Foto: Tricky_Shark / Shutterstock

Rat u Ukrajini doveo je do velikih poremećaja širom sveta, ali uticaj ovog sukoba najviše se vidi na ruskom tržištu. Cene automobila su skočile za 40 procenata u martu, a brojni proizvođači poput Toyote i Volkswagena su obustavili proizvodnju u ovoj zemlji.

Prodaja novih automobiila u Rusiji doživela je veliki pad prošlog meseca jer su sankcije prouzrokovale manju vrednost rublje, a mnoge automobilske kompanije su se pridružile bojkotu ove zemlje, što je dovelo do manjeg izbora prilikom kupovine.

Prema rečima Svetlane Vinogradove, izvršne direktorke kompanije Rolf koja je najveći ruski diler automobila, prodaja je tokom prošlog meseca manja za 60% u odnosu na februar. Ona smatra da će prodaja do polovine ove godine toliko pasti da će Rusija biti na nivou Španije koja ima tri puta manje stanovnika.

Foto: ArtEvent ET / Shutterstock

Jedan od razloga snažnog pada automobilskog tržišta jeste činjenica da su se kupci preorijentisali na osnovne stvari u iščekivanju recesije koju donosi rat. Zbog manjeg broja dostupnih automobila, skočile su i njihove cene i to u proseku za 40%.

Vlada Rusije traži način kako da stimuliše domaću proizvodnju, a AvtoVAZ je našao rešenje za Ladu izbacivanjem neophodne elektronike koja dolazi iz uvoza. Automobili koji dolaze iz Evrope i Japana mogli bi da budu zamenjeni modelima iz Kine i Indije, prema tvrdnjama Antona Shaparina, potpredsednika Nacionalne automobilske unije.

Foto: Sergio Photone / Shutterstock

„Mnogi ljudi govore da naši drugovi iz Kine neće napustiti naše tržište. Naravno da neće, jer će da izmuzu sve do poslednje rublje“, izjavio je Shaparin i istakao da su cene Haval automobila koje u Rusiji sklapa kineski Great Wall Motor od početka rata u Ukrajini skočile za 50 procenata.

Za razliku od njih, mnogi proizvođači poput Forda i Honde više ne isporučuju vozila i rezervne delove u Rusiju. Renault je obustavio proizvodnju, a s obzirom na to da je Rusija njihovo drugo najveće tržište, očekuje se pad vrednosti njihove kompanije.

Foto: Alexander Denisenko / Shutterstock.

Lokalni proizvođači koji umnogome zavise od komponenti iz inostranstva takođe su se našli u problemu, pa je AvtoVAZ već tri puta dizao cene tokom ove godine.

Federalni zavod za statistiku Rusije objavio je prošle nedelje da je cena stranih automobila skočila od početka godine za 29 procenata.

Foto: Andrei Kholmov / Shutterstock

Zbog visokih cena, ali i malog broja dostupnih automobila, pojedini Rusi su se okrenuli komšijskim tržištima koja su i dalje otvorena za njih.

Jedan diler Volkswagenovih automobila u kazahstanskom gradu Kostanay koji je oko 180 kilometara od granice sa Rusijom, saopštio je da je 10% automobila prodato Rusima, dok je prošle godine ta brojka bila svega 1%.

Čak i pre ove krize, Rusija se borila sa deficitom novih automobila zbog problema sa lancima snabdevanja i nestašicom mikročipova koja je zadesila globalnu automobilsku industriju. Prodaja tokom prošle godine je bila duplo manja nego 2012. godine, kada je prodaja dostigla vrh pre nego što je počela stagnacija ekonomije od 2014. godine i ruske aneksije Krima.

Prema rečima ruskih stručnjaka, ovako loša prodaja nije zabeležena u poslednjih 15 godina, a ukoliko Evropa nastavi sa bojkotom, očekuje se da će najveći pobednik biti Kina. Ipak, i pored toga se očekuje dalji pad prodaje.

Bonus video: Zašto tokom leta ne smemo da vozimo na zimskim gumama i kakav je Volvo XC60

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram