Početak proleća i prijatni meteorološki uslovi svake godine, kao po pravilu, označavaju početak sezone na dvotočkašima, kada se prisustvo motora i motocikala na drumovima značajno uvećava. Stručnjaci upozoravaju da nenošenje kacige i druge zaštitne opreme često može dovesti do smrtnih ishoda i ozbiljnih povreda čije je lečenje neretko teško i veoma skupo.
Pala je i prva žrtva – muškarac (41), stradao je 20. marta u Ulici Mihaja Emineskua u Borči, kada je pao sa motora. Tragedija se dogodila kada je vozač pa sa motora, oko ponoći, u beogradskom prigradskom naselju. Od posledica pada, muškarac je umro na mestu.
U toku je istraga koja treba da utvrdi sve okolnosti pod kojima je stradao motociklista, ali kako su pisali medijji, ekipa Hitne pomoći koja je došla na mesto nesreće zatekla je čoveka preko koga je ležao motor, a na glavi nije nosio kacigu.
Nenošenje opreme, pre svega kacige, i zaštitnog odela je kao ruski rulet – svaka povrede glave je izuzetno opasna, kada se uzme u obzir i brzina kojom idu dvotočkaši, šanse za preživljavanje su izuzetno male, a čak i ukoliko prežive, lečenje povređenih je dugotrajno, skupo i ostavlja stravične posledice.
„Ne znam šta je sa ljudima, da li su ove godine krize na njih ostavile posledice, ali neki se više ne ponašaju racionalno. Kao i svake godine upozoravamo na iste stvari koje se ponavljaju iz godine u godinu. Kaciga je obavezna i po zakonu, ali treba imati i drugu zaštitnu opremu, jaknu, rukavice, pantalone. U proseku u 6 od 10 padova sa motora stradaju noge“, objašnjava Vladimir Jevtić predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista.
Druga bitna stvar je da vozači motora moraju da budu što uočljiviji kako bi skrenuli na sebe pažnju drugih učesnika u saobraćaju, pre svega vozača automobila.
„Sezona tek počinje i vozači automobila se još nisu navikli da su na ulicama i motori i skuteri. Treba da voze obazrivije, pogovoro na ‘izletničkim rutama’, na Avalskom putu, da ne seku krivine jer im u susret može naići motociklista. Vozači automobila treba da daju žmigavac i da pogledaju u retrovizor. Rasrkrsnice su zbog toga najrizičnije i oko 60 odsto nesreća događa se u naseljenim mestima. Sa druge strane, ma koliko god svi motociklisti željno čekali novu sezonu, u nju treba da uđu hladne glave“, objašnjava Jevtić.
Nepoštovanje procedura i propisa su najopasnije stvari za vožnju motora, a posledice mogu biti katastrofalne.
„Ja to upoređujem sa ulaskom u trafostanicu. Moraju se ispoštovati propisi i procedura. Ne možete ući u trafostanicu bez zaštitne opreme, sa šrafcigerom i krenuti u popravku. Rečenica ‘neće meni da se desi’ je možda i najopasnija u srpskom jeziku. Neverovatno je da, recimo, mladići i devojke na motore i skutere sedaju u šorcevima i suknjama. Pri brzini od 30 do 40 kilometara na sat, zaustavni put osobe koja padne je između 5 i 10 metara. Posledica su opekotine i oguljotine na asfaltu koji može biti različite granulacije i zbog tog ostaju ožiljci za ceo život“, objašnjava Vladimir Jevtić.
Ali, estetika je najmanji problem kada su padovi i sudari u kojima učestvuju motociklisti u pitanju. Njihova smrtnost je nekoliko puta veća u odnosu na smrtnost vozača i putnika u automobilu, jer nema karoserije i pojasa, između osobe na motoru i asfalta su zaštitna odeća i kaciga.
„Povrede glave su česte, a njihovo lečenje može trajati dugo. Troškovi lečenja jedne tako povređene osobe su između 80.000 i 2.000.000 evra. Žrtve ostaju ‘biljke’. Tu su i spinalne povrede, kada stradaju vrat i kičma. Ljudi ostaju paraplegičari i kvadriplegičari i o njima neko mora da vodi računa do kraja života. Nemojte da zbog jednog nepromišljenog trenutka snosite posledice ceo život“, upozorava VLadimir Jevtić.
BONUS VIDEO: Saobraćajna nesreća u Besnom Foku u kojoj su poginule dve osobe
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: