Kao što je nekada internet procvetao, i električni automobili bi mogli da budu masovno usvojeni mnogo brže od predviđenog. Procene su da će se broj prodaje vozila na struju popeti na čak 20% od ukupnog broja već u naredne četiri godine.
Da li eksplozija interneta od pre dvadesetak godina može da bude primer za masovnu upotrebu električnih automobila u skoroj budućnosti? Kako prenosi Auto Klub, prema BBC-jevom stručnjaku za okolinu Justinu Rowlattu, odgovor je da.
Prema njegovom mišljenju, ono što vidimo da se događa u automobilskoj industriji nije samo promena u potražnji potrošača, već tehnološka revolucija. Čini se da mnogi proizvođači automobila dele ovaj stav i brzo razvijaju sve upotrebljivije električne modele.
Deluje i da je kraj motora s unutarašnjim sagorevanjem sve bliži jer glavni proizvođači automobila otkrivaju dugoročne planove što će ne samo usporiti, već kod brojnih proizvođača kako najavljuju, i potpuno prekinuti razvoj i proizvodnju motora SUS.
U General Motorsu tako kažu da će do 2035. godine im sva vozila u ponudi biti električna, a u Fordu da će sva vozila koja se prodaju u Evropi biti električna do 2030. godine. Volkswagen je izjavio da će 70 posto njihovih modela biti na struju do 2030, a upravo je i Fiat objavio da će do 2030. postati potpuno električni proizvođač.
I Jaguar će električna vozila prodavati od 2025, dok će Lotus u vlasništvu Geelyja da sledi primer tri godine kasnije. U okviru iste korporacije i Volvo će od 2030. godine nuditi samo električne modele.
Možda postoji dobar razlog za masovni egzodus benzinaca i dizelaša iz putničkih automobila: uprkos ukupnom padu prodaje automobila za petinu tokom pandemije koronavirusa, globalna prodaja električnih automobila u 2020. porasla je za 43 posto, na ukupno 3,2 miliona.
Tako je bilo i sa internetom
Rowlatt ističe da je takav trend već viđen kod internet revolucije što bi moglo da bude putokaz. Krajem 1990-ih, tehnologija je kompjutere počela da povezuje u mrežu, a o eksploziji korišćenja interneta u novom dobu svedoče brojke. Do 1995. na mreži je bilo 16 miliona ljudi, a do 2001. ih je bilo 513 miliona. Danas ih ima preko 3 milijarde.
S vremenom je sve postajalo bliže, brže i jednostavnije, a pokretači promena u internet statistici bile su niže cene, a kompjuterski hardver postajao je sve napredniji i dostupniji. Čini se da će to biti slučaj i s električnim vozilima. Električni automobili u početku su bili (i još su) uglavnom vrlo skupi, zbog visoke cene baterija. Međutim, Madeline Tyson, iz američke istraživačkog tima za čistu energiju RMI, kaže da je pre 10 godina koštala 1.000 dolara po kilovat-satu baterije; a sada se približava ceni od 100 dolara.
S obzirom na to da je danas tek pet odsto prodatih automobila na električni pogon, na početku smo karakteristične „S krive“ kojom se razvijao i internet.
Američki UBS predviđa da će se broj prodaje električnih vozila popeti na čak 20% od ukupnog broja već u naredne četiri godine, da bi do 2030. godine prodaja električnih vozila skočila na 40 odsto. Od te tačke, predviđa se da će u sledećih 10 godina gotovo svaki novi prodat automobil biti električni.
Zora električne revolucije prema Justinu Rowlattu upravo počinje, a revolucija nas istinski očekuje…
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare