Podeli
Foto: Goran Srdanov/Ilustracija

Više od osam hiljada botova Srpske napredne stranke koje je Tviter obrisao krajem nedelje sa svoje platforme tema su i prestižnog američkog Univerziteta Stenford koji je objavio opsežnu studiju o njihovom delovanju.

Studiju pod nazivom “Lavovska borba za Srbiju: Analiza operacija povezanih sa vlašću u Srbiji” napisao je Daniel Buš koji je na Stenfordu na postdoktorskim studijama i proučava internet kulturu u Rusiji i Ukrajni.

“Tvitter je objavio da je mreža – koja se sastoji od oko 8.500 naloga i više od 43 miliona tvitova – delovala zajednički u promovisanju predsednika Srbije Aleksandra Vučića i njegove stranke, napadajući protivnike i povećavajući popularnost i vidljivost sadržaja koji su im služili u te ciljeve”, navodi se u Stendfordovoj studiji.

Autor studije osvrnuo se i na Vučićev dolazak na vlast, njegovo stupanje na funkciju predsednika, proteste 1 od 5 miliona koji su održavani nakon prebijanja tadašnjeg lidera Levice Borka Stefanovića, kao i na kontraproteste koje su organizovale Vučićeve pristalice.

“Velika mreža naloga na Tvitteru konstantno je radila na legitimisanju Vučićeve politike i potkopavanja javne podrške njegovim protivnicima, uključujući one koji su uključeni u pokret “1 od 5 miliona”. Ova mreža je bila opsežna: 8.558 naloga tvitovalo je više od 43 miliona puta (od čega je 85 odsto sadržaja bilo ritvitovanje)”, navodi se u studiji.

Studija, oslanjajući se na podatke koje je objavio Tviter, navodi da je jedan deo naloga bio aktivan još od 2009. godine, ali da je mreža počela da se širi sredinom 2018. godine, neposredno pre nego što su počeli protesti “1 od 5 miliona”.

Pominjanje naloga @avucic od 2015-2019 / Foto: Printskrin Stanford University

Tviter nije pronašao dokaze da su postojeći nalozi kupljeni ili da im je promenjena namena za potrebe ove operacije.

Kako se navodi u studiji ovi nalozi sveukupno su imali oko 2.356.000 pratilaca (nije utvrđeno da li je bilo dupliranih naloga). Međutim, u proseku su nalozi imali 66 pratilaca, a 500 najjačih naloga skupilo je više od polovine ukupnog broja pratilaca.

Najpopularniji nalozi – @belilav11 i @1kujovic imali su 12.167 i 10.867 pratilaca i prvukli su ukupno 331.691 i 393.356 reakcija (citiranja, odgovora, lajkova i retvitova).

Međutim, kako se ističe u studiji, ova dva naloga bili su izuzetak od pravila. Prosečni bot nalozi su dobijali samo četiri reakcije.

“Od 8.558 naloga, 3,244 nisu zadobili nijednu reakciju tokom svog postojanja, pre svega zato što su uglavnom služili za retvitovanje Vučićevog i drugih pro-Vučić naloga)”, navodi autor studije.

Kako ističe ovi nalozi služili u pre svega u tri svrhe: navijanje za Vučića i njegovu partiju, bustovanje sadržaja koji ide u prilog Vučiću i napade na opoziciju.

“Nalozi su konstantno radili na bustovanju Vučića i SNS na Tviteru retvitovanjim i odgovaranjem u pozitivnom tonu na njihove tvitove”, piše Buš.

“Broj spominjanja i retvitovanja pokazuje stepen do koga je ta operacija bila usredsređena na Vučića, njegovu stranku (SNS) i izvore vesti prijateljske sa njim. Oni su retvitovali @avucic 1.700.122 puta, ali su još češće retvitovali pro-Vučićeve izvore”

Foto: Printskrin Stanford University

Buš dodaje i da bot nalozi nisu samo pominjali @avucic (i druge naloge na liniji sa SNS-om) direktno; oni su takođe pumpali pro-Vučić haštagove. #Vučić je bio tvitovan više od dva miliona puta, a #brzejacebolje pojavio se u gotovo 900.000 tvitova.

“Druga glavna funkcija naloga bila je da izguraju linkove do sadržaja na vestima vezanim za SNS. Sveukupno je podeljeno preko 14,8 miliona linkova, od čega je više od 65 odsto otišlo na pet pro-Vučićevih veb lokacija: sns.org.rs i vucic.rs; Informer.rs i alo.rs; i pink.rs”, navodi se u studiji.

Foto: Printskrin Stanford University

Poslednja svrha uklonjenih naloga bilo je stalno napadanje predstavnika opozicije.

Sveukupno, @DraganDjilas je spomenut 342.348 puta (uključujući retvitove); @SavezZaSRB pominje se 310.781 puta; @jeremic_vuk 235.354 puta.

Jedna od taktika koju su koristili, navodi se u studiji, je ostavljanje negativnih odgovora na nalozima opozicije kako bi se kod korisnika stvorio utisak da su nepopularni.

“Odmeravanje snaga na Tviteru sporovima i ‘uklizavanje” na opozicione tvitove nije samo promenilo pejzaž Tvitera u korist SNS-a i na štetu opozicije; u nekim slučajevima ove bi tvitove veb publikacije preuzele kao ‘organski’ kritični sadržaj”, navodi se u studiji.

Autor dodaje da iako nije uspostavljena precizna veza između ove mreže tviter naloga i SNS, “nema sumnje, s obzirom na sadržaj koji su ovi nalozi delili i vremenski period u kojem su bili aktivni, da je mreža imala za cilj da poveća Vučićeve izborne šanse početkom 2017. kao borbu protiv protesta “1 od 5 miliona“ u periodu 2018-2020”.