Iz godine u godinu sve ih je više, ali neki bezbednosni sistemi koji se sada podrazumevaju u svakom automobilu su u jednom trenutku bili tehnološka inovacija vredna divljenja. Pokušaćemo da vam u ovom tekstu pojasnimo kako su neki od njih nastali i koji je proizvođač bio kreator inovacije.
Sigurnosni pojas sa tri tačke vezivanja je verovatno izum koji je spasio najveći broj života, kada govorimo o drumskom saobraćaju. Volvo je ovu inovaciju predstavio davne 1959. godine i čak je patent podelio sa ostalim proizvođačima automobila i to besplatno.
Švedska kompanija je isto tako prvi proizvođač koji je sigurnosni pojas učinio delom standardne opreme, i to od 1963.
Već tokom iste decenije, zakonodavci su pojaseve učinili obaveznim širom sveta. Primera radi, Velika Britanija je 1968. godine usvojila zakon po kojem svi automobili moraju da imaju sigurnosni pojas na vozačevom sedištu, a od 1983. to je važilo i za suvozače. Zakon je ponovo promenjen 1989. od kada su i deca na zadnjim sedištima morala da budu vezana, a od 1991. to je bila obaveza i za odrasle putnike na zadnjoj klupi.
Vazdušni jastuci
Koncept jastuka na naduvavanje koji može da ublaži udarac datira sa početka 1950-ih, kada su održani prvi eksperimenti u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama. Ipak, prvi pokušaji nisu uspeli zbog loših senzora i mehanizama aktiviranja, što je zaustavilo razvoj ovog bezbednosnog sistema.
Bosch je 1976. prvi prijavio patent za vazdušni jastuk, a ključ je bio u razvoju elektronske kontrolne jedinice (ECU) koja je učinila ovaj izum upotrebljivim. Vazdušni jastuci su prvi put predstavljeni na događaju u decembru 1980. godine, a Mercedes S-Klase je prvi automobil koji je imao ovaj bezbednosni sistem već početkom 1981. Danas proizvođači ugrađuju po nekoliko vazdušnih jastuka u svoje automobile kako bi zaštitili sve putnike, a Volvo je pre devet godina sa modelom V40 uveo i vazdušne jastuke za pešake.
ABS sistem protiv blokiranja točkova
Iako moderna istorija ABS sistema započinje 1978. godine, inženjeri i inovatori su počeli da eksperimentišu sa ovom idejom još tokom dvadesetih godina prošlog veka.
Karl Wessel je podneo zahtev za patent regulatora sile kočenja za automobile još 1928. godine, ali ova ideja nije nikad napredovala dalje od faze dizajna.
Razvoj sistema protiv blokiranja točkova prilikom kočenja nastavio se sve do 1978. kada je Mercedes-Benz predstavio, kako oni kažu prvi ABS sistem na svetu. Međutim, Jensen FF je imao mehaničku formu ABS sistema već 1966, a Chrysler Imperial iz 1971. je posedovao elektronski sistem naziva Sure-Brake. Ipak, mora se priznati da je Mercedes-Benz je ovaj izum približio široj publici.
Disk kočnice
Ovaj tip kočnica prvi put je primenjen u jednom američkom električnom automobilu još krajem 19. veka, ali je britanska kompanija Lanchester Motor Company prva patentirala disk kočnice 1902. godine.
Nakon toga, nije bilo napretka u razvoju ovog sistema sve dok se Dunlop i Jaguar nisu udružili pola veka kasnije kako bi opremili C-Type sa disk kočnicama koje je moguće koristiti u svakodnevnom saobraćaju. Chrysler je još 1949. u Sjedinjenim Američkim Državama uveo sličan sistem za svoj model Imperial, dok je Chrysler Crosley iz iste godine imao Goodyear/Hawley disk kočnice na sva četiri točka. Kada se priča o prvom automobilu masovne proizvodnje koji je posedovao ovaj izum, radi se o Citroenu DS iz 1955.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: