Vlast u Srbiji potpisala je danas Memorandum o razumevanju sa Evropskom unijom o strateškom partnerstvu o održivim sirovinama. Dokument je potpisan nakon sastanka nemačkog kancelara Olafa Šolca i predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Portal Nova.rs ekskluzivno donosi svojim čitaocima sadržaj ovog dokumenta.

Sadržaj dokumenta prenosimo u celosti:

Memorandum o razumevanju između evropsкe unije I republiкe srbije o stratešкom partnerstvu na održivim sirovinama, vrednosti baterija I eleкtričnih vozila
(u daljem tekstu: Republika Srbija), (u daljem tekstu: Republika Srbija) ) uživaju duboku i dugotrajnu vezu kao partneri, dele duboku ekonomsku integraciju i saradnju kroz zonu slobodne trgovine koja je postepeno uspostavljena Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju (SSP)

PROČITAJTE JOŠ...

1. Memorandum o razumevanju (u daljem tekstu „MoU“) ima za cilj da razvije obostrano korisno strateško partnerstvo o održivim sirovinama, lancima vrednosti baterija i električnim vozilima (u daljem tekstu „EVs“), u skladu sa Novim planom rasta za Zapadni Balkan 2, uz istovremeno unapređenje Integracija Srbije u jedinstveno tržište EU i dalje jačanje njene ekonomske, socijalne i ekološke konvergencije sa EU čvrsto zasnovanom na poštovanju evropskih vrednosti i principa. Na osnovu Pisma o namerama koje su predstavnici Vlade Republike Srbije i EU (u daljem tekstu: Strane) potpisali 22. septembra 2023. godine u Njujorku, strane su priznale zajedničku ambiciju da ojačaju i prošire svoju saradnju u kritične sirovine i lance vrednosti električnih vozila, uključujući materijale, baterije, proizvodnju i reciklažu.

Zasnovane na zajedničkoj potrebi da se uhvati u koštac sa klimatskim promenama, sledi zelena tranzicija i da se obezbedi stabilno snabdevanje održivom energijom, materijalima i tehnologijama koje su instrumentalne za očuvanje konkurentnosti njihovih ekonomija, uz minimiziranje uticaja na životnu sredinu i povećanje otpornosti strateških ekosistema, „strane“ žele da uspostave strateško partnerstvo, (u daljem tekstu ‘Partnerstvo’) na održivim sirovinama, lancima vrednosti baterija i električnim vozilima kako bi ojačali i proširili saradnju u ovim sektorima u skladu sa potrebama strana i standardima jedinstvenog tržišta EU.

Strane priznaju da je obezbeđivanje održivog snabdevanja sirovinama, posebno kritičnim sirovinama (u daljem tekstu „CRMs“) od suštinskog značaja za promovisanje zelene i digitalne ekonomske tranzicije i predstavlja faktor koji omogućava dekarbonizaciju proizvodnje energije, povezanosti i mobilnosti.

Štaviše, CRM i druge sirovine su u sve većoj potražnji u većini ključnih industrijskih ekosistema

3. Stoga je ublažavanje mogućih poremećaja u snabdevanju sirovinama ključno za očuvanje globalne konkurentnosti, razvoj otpornosti naših industrija, jačanje jedinstvenog tržišta EU i privrede Srbije. I Zeleni dogovor EU4 i Zelena agenda za zapadni Balkan 5 identifikuju baterije kao ključnu tehnologiju prodora za prelazak na obnovljivu energiju. Održivo proizvedene baterije biće ključne za dekarbonizaciju transportnog i energetskog sektora, smanjenje emisije CO2 i stvaranje zelenog rasta i visokokvalitetnih radnih mesta.

Olaf Šolc i Aleksandar Vučić, Maroš Šefčovič Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Očekuje se da će globalna potražnja za baterijama porasti do 20 puta u narednoj deceniji zbog veće penetracije električnih vozila i primene stacionarnih skladišta energije, kao i industrijskih i pomorskih aplikacija. Partnerstvo bi trebalo da predstavlja sveobuhvatan okvir, za budućnost orijentisanu i dugoročnu saradnju između strana, koja će dodatno ojačati naše političke odnose i podstaći dugoročni ekonomski rast u Srbiji i EU, podržati potražnju kako u Srbiji tako i na jedinstvenom tržištu EU i doprinose nastojanjima Srbije da se pridruži EU.

Dogovoreno je i priznato da saradnja u ovom pogledu, ako se uspešno sprovede, može pružiti priliku stranama da uspostave bezbedno, pristupačno i održivo snabdevanje baterijama i električnim vozilima, uključujući relevantne komponente, na obostranu korist, i da obezbede važnu platforma za strane da sarađuju kako bi osigurale puno poštovanje ljudskih prava i primenile visoke ekološke, društvene standarde i standarde upravljanja i održive prakse duž čitavih lanaca vrednosti, uključujući i one koje proističu iz multilateralnih ekoloških sporazuma, kao što su Smernice OECD-a za multinacionalna preduzeća o odgovornim za poslovno ponašanje, posebno u vezi sa transparentnošću, sledljivošću i dužnom pažnjom.

Кao deo ekoloških razmatranja, pažnja će biti posvećena obezbeđivanju ekološki prihvatljivog upravljanja otpadom za projekte u svim fazama lanca vrednosti. Visok potencijal Srbije za sirovine u kombinaciji sa ambicioznom strategijom za razvoj vertikalno integrisanog lanca vrednosti električnih vozila u Srbiji, u skladu sa tehnološkom zrelošću i stručnošću EU u celom lancu vrednosti sirovina (istraživanje, ekstrakcija, prerada, proizvodnja i reciklaža) , i podržani geografskom blizinom, pružaju solidnu osnovu za partnerstvo. Partnerstvo će biti inkluzivno i okupljaće industrijske aktere, poslovna udruženja i saveze, i druge zainteresovane strane da se angažuju u naporima vezanim za partnerstvo posebno istraživanjem poslovnih mogućnosti i razvojem industrijskih projekata duž identifikovanog lanca vrednosti.

Dubravka Đedović Handanović i Maroš Šefčovič Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

Strane vide mogućnosti za saradnju u okviru ovog Memoranduma u ​​cilju:

– promovisanja poboljšane ekonomske integracije u jedinstveno tržište EU i ekonomskog rasta obe strane, vođen održivim sirovinama i lanci vrednosti baterija, posebno u vezi sa industrijskim ekosistemom električnih vozila, mapiranjem resursa, identifikovanjem i zajedničkim razvojem održivih projekata, olakšavanjem poslovnih prilika i privlačenjem privatnih investicija;

PROČITAJTE JOŠ...

– da podrži Srbiju u razvoju domaćih i vertikalno integrisanih lanaca vrednosti baterija i električnih vozila u skladu sa pravilima i standardima EU;

– minimizirati uticaje na životnu sredinu nastojeći da primeni visoka pravila i standarde EU, uključujući primenu najboljih dostupnih tehnika, obezbede koristi za lokalne zajednice, istovremeno sprečavajući pojavu prekograničnog zagađenja;

– olakšati usklađivanje politike i regulatornog okvira i osigurati da propisi ne stvaraju prepreke održivom razvoju ili snabdijevanju EU sirovinama ili električnim vozilima, dok istovremeno osiguravaju primjenu međunarodno priznatih principa, smjernica i najboljih praksi u visoki ekološki, društveni i upravljački standardi u lancima vrednosti sirovina i baterija;

– da bi se olakšala bliža saradnja na istraživanju i inovacijama duž odgovarajućih lanaca vrednosti;

– da identifikuje i primeni relevantne finansijske i investicione instrumente za smanjenje rizika;

– da sarađuje na razvoju neophodnih veština za visokokvalitetne poslove i olakšava izgradnju kapaciteta i kompetencija za razvoj održivih lanaca vrednosti sirovina i baterija.

Stoga je u interesu obe strane da nastave dalje da izgrađuju pozitivnu i dugoročnu saradnju i integraciju u okviru programa partnerstva i odgovarajućih nadležnosti i praksi koje se mogu razviti. Partnerstvo se zasniva na Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju (SSP) koji je stupio na snagu 1. septembra 2013. i okviru pristupnih pregovora i doprineće nastojanjima Srbije da se pridruži EU.

Pored SSP-a, u poslednjih nekoliko godina desio se niz značajnih pomaka koji su uzeti u obzir pri izradi ovog partnerstva, između ostalog:

– Evropska komisija i Vlada Srbije su 22. septembra 2023. godine postigle politički dogovor (Pismo o namerama) da se otvori mogućnost bliže saradnje u oblastima CRM-a i EV6.

– Novi plan rasta za Zapadni Balkan (2023)7 – Zakon EU o ključnim sirovinama (2023 – COM predlog)

– Zakon o neto nultoj industriji EU (2023- COM predlog)

– Uredba EU o baterijama (2023)10 – Regulativa EU o zahtjevima kružnosti za vozila (2023 – COM prijedlog)

– Кomunikacija Кomisije: Industrijski plan zelenog dogovora za nultu dob (2023)

– Кomunikacija Кomisije REPover (2022)

– Globalna kapija EU (2021)

– Zelena agenda za Zapadni Balkan (2020), a potom i Akcioni plan GAVB (2021).

– Novi akcioni plan Кomisije za kružnu ekonomiju (2020)

– Pokretanje Evropske alijanse za baterije (2017) i Evropskog saveza za sirovine (2020).

– Pokretanje Investicionog okvira za Zapadni Balkan (2009)

Relevantni regulatorni okvir i okvir saradnje Srbije:

– Zakon o proceni uticaja na životnu sredinu (2004)

– Zakon o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu (2004)

– Zakon o upravljanju otpadom (2009)

– Zakon o klimatskim promenama (2021)

– Zakon o zaštiti prirode (2009)

– Zakon o zaštiti vazduha (2009)
– Zakon o zaštiti životne sredine (2004)

– Zakon o zaštiti od buke u životnoj sredini (2021)

– Zakon o zaštiti zemljišta (2015)

– Program upravljanja otpadom Republike Srbije za period 2022-2031 (2022)

– Niskougljenični razvoj Strategija 2023-2030 (2023)

– Program razvoja cirkularne privrede u Republici Srbiji 2022-2024 (2022)

– Program zaštite vazduha u Republici Srbiji za period 2022-2030 (2022)

– Pravilnik o vrstama otpada za koje se može podneti zahtev, dozvoljene procedure i tehnologije tretmana za vrste otpada i druge posebne elemente za utvrđivanje prestanka statusa otpada (2024)

– Pravilnik o kriterijumima za utvrđivanje nusproizvoda i obrazac izveštaja o nusproizvodima, način i rokove za dostavljanje (2019)

– Zakon o rudarstvu i geološkim istraživanjima 31 – Zakon o naknadama za korišćenje javnih dobara

– Uredba o uslovima i postupku izdavanja dozvole za upravljanje otpadom, kao i kriterijumima, karakterizacija, klasifikacija i prijavljivanje rudarskog otpada

– Zakon o energetskoj efikasnosti i racionalnom korišćenju energije

– Zakon o korišćenju obnovljivih izvora energije

– Zakon o energetici –

Zakon o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama

U okviru procesa pristupanja Srbije Evropskoj uniji, sa posebnim fokusom na (klaster 4) Zelenu agendu i održivo povezivanje, kao i (klaster 2) pravila unutrašnjeg tržišta, Srbija treba da pojača svoje usklađivanje sa relevantnim pravnim tekovinama EU (u skladu sa članom SSP-a). 72) i tokom čitave primene ovog Memoranduma.

Obim partnerstva i glavne oblasti rada

Strane predviđaju da će Partnerstvo uključiti aktivnosti duž čitavog lanca vrednosti primarnih i sekundarnih sirovina, kao i baterija i električnih vozila, posebno u cilju podrške razvoju održivog industrijskog ekosistema električnih vozila.

Pored toga, Partnerstvo će uključiti i dobavljače komponenti, proizvodne tehnologije i prateće usluge. Strane priznaju da bi kao prioritet Partnerstvo trebalo da uključi lanac snabdevanja električnim vozilima počevši od CRM-a kako je definisano u Evropskom zakonu o kritičnim sirovinama. Obim materijala će se automatski ažurirati kako bi odražavao sve revizije liste. Delokrug se takođe može izmeniti zajedničkim dogovorom Strana tokom godišnjih sastanaka Partnerstva.

3. Principi

Partnerstvo će se odvijati u potpunosti u skladu sa SSP-om i ne dovodi u pitanje bilo kakva prava na oblikovanje politike i okvir saradnje kao što je već predviđeno ili stvoreno SSP-om. Partnerstvo treba da bude otvoreno, transparentno i inkluzivno i da obezbedi snažno javno-privatno partnerstvo na više nivoa koje uključuje predstavnike institucija i tela EU, industrijskih aktera, poslovnih udruženja, socijalnih partnera, predstavnika civilnog društva sa obe strane, relevantnih ministarstava zainteresovane države članice i Srbija (npr. privreda, trgovina i finansije, rudarstvo i geologija, životna sredina, spoljni poslovi), javne organizacije, finansijske institucije i investitori. Strane ponovo potvrđuju poštovanje principa transparentnosti, predvidljivosti i nediskriminacije. Strane potvrđuju da je osiguranje da pravila ne narušavaju trgovinu najbolji način da se stvori okruženje povoljno za strane direktne investicije u proizvodnju i trgovinu električnih vozila, uključujući sirovine i baterije. Strane potvrđuju da bilateralna trgovina i ulaganja u ove sektore treba da budu otvoreni i bez distorzija. Strane nameravaju da promovišu aktivno učešće među svojim zainteresovanim stranama, uključujući i evropske industrijske saveze koji deluju kao platforme za saradnju i razvoj investicionih projekata, pored postojećeg Investicionog okvira za Zapadni Balkan.

II. Кljučni tokovi rada u okviru Partnerstva Imajući u vidu gore navedeno, au skladu sa SSP-om, strane nameravaju da blisko sarađuju u sledećih pet tokova rada.

1. Razvoj industrijskog lanca vrednosti

U cilju unapređenja razvoja lanaca vrednosti za sirovine, baterije i električna vozila, strane nameravaju da se fokusiraju na:

– Omogućavanje bliske saradnje između EU i srpskih industrijskih aktera i zainteresovanih strana i podsticanje razvoja uzajamnog koristan niz projekata uključujući umrežavanje, početni odabir predloga projekata, zajednički razvoj projekata i promociju i olakšavanje trgovinskih i investicionih veza duž celog lanca vrednosti od istraživanja do krajnjeg proizvoda, sa posebnim fokusom na industrijski ekosistem električnih vozila. Ovakvi projekti treba da doprinesu ekonomskoj bezbednosti EU i Srbije.

– Modernizacija procesa i tehnologija ekstrakcije i prerade.

Andrijana Mesarović Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

– Saradnja na istraživanju novih ležišta primarnih i sekundarnih sirovina u Srbiji korišćenjem podataka, usluga i tehnologija Earth Observation/Copernicus.

– Promovisanje cirkularne ekonomije u sektorima sirovina, baterija i električnih vozila kroz integrisanu i efikasnu upotrebu, reciklažu i preradu i održivi dizajn

– Unapređenje najboljih praksi za klasifikaciju resursa korišćenjem međunarodnih standarda (UNFC, JORC) i upravljanje geopodacima, uključujući mapiranje mineralnog potencijala iz izvora otpada.

– Obezbeđivanje dobrog funkcionisanja i otpornosti lanaca snabdevanja, uključujući povećanje transparentnosti i širenja informacija o merama, uključujući one koje se primenjuju na i od strane trećih zemalja, u vezi sa investicijama, operacijama i izvozom i uvozom, i razmatranjem u ranoj fazi bilo koje zabrinutost za zaobilaženje ili prekid lanaca snabdevanja i moguće mere za ublažavanje koje bi strane trebalo da preduzmu.

2. Istraživanje i inovacije

U cilju promovisanja bliže saradnje u istraživanju i inovacijama u oblastima sirovina, baterija i električnih vozila, strane će se fokusirati na:

– Mapiranje postojećih oblasti saradnje u okviru EU Horizon Europe R&I okvirnog programa i drugih šema.

– Jačanje učešća srpskih istraživačkih, naučnih, tehnoloških parkova i inovacionih organizacija (privatnih/javnih) u EU R&I programima.

– Omogućavanje industrijskog usvajanja najperspektivnijih zelenih i digitalnih inovacija koje su razvili konzorcijumi EU – Srbija u EU Horizon Europe i drugim razvojnim šemama istraživanja i inovacija.

– Razmena znanja i tehnologija u vezi sa održivim istraživanjem, ekstrakcijom, preradom i recikliranjem sekundarnih sirovina, elektronskog otpada, odlaganja otpada, proizvodnje i reciklaže baterija i aspekata koji se odnose na lanac snabdevanja električnih vozila u skladu sa zakonodavstvom EU, gde je relevantnoi razmatranje u ranoj fazi bilo kakve zabrinutosti u vezi sa zaobilaženjem ili prekidom lanaca snabdevanja i mogućim merama ublažavanja koje treba da preduzmu strane.

2. Istraživanje i inovacije

U cilju promovisanja bliže saradnje u istraživanju i inovacijama u oblastima sirovina, baterija i električnih vozila, strane će se fokusirati na:

– Mapiranje postojećih oblasti saradnje u okviru EU Horizon Europe R&I okvirnog programa39 i drugih šema. – Jačanje učešća srpskih istraživačkih, naučnih, tehnoloških parkova i inovacionih organizacija (privatnih/javnih) u EU R&I programima.

– Omogućavanje industrijskog usvajanja najperspektivnijih zelenih i digitalnih inovacija koje su razvili konzorcijumi EU – Srbija u EU Horizon Europe i drugim razvojnim šemama istraživanja i inovacija.

– Razmena znanja i tehnologija u vezi sa održivim istraživanjem, ekstrakcijom, preradom i recikliranjem sekundarnih sirovina, elektronskog otpada, odlaganja otpada, proizvodnje i reciklaže baterija i aspekata koji se odnose na lanac snabdevanja električnih vozila u skladu sa zakonodavstvom EU, gde je relevantnoi razmatranje u ranoj fazi bilo kakve zabrinutosti u vezi sa zaobilaženjem ili prekidom lanaca snabdevanja i mogućim merama ublažavanja koje treba da preduzmu strane.  Razmena znanja i tehnologija u vezi sa održivim istraživanjem, ekstrakcijom, preradom i recikliranjem sekundarnih sirovina, elektronskog otpada, odlaganja otpada, proizvodnje i reciklaže baterija i aspekata koji se odnose na lanac snabdevanja električnih vozila u skladu sa zakonodavstvom EU, gde je relevantno.

Dubravka Đedović Handanović i Maroš Šefčovič Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

3. Primena visokih ekoloških, društvenih i upravljačkih standarda i praksi

Obe strane će primeniti visoke standarde održivosti u sektorima sirovina, baterija i električnih vozila. Partnerstvo ima za cilj da olakša razmenu i usklađivanje najboljih praksi u ovoj oblasti. Štaviše, obe strane vide priliku za dalje jačanje agende održivosti, uključujući primenu povećane dužne pažnje i sledljivosti za lanac vrednosti baterija gde se ambicije za održivo rudarstvo i izazovi u vezi sa ekološkom, ekonomskom i socijalnom pravdom sveobuhvatno rešavaju kroz bateriju Lanac vrednosti. Кonkretno, Strane nameravaju da rade na:

– Primeni smernica i najboljih praksi u vezi sa standardima upravljanja životnom sredinom, društvom i upravljanjem, uključujući principe EU o održivim sirovinama

– Saradnjom na poboljšanju pravnog, regulatornog i administrativnog okvira koji stimuliše razvoj održivih i odgovorne sirovine, lanci vrednosti baterija i električna vozila u skladu sa politikama EU i Srbije i identifikovanje oblasti regulatorne podrške koje mogu biti potrebne.

– Rane konsultacije o novim zakonodavnim i neregulatornim inicijativama predloženim u okviru Partnerstva.

– Redovna razmena informacija u vezi sa primenom postojećih međunarodnih standarda o dužnoj pažnji i srodnim šemama sertifikacije za održivu proizvodnju/izvor sirovina duž celog lanca vrednosti, uključujući reciklažu.

4. Finansijski i investicioni instrumenti

Uvažavajući važnost ciljeva gore pomenutog Partnerstva, strane nameravaju da sarađuju u mobilizaciji finansijskih i investicionih instrumenata glavnih relevantnih finansijskih i investicionih organizacija u skladu sa pravilima održivog finansiranja EU, posebno za projekte u okviru Partnerstva. Strane takođe vide mogućnosti za podršku razvoju investicionih platformi, kao što su Invest EU, Investicioni okvir za Zapadni Balkan i Jedinstveni projektni cevovod u Srbiji, kao i u okviru Evropske alijanse sirovina i Evropske alijanse za baterije, posebno kao alata za:

Usklađivanje održivih i inovativnih projekata širom lanaca vrednosti sirovina, baterija i električnih vozila u Srbiji sa evropskim i srpskim privatnim investitorima, i priprema niza održivih projekata.

– Preliminarni pregled predloga projekata od strane stručnjaka zajednice. – Povećanje transparentnosti i uključenosti zainteresovanih strana.

– Olakšavanje finansiranja projekata u okviru ovog Partnerstva, uključujući dužničke i vlasničke investicije i javno finansiranje za njihovo uklanjanje rizika, kao i sporazume o preuzimanju.

– Organizovanje finansiranja vrednih istraživačkih aktivnosti u vezi sa sirovinama, lancima vrednosti baterija i električnim vozilima koje se posebno sprovode van EU Horizon Europe R&I programa. Upotreba gore navedenih finansijskih i investicionih instrumenata treba da bude u skladu sa Pariskim sporazumom i ispunjava stroge (međunarodne, EU) standarde, dobre prakse koje se odnose ne samo na finansijske rizike i bankovnost, već i na zaštitu životne sredine, održivost, transparentnost i upravljanje.

5. Razvoj neophodnih veština za visokokvalitetne poslove u sektoru sirovina, baterija i električnih vozila

Strane nameravaju da promovišu profesionalni razvoj i naprednu obuku mobilizacijom privatnog i javnog finansiranja za inicijative prekvalifikacije i usavršavanja u oblasti sirovina. materijale, lance vrednosti baterija i električna vozila, uključujući zelene i digitalne veštine. Кonkretno, strane nameravaju da rade na:

– Učešću srpskih organizacija u Evropskoj bateriji i nadolazećim akademijama sirovina, uključujući mogući doprinos Srbije sa namenskim programima i stažiranjem.

III. Implementacija, praćenje

U roku od šest meseci od potpisivanja ovog Memoranduma, strane nameravaju da razviju Mapu puta strateškog partnerstva (u daljem tekstu „Mapa puta“). Mapa puta će identifikovati konkretne akcije za saradnju između strana, duž pet oblasti identifikovanih u Odeljku II iznad. Trebalo bi da predvidi udruživanje zainteresovanih strana sa obe strane i identifikaciju vodeće organizacije za sprovođenje svake akcije, kao i za rešavanje drugih radnih aranžmana.

Strane nameravaju da organizuju redovne godišnje sastanke na visokom nivou (na ministarskom nivou) kako bi sagledale napredak Partnerstva, razgovarale o mogućim novim strateškim pravcima saradnje i podržale Mapu puta za partnerstvo.

Strane nameravaju da prate sprovođenje Mape puta kroz namensku Radnu grupu koju čine visoki zvaničnici. Strane nameravaju da organizuju godišnji sastanak kako bi sagledali napredak Partnerstva, razgovarali o mogućim novim strateškim pravcima saradnje i podržali Mapu puta za naredni period. Radna grupa treba da izveštava o Partnerstvu i napretku tokom godišnjeg sastanka. Strane takođe predviđaju korišćenje drugih postojećih formata, kao što su Grupa za snabdevanje sirovinama EU, Alijansa za sirovine EU, Evropska alijansa za baterije i Investicioni okvir za zapadni Balkan, za redovnu i češću razmenu informacija od značaja za Partnerstvo.

Maroš Šefčovič Foto:Amir Hamzagić/Nova.rs

IV. Format

Ovaj instrument ne stvara nikakva prava ili obaveze prema međunarodnom ili domaćem pravu. Кonkretno, ništa u ovom Memorandumu neće predstavljati obavezu finansiranja bilo koje strane. Štaviše, ovaj Memorandum nema nameru da predstavlja bilo kakvu obavezu bilo koje strane da pruži preferencijalni tretman drugoj strani u bilo kom pitanju koje se ovde razmatra ili na neki drugi način. Aktivnosti opisane u ovom Memorandumu o razumevanju počeće dan nakon što ga obe strane potpišu. Potpisano u Beogradu 19. jula 2024. godine u dva originalna primerka, na srpskom i engleskom jeziku. Obe verzije će podjednako važiti.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare