Za penzionere možda i nema dovoljno para, ali za infrastrukturne projekte se bukvalno sipaju. Pred lokalne izbore ponovo smo mogli da čujemo o nekim starim projektima, među kojima je i bolnica u Valjevu. Ali cena rekonstrukcije je ovoga puta nova.
Rekonstrukcija opšte bolnice u Valjevu poslednjih godina obavezna je tema prilikom svake posete predstavnika vlasti tom gradu. Nije je pred junske izbore mimoišao ni stari – novi ministar zdravlja.
„Pogledajte, kako će izgledati, 110 miliona evra, 395 hiljada pregleda obavi na godišnjem nivou Zdravstveni centar Valjevo“, kaže Zlatibor Lončar, ministar zdravlja.
„Znate vi šta je 110 miliona evra samo za Valjevo, to je tri ili četiri budžeta Valjeva“, kaže predsednik Aleksandar Vučić.
One koji su beležili sve dosadašnje najave predstavnika vlasti ne malo je iznenadila pomenuta cifra.
„Pred lokalne izbore 2020. godine najavljeno je da radovi kreću 2021. godine i tada je predsednik Aleksandar Vučić, prilikom posete radova na Brzoj saobraćajnici u Divcima, rekao da će radovi koštati između 10 i 12 miliona evra. Potom je 2022. godine, radovi naravno još nisu počeli, najavljeno da će radovi ubrzo početi, da će projekat biti završen i da će radovi koštati od 25 do 30 miliona evra, takođe je to predsednik Vučić najavio prilikom otvaranja fabrike ‘Bizerba’. Projekat nije urađen, rekonstrukcija nije počela i 2023. godine ponovo predsednik Aleksandar Vučić, prilikom otvaranja nemačke kompanije ‘Hansgroche’ najavljuje jednu veliku investiciju za Valjevo, a to je rekonstrukcija Valjevske bolnice koja će koštati, tada je rekao od 80 do 100 miliona evra“, kaže novinarka Darija Ranković.
Kako se 2024. stiglo do 110 miliona evra nije jasno, tek komšije Šapčani, koji takođe grade novu bolnicu dobiće je za ukupno 50 miliona evra, iako je veća za 18 hiljada kvadrata. Na nelogičnost je na nedavnoj sednici skupštine grada ukazala i bivša direktorka valjevske bolnice.
„Izvolite, predsednik Upravnog odbora, ničim izazvan, kakve kompetencije ima da bude na tom mestu ne znam, ali neka kaže zašto grad ponovo izdvaja sredstva, i ponovo. Ljudi, da se ne lažemo više, šta radimo to, šta je sa urbanističkim planom, jesam li ja mogla projektni zadatak da završim za šest meseci, koji je prihvaćen u Beogradu u predsedništvu i šta ćemo sad? Jednom nedeljno smo išli u predsedništvo da se dogovaramo oko projektnog zadatka, bilo je 6 -7 članova tima, svi se usaglasili, sva ministarstva prihvatila, šta ćemo sad, sad je neko pametniji ovde u gradu, neko je pametan pa će da radi novi projektni zadatak, Marko Blagojević je rekao da će se raditi po projektnom zadatku koji je urađen dok sam ja bila direktor, i da će za to dati novac. Šta se očekuje da nekim novim projektnim zadacima neko sebi stavlja novac u džep. Šta? O čemu se radi ovde?“, upitala je Branka Antić, bivša direktorka Valjevske bolnice.
Radi se i o tome da još jedan važan projekat budi sumnju Valjevaca. Deonica od 18,5 kilometara Brze saobraćajnice, koja Valjevo spaja sa auto-putem „Miloš Veliki“, procenjena je na 158 miliona evra.
„CIP je 2011. godine je uradio projekat Iverak – Nepričava. Taj predmer i predračun je projektantski pa može malo da se koriguje, ali je generalno u svim varijantama figurisalo negde od četiri do pet miliona evra po kilometru. Ako računamo da su od 2011. do sada porasle cene i materijala i građevinskih radova, ajde da dodamo još 20, 30 posto, ali po mojoj proceni cena kilometra ovakvog puta, koji nije auto-put, nema zaustavne trake, ne bi trebalo da bude više od šest do šest i po miliona po kilometru“, kaže inženjer Zoran Jakovljević, stručni procenitelj.
N1: Koliko bi u tom slučaju bila ukupna cena brze saobraćajnice?
„Po ovoj varijanti, hajde da zaokružimo cifre, nekih stotinak miliona evra, ali nikako tih 158 miliona“, kaže on.
U gradu u kojem su zarade poslednjih godina ispod republičkog proseka i u kojem većina građana sastavlja kraj s krajem, mahanje političara milionima evra dođe mu kao detalj iz starog poznatog vica „šta zna dete, šta je 100 kila“.
***
BONUS VIDEO – Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić u Valjevu na manifestaciji povodom projekta Karavan bezbednosti saobraćaja