Foto: Shutterstock

Njujork je na putu da postane prvi grad u SAD s "taksom za zagušenje saobraćaja" za vozila koja ulaze u centralni poslovni okrug pošto je Uprava za saobraćaj odobrila uvođenje naknade od prosečno 15 dolara (14 evra) za ulazak vozila u najprometniji deo Menhetna.

Očekuje se da će taksa stupiti na snagu u junu. Odbor je odobrio manje izmene plana koji je predstavljen javnosti pre nekoliko meseci i odbacio je zahteve za izuzeće desetina vrsta grupa putnika i vozila. Taksa je viša za veća vozila, a niža za noćne ulaske u grad, kao i za motocikle.

Pristalice nove takse kažu da će ona podstaći više ljudi da koriste javni prevoz, smanjiti gužvu da bi se ubrzali javni autobusi i vozila hitnih službi, smanjilo zagađenje i prikupio novac za poboljšanje sistema metroa.

Protivnici kažu da je taksa opterećenje za zaposlene i da će povećati cene osnovne robe koja se do grada vozi kamionima.

Da bi ušli na Menhetn, putnici iz drugih država i opština već plaćaju oko 15 dolara putarine za mostove i tunele – a na to će doći i „naknada za zagušenje“ saobraćaja. Dnevni troškovi parkiranja već se kreću od 25 (23 evra) do 50 dolara (46 evra) u „zoni zagušenja“ na Menhetnu.

Taj plan Njujorka je izazvao tužbe vlasnika malih preduzeća i susednih država Nju Džersi i Konektikat koje zahtevaju detaljnije procene stanja životne sredine pre no što plan krene dalje.

Država Njujork je putarinu odobrila zakonom 2019. godine, nalažući da bi od toga trebalo da se prikupi milijarda dolara godišnje za finansiranje javnih podzemnih i autobuskih sistema za četiri miliona putnika dnevno u gradu. Zakon je utvrdio granice zone koja pokriva najprometniji deo grada. Pandemija i nedostatak saveznih propisa su privremen o zaustavili taj projekat.

Putarine će varirati u zavisnosti od doba dana i veličine vozila, u rasponu od 1,75 dolara (1,6 evra) za motocikle koji prelaze noću do 36 dolara (33 evra) za autobuse za razgledanje i šlepere tokom dana. Propisano je da se noć računa od 21 časa do pet časova radnim danima, a vikendom od 21 čas do devet časova.

Posetioci bez uređaja koji daljinsku naplatu putarine platiće više. Kao i na mostovima, od čitača registarskih tablica se očekuje da identifikuju vozila da bi se od vlasnika naplatilo poštom.

Taksiji će putnicima dodatno naplaćivati 1,25 dolara (1,16 evra) po putovanju kroz zonu, dok će vožnje po pozivu šreko aplikacija naplaćivati 2,50 dolara (2,30 evra).

Glasanje u sredu usledilo je posle dvomesečne javne debate u kojoj je više od 100 kategorija vozača tražilo da budu oslobođeni plaćanja putarine – od malih grupa poput imalaca diplomatskih registarskih tablica, do velikih grupa poput stanovnika susednih država Nju Džersi i Konektikat.

Ali prihod od putarine od milijardu dolara propisan državnim zakonom značio bi da bi ukidanje takse za jednu grupu, povećalo taksu za sve ostale, tako da većina zahteva za izuzetke nije odobrena.

Neki izuzeci su ipak prošli, uključujući besplatan prolazak za vozila hitne pomoći, specijalizovana gradska vozila i autobuse na redovnim javnim linijama ili s ugovorima s gradskim školama. Vozila koja prevoze osobe sa invaliditetom i određeni putnici sa niskim primanjima takođe dobijaju propusnicu. Vozači sa niskim primanjima imaju pravo na popuste i poreske olakšice.

Ako plan prođe kroz preostale pravne izazove, Njujork će postati prvi grad u SAD koji će primeniti šemu „takse na zagušenje“. Takve takse postojeu Londonu, Stokholmu, Milanu i Singapuru.

Zvaničnici američke države Virdžinije su 2017. godine uveli naplatu putarine da bi smanjili gužvu tokom špica na autoputu 66 kod Vašingtona što je neuobičajeno pošto se u SAD ne naplaćuje korišćenje puteva, već samo prelazak mostova, a ponegde i vožnja kroz tunele.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar