Foto:Nemanja Jovanović

Nedeljama se na televiziji prikazuje spot američke ambasade u kome su neadekvatno upotrebljene rečenice našeg velikog i dragog člana, akademika Borislava Pekića. Istina, to je samo jedan od niza sličnih priloga koji izgleda imaju cilj da nas ubede u ono što odavno znamo da smo i mi svet. Čudno je da su autori spota tu samosvest, koja nema potrebe za daljim pospešivanjem, prenebregli, rekao je za "Novosti" akademik Vladimir Kostić, predsednik Srpske akademije nauka i umetnosti, reagujući na poslednju u nizu reklama američke ambasade u Srbiji "Vi ste svet", u kojoj je citat jednog od Pekićevih književnih junaka pripisan samom Pekiću.

Naime, u reklami je citat Konrada Rutovskog, junaka iz romana „Kako upokojiti vampira“, bivšeg oficira nacističkog Gestapoa, naveden kao misao velikog Pekića:

„Treba gledati pravo. Jer da se htelo gledati iza sebe, dobili bismo oči na potiljku. Treba ljubiti zemlju dece svoje, a ne dedova svojih. Jer čast neće zavisiti od toga odakle dolazimo, nego kuda idemo.“

Sam Pekić o prošlosti je, međutim, govorio ovako:

„Nemati prošlost je ostati bez budućnosti. Ali ako tamo ostanemo, ako se tamo zaglibimo, budućnost zbog koje smo se u nju vratili postaće nedostižna… Da je nerazumevanje onoga što je bilo juče jemstvo da ćemo još manje razumeti ono što nas čeka, a najmanje ovo što danas radimo.“

Akademik Kostić dalje u „Novostima“ ističe:

„Moj lični i sasvim moguće, subjektivni utisak je izvesna neprijatnost i razočaranje da se radi o svojevrsnoj medijskoj dresuri, čija je osnovna mana potcenjivanje onih kojima se upućuje. Štaviše, čini mi se da se radi o istoj priči iz dva dela. Kao svedok pre 20 godina u suštini banalnog i surovog zločina, ‘bombardovanja u ime humanosti’, u sećanje mi dolazi prvi deo te priče, u kome je bilo neophodno stvarati negativan odnos prema onima koji će biti bombardovani. Bilo bi pogrešno pomisliti da negiram ijedan zločin koji su počinili moji etnički zemljaci. U drugom delu, čini mi se, iste priče dobronamerno nam se poručuje da je ‘dosta s tom istorijom’, koja postaje suvišna i ometa nam učešće u geostrateškoj i tržišnoj utakmici“, kaže Kostić i dodaje:

„Ovih dana imao sam zadovoljstvo da naletim na misli Dijega Fuzara (‘Misliti drugačije’) koji smatra da tvrdnje poput ove iz reklame američke ambasade služe da bi se ‘narodi, društva i pojedinci uverili da im ne treba drugi svet osim postojećeg’ (dodao bih, onog koji im nude) i da budu sigurni da ova realnost iscrpljuje sve mogućnosti. Moguće je da sam star, umoran i preosetljiv, ali svakako znam da nisam ni protiv, niti posebno naklonjen bilo kojoj sili koja se naginje nad ovu našu ubogu balkansku šćućurenost! Kao što i nekako odavno znam: nema dobronamernosti i saradnje bez poštovanja“, zaključuje Kostić.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare