Dragan Šutanovac Foto:Nova S

Bivši predsednik Demokratske stranke Dragan Šutanovac objavio je poruku identične sadržine koja mu je stigla sa dva različita profila na Tviteru i tako još jednom podgrejao priču o takozvanim "botovima" koji društvene mreže koriste kao instrument za politički obračun sa neistomišljenicima i vrlo razvijeno propagandno sredstvo.

„Da li su botovi ili je jedan bot sa dva naloga!?“, napišaso je Šutanovac na Tviteru iznad uporednih fotografija dve identične poruke u kojima piše:

„Neka mi neko izvuče spisak dobitnika ove nagrade. Garant nema tri čoveka od integriteta“, stoji u porukama dva korisnika Tvitera, ostavljenim ispod Šutanovčevog statusa u kojem podseća da je svojevremeno vratio nagradu „Najevropljanin“.

U prilog Šutanovčevoj tvrdnji, još jedan Tviteraš je postavio fotografije identičnih tvitova različitih korisnika.

Da su društvene mreže u Srbiji prepune botova nije tajna. O tome se puno priča i piše, oni promovišu uglavnom vladajuću stranku, napadaju neistomišljenike i zaduženi su za promovisanje vrednosti koje su po ukusu vlasti.

Tviter ugasio blizu  9.000 SNS naloga

Ne treba zaboraviti da je u aprilu Tviter uklonio 8.558 naloga koji su radili na promociji vladajuće stranke Srbije i njenog lidera.

„Krajem prošle godine identifikovali smo organizovane grupe naloga koje su uključeni u neovlašćenu koordinisanu aktivnost, što je dovelo do uklanjanja 8.558 naloga koji su radili na promociji srpske vladajuće stranke i njenog lidera“, objavio je tada Tviter, a reč je zapravo o kampanji brisanja naloga koji ciljano obesmišljavaju javni dijalog.

To je kasnije bila tema i prestižnog američkog Univerziteta Stenford koji je objavio opsežnu studiju o njihovom delovanju pod nazivom „Lavovska borba za Srbiju: Analiza operacija povezanih sa vlašću u Srbiji“.

Bot napad na Južne vesti

Treba podsetiti i da su Južne vesti prošle godine objavile da je bot mreža Srpske napredne stranke, samo na njihovom sajtu, ostavila više od milion komentara.

U avgustu 2019. godine objavili su da je više od 22.500 glasova sa iste IP adrese stiglo na vest o svedočenju bivšeg bota na sajtu Južnih vesti.

„Ta IP adresa je deo mreže koja se zove SNS, a registrovana je u Beogradu, u Palmira Toljatija 5, gde je sedište Srpske napredne stranke. Odatle je na komentare na Južnim vestima ukupno stiglo preko milion pluseva i minusa“, objavile su tad Južne vesti i dodatno obrazložile kako to izgleda u praksi i zarad čega se radi.

Botovi
Foto: Shutterstock

„Da postoje botovi, potvrdilo je svedočenje bivšeg pripadnika SNS internet tima. Govorio je o komentarisanju vesti po nalogu, što su stručnjaci ocenili kao razvijeno propagandno sredstvo koje vlast u Srbiji godinama koristi. Koriste se i druga sredstva, kao što je ostavljanje pluseva i minusa na komentare, a Južne vesti su utvrdile da se to radi iz jednog centra, jedne mreže, sa jedne IP adrese – registrovane u beogradskoj centrali SNS. Konkretno, po IP adresi koja je ostavila ubedljivo najviše + i – glasova za komentare, i upitom u RIPE registar, znamo da je to registrovana SNS mreža – pisale su Južne vesti, a da su je obilato koristili i ranije pokazala je, kako su naveli, arhiva podataka Južnih vesti.

O popularno nazvanom „botovanju“ govorili su i iz Digitalnog forenzičkog centra, kada je njihov sajt „pao“ nakon objavljivanja analize o novoj bot mreži u Srbiji.

Srpski botovi aktivni i u Crnoj Gori 

Milan Jovanović iz Digitalnog forenzičkog centra Crne Gore tada je rekao da je pomenutom analizom utvrđeno da je od 9. marta do 9. aprila pronađeno oko 30.000 tvitova sa naloga u Srbiji, a koje u sadržaju imaju ključne reči Kina i Srbija, te da je 71,9 odsto tog sadržaja poteklo sa takozvanih „bot“ naloga.

Foto: N1

Kako je tada naveo Jovanović, analizom sadržaja može se videti da je primarni zadatak tih naloga bio da veliča srpsko-kinesko prijateljstvo i značaj kineske pomoći u doba epidemije koronavirusa, kao i sadržaj koji kritikuje EU i navodni izostanak pomoći.

„Analizom objava videli smo da se EU i sadržaj vezan za pomoć EU sklanja sa strane, a ističe se kineska pomoć preko tih bot naloga. Analizirani nalozi “bot” profila su imali 186.584 pratilaca sa prosečnim brojem od 166 po nalogu. Od ukupno 21.572 objave sa „bot“ profila, 18.422 odnosno 85,4 odsto bili su retvitovi, što je još jedna od ključnih odlika takvih naloga i mreža“, rekao je Jovanović i dodao da to pokazuje da je cilj ustvari povećavanje dometa postojećeg sadržaja, a ne kreiranje novog i originalnog.

„Botovi su nalozi koji su tu da ne samo podižu značaj nekog sadržaja, već i prate jedni druge i dele sadržaje. Retvituju postojeće, jedni prate druge, najčešće retvituju jedni druge”, objasnio je Jovanović.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar