Foto: Shutterstock

Početkom ove nedelje čelnici automobilske industrije sastali su se na Salonu automobila u Parizu, a jedna od glavnih tema bila je gorući problem u vidu nestašice mikročipova.

Carlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa, očekuje da će kriza sa nestašicom poluprovodnika i problemi sa lancima snabdevanja koji opterećuju automobilsku industriju već dve godine biti okončani do kraja 2023.

Glavne teme ovogodišnjeg Salona automobila u Parizu su nestašica mikročipova, Euro 7 standard, ali i sve veći broj kineskih proizvođača automobila na evropskom tržištu. Stellantis Grupa koja obuhvata više brendova, uključujući i nekoliko francuskih, imala je vrlo zapažen nastup na automobilskoj manifestaciji u Gradu svetlosti.

Kritika evropske politike

Izvršni direktor Stellantisa uspeo je da se u izjavama za medije, dotakne svih gorućih tema auto-industrije. Prilikom predstavljanja novog Peugeota 408, ali i modela Jeep Avenger, Carlos Tavares je pozvao na uvođenje uvoznih tarifa za kineske električne automobile u Evropi, ali i kritikovao novi Euro 7 standard emisije gasova.

Karlos Tavares Foto: Shutterstock/Frederic Legrand – COMEO

Prema njegovim rečima, Euro 7 standard je „beskoristan“ i od njega treba odustati jer će ova pravila najverovatnije prevazilaziti zakone fizike. Tavares je optužio Vlade evropskih zemalja za smanjenje tržišta i smatra da politika mora da se promeni.

Bliži se kraj krize

Prema mišljenju glavnog čoveka Stellantisa, dug period nesigurnosti i nestabilnosti prouzrokovan nedostatkom ključnih komponenti u vidu mikročipova će se uskoro završiti. „Situacija se popravlja. Imamo određeni broj snabdevača koji nam prave probleme, recimo dva ili tri, i mi pokušavamo da ih motivišemo da se poprave“, izjavio je Carlos Tavares. „Do kraja 2023, problema više neće biti. To je naša procena na osnovu trenutnog unapređenja proizvodnje i isporuke. Sve dosta zavisi od potražnje na tržištu, ali to je naša procena“, dodaje on.

Najveći problemi su u Evropi

Kako tvrdi Tavares, najviše problema imaju sa evropskim proizvođačima i snabdevačima mikročipova. Ovog puta, nije hteo da ih imenuje, jer se prema njegovim rečima situacija popravlja i očekivanja su da će se taj trend nastaviti.

sony playstation, mikročip, poluprovodnik
Foto: Shutterstock

I dalje postoji „značajan broj“ zatvaranja fabrika na mesečnom nivou, pogotovo u Evropi, jer je nestašica mikročipova i dalje glavni problem svetske auto-industrije. „Ipak mislim da ćemo uspeti da preguramo do kraja 2022. i kroz sledeću godinu“, rekao je Tavares.

Drugi nisu tako optimistični

Procena čelnika Volkswagena nije tako optimistična, jer oni smatraju da bi ponuda mikročipova mogla da zadovolji zahteve auto-industrije tek tokom 2024. godine. Izvršni direktor Intela deli ovo mišljenje, ali smatra da bi kriza mogla i da se pogorša, jer proizvodnja ovih komponenti dosta zavisi od geopolitičke situacije u svetu.

Čak i pored krize ostvaren rekordan prihod

Stellantis je tokom prve polovine ove godine zabeležio prihod od 88 milijardi evra, što je rekord za ovu kompaniju. Pored svih nestašica, ali i pada prodaje od čak 18% u Evropi, Stellantis je uspeo da zabeleži rekordnu zaradu pre svega prodajom skupljih automobila sa većim profitnim maržama, ali i električnih modela, kojih je prodato za 50% više nego u istom periodu prošle godine. U prvih šest meseci 2022, Stellantis je ostvario čist profit od 8 milijardi evra.

Bonus video: Ovo su najvažnija pravila vožnje tokom jeseni