Tekst sa naslovom „Fašistički pozdrav pevača priziva krvavo doba u Hrvatskoj“, koji je objavljen danas u Njujork Tajmsu, nesumnjivo će privući veliku pažnju širom regiona.
Tekst Njujork Tajmsa prenosimo u celosti:
Stotine dronova obasjale su noćno nebo u obliku Device Marije, anđela i krsta dok je pevač Marko Perković trčkarao po bini. Pirotehnika je ispaljivala plamenove i vatromet u vazduh. Zatim je distorzirani uvod njegove najpoznatije pesme počeo da dostiže svoj krešendo.
Ogromna publika je zagrmela; baklje su planule. Pevač, poznat kao Tompson (po oružju), poveo je svoje fanove u pozdrav iz Drugog svetskog rata koji je koristila ustaška vlast u Hrvatskoj, režim toliko brutalan da je šokirao čak i svoje nacističke saveznike.
„Za domovinu!“ povikao je.
„Spremni!“ uzvratila je publika.

Već tri decenije, Tompson (58), hard-rok pevač i kantautor, veteran balkanskih ratova 1990-ih, koristi nacionalističku retoriku u svojim pesmama da bi sebe i svoje fanove prikazao kao neumorne čuvare hrvatskog nasleđa.
Sada privlači najveće mase u svojoj karijeri, nastupajući nedavno pred, kako organizatori kažu, 500.000 ljudi 5. jula u glavnom gradu Hrvatske, Zagrebu.
Na tom koncertu i na još jednom mesec dana kasnije u Sinju, na jugoistoku, mnogi obožavaoci gospodina Perkovića nosili su crne beretke i majice koje su podsećale na paravojne uniforme ustaša, fašističke grupe koja je predvodila Nezavisnu Državu Hrvatsku, nemačku marionetsku državu formiranu tokom Drugog svetskog rata. Neke majice bile su ispisane rečima ustaškog ratnog pozdrava.
Brutalnost ustaškog režima bila je toliko ekstremna da je najviši nacistički vojni komandant u Hrvatskoj rekao da su „poludeli“ dok je svedočio masovnim ubistvima, silovanjima i mučenjima. Istoričari procenjuju da su ustaše ubile stotine hiljada civila, uglavnom Srba, kao i Jevreje, Rome i političke protivnike.
Nakon Perkovićevog nastupa u Zagrebu, Evropska komisija izdala je saopštenje u kojem je osudila „svaki izraz fašizma koji nas podseća na najmračnije periode evropske istorije.“ Predsednik Srbije Aleksandar Vučić osudio je koncert zbog promocije „neonacističkih vrednosti.“
Mnogi Perkovićevi fanovi izgleda da su prigrlili idealizovanu viziju Hrvatske koju on izražava u svojim pesmama kao protivtežu tinjajućem nezadovoljstvu koje je uobičajeno u zemlji, naročito među mladima.
Mladi ljudi masovno napuštaju Hrvatsku otkako se zemlja pridružila Evropskoj uniji 2013. godine. Od 2011. do 2021. populacija je opala za 10 procenata dok su ljudi tražili veće plate drugde, bežeći iz zemlje koju mnogi vide kao politički disfunkcionalnu i korumpiranu, kažu istraživači.
Hrvoje Klasić, profesor istorije na Univerzitetu u Zagrebu, rekao je da u Perkovićevom imidžu postoji i element „zabranjenog voća“ koji privlači fanove.

„Decenijama je Tompson bio veoma kontroverzna figura, a kao što to obično biva — naročito među mladima, ali ne samo njima — ono što je zabranjeno postaje posebno intrigantno i zanimljivo“, rekao je on.
Na koncertu prošle nedelje u Sinju, gde se, prema organizatorima, okupilo 150.000 ljudi, Perković je koristio jezik viktimizacije da bi nastavio narativ kojim sebe i svoje fanove prikazuje kao borce protiv cenzora koji pokušavaju da zabrane izraze nacionalnog ponosa.
Nakon što je fašistička država propala i njena teritorija postala deo Jugoslavije, svi simboli, slogani i pesme iz ustaškog perioda bili su zabranjeni. Prekršioci su se suočavali s hapšenjem ili zatvorom. Mnogi Hrvati, uključujući Perkovića, smatraju da su te zabrane služile i da potisnu njihov identitet.

„Napadani smo, progonjeni, i drugi su pokušali da nam nametnu nešto što nismo,“ rekao je Perković sa bine.
Iako je bio popularan decenijama, njegova privlačnost porasla je poslednjih godina. Njegove pesme postale su nezaobilazne na patriotskim događajima i proslavama u Hrvatskoj, najpoznatije na proslavi povodom drugog mesta reprezentacije na Svetskom prvenstvu 2018. (Perković je nastupio na dočeku tima).
Za fanove, Perković je herojski simbol hrvatskog identiteta.
„On je jedini koji ostaje veran domovini,“ rekao je Marin Bilandžija, koji je gledao koncert u Sinju sa suprugom i dvoje od svoje troje dece.
Za kritičare, Perković je provokator i nacionalista koji prodaje ploče tako što ulepšava ikonografiju fašističke prošlosti Hrvatske i koristi katoličku simboliku koju mnogi Hrvati vide kao ključni deo svog identiteta. Oni takođe brinu da njegova popularnost predstavlja znak pomaka udesno u Hrvatskoj, gde se mnogi mladi osećaju razočarano mejnstrim politikom.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare