Narko-dron kojim je preko Skadarskog jezera pokušan međunarodni šverc devet kilograma marihuane, koja je bila pričvršćena za bespilotnu letelicu, još jedan je u nizu pokazatelja da dileri narkotika ne prezaju da u svoje ilegalne radnje uvode nove tehnologije i idu u korak s vremenom, a sve kako bi izbegli stroge kontrole. Od prenošenja droge u ljudskom organizmu, preko brodova i čamaca sa specijalno izrađenim bunkerima, aviona, podmornica napravljenih za šverc, ali i dronova - sve ovo su načini na koje dileri transportuju svoj skupoceni ilegalni tovar.

Crnogorska policija saopštila je pre nekoliko dana da je zaplenila dron koji je leteo iznad akvatorija Skadarskog jezera, na koji je bilo prikačeno devet kilograma narkotika. Kome je droga bila namenjena, ali i ko je upraljao bespilotnom letelicom, nije utvrđeno, međutim izvesno je i da su najnovije tehnologije stigle i u ruke ovdašnjih dilera. Ipak, transport droge dronovima sistem je koji su još pre nekoliko godina utemeljili meksički karteli i druge organizovane kriminalne grupe i paravojne formacije u zemljama Južne Amerike.

Foto: Uprava policije

Narko-podmornice

Upravo oni idejni su tvorci takozvanih narko-podmornica, proizvedenih ili prenamenjenih upravo za ovaj nelegalni posao. Evropske bezbednosne službe su prvu takvu podmornicu zaplenili novembra 2019. godine. Plovilo je bilo dugačko 22 metra presretnuto je u blizini Galicije, inače mestu koje se smatra stecištem za srpske dilere. Ipak, viovnici ove akcije nisu bili naši, već državljani Ekvadora, njih trojica kojima su stavljene lisice na ruke.

Podmornica koja je nosila tri tone kokaina krenula je put Evrope iz Kolumbije i španska policija navela je tada da je „aktivna godinama“, iako nema dokaza da je ranije plovila ka Evropi. Glasine da se kokain u Evropu švercuje duboko ispod površine vode kruže godinama u španskim bezbednosnim službama, ali ovo je bila prva takva zaplena.

Paralelno sa ovom, gotovo istovremeno otkrivene su još dve ovakve podmornice koje su putovale prema Sjedinjenim Američkim Državama, a u svaku je bilo utovareno po dve tone kokaina. Forbs je tada objavio, pozivajući se na izvore, da su sve te podmornice zapravo plovila niskog profila, pravljena tako da ne budu uočena dok plutaju plitko u vodi. To, navode, nisu prave podmornice. Njihova staklena vlakna su iznad površine vode što ih čini teškim za uočavanje.

Februara naredne godine u Kolumbiji je uhapšen Oskar Kintero, poznat kao kolumbijski „Princ podmornica“. Šef kolumbijske policije, general Horhe Luis Vargas potvrdio je hapšenje „Princa podmornica“, navodeći da je bio u tesnoj vezi sa narko kartelom Halisko i šefom te organizacije, poznatim po nadimku „El Menčo“, preneo je kolumbijski Epsektador. Kintero je, navodno, bio mozak operacije šverca kokaina iz Meksika u SAD pomoću ručno izrađenih podmornica i glisera, kojima je u Ameriku prošvercovao najmanje 12 tona kokaina.

Kokain u avionima

Da se paketi droge, najčešće kokaina proizvedenog u Južnoj Americi, švercuju avionima i različitim vrstama mlaznjaka, nije nikakva novost, ali će slučaj Crnogorca Iljmije Frljučkića, koji je široj javnosti i policijama više zemalja poznatiji kao Majk Dokovič, ostati dugo upamćen. Ovaj Crnogorac je još devedesetih godinama vlastima u SAD, posebno po broju identiteta koji je menjao, ali i po povezanosti sa jugoslovenskim kriminalnim grupama.

Kada je Dokovič uhapšen 2019. godine u akciji kodnog imena „Familija“, otkiveno je koliko je njegov sistem šverca sofisticiran. Dokovič je naime posedovao manji avion koji se kretao na trasi Urugvaj-Evropa. Kako let ne bi bio sumnjiv, predstavljali su ga kao komercijalni, a specijalno za tu priliku unajmili bi pilote i stujardese, a pored droge, ukrcali su čak i lažne putnike! Letelica se kretala nisko, kako bi ostala ispod radara. Prva stanica aviona natovarenog putnicima i drogom, na njegovom poslednjem letu, bila je Nica u Francuskoj, gde su iskrcali putnike i unajmljenu stjuardesu, zatim su nastavili put ka Bazelu u Švajcarskoj gde su u istovarili drogu.

Tada je Dokovičev plan pao u vodu, a policija je presrela pošiljke i uhapsila osumnjičene. Interesantno je da je tokom pomenute akcije ovdašnja policija dobijala pozive za pomoć od svojih kolega iz inostranstva, jer su švajcarski prevodioci koji su prisluškivali Dokoviča uspeli da odgonetnu tek poneku reč, dok im veći deo razgovora ne bi bio jasan. Ispostavilo se da su se Dokovič i ekipa „šatrovačkim“.

Grupa na čijem je čelu Majk Dokovič nije jedina sa ovih prostora koja je velike tovare kokaina krijumčarila mlaznjacima. Početkom ove godine, Crnogorac Tomislav Pavlović (40) uhapšen je u velikoj međunarodnoj akciji – „Brazil loukost“. Pod lupom policija Italije, Švajcarske i SAD našla se italijanska kriminalna grupa, na čijem se čelu nalazio Salvatore Kazamonika kao glavni finansijer, koja je sarađivala s kolumbijskim kartelima. Skladištenje kokaina bilo je u Brazilu, a Pavlovićev zadatak bio je obezbeđenje i ukrcavanja droge u avion, kao i podmićivanje carinika na aerodromu brazilske metropole kako bi se izbegle bilo kakve provere.

Vodootporni džakovi sa GPS lokatorima

Transport droge velikim brodskim kontejnerima postao je jedan od osnovnih vidova šverca posebno na većim distancama, a lučki gradovi Evrope, poput onih u Holandiji, Španiji, Crnoj Gori i Rumuniji postali su ulazna tačka velikih količina kokaina. Kako bi izbegli mogućnost da budu uhvaćeni na primopredaji, posebno imajući u vidu da je su luke pod konstantnim prismotrom policije, dileri su se dosetili novog načina.

Foto: Nemačka carina

Naime, velike pošiljke narkotika pakuju se u vodootporne kese, za koje se pričvršćuju GPS lokator. Potom se oni manjim čamcima odvezu na otvoreno more, a zatim se paketi bacaju u vodu. Ekipa koja tu drogu treba da pokupi može pratiti njenu tačnu lokaciju, tako da se ona ponovo tovari na drugo plovilo i dalje putuje do krajnje destinacije.

Mule

Za krijumčare verovatno najjeftiniji, ali istovremeno i najopasniji, jeste sistem u kom se narkotici švercuju u ljudskom telu, uglavnom stomaku, a osobe koje su spremne na ovaj rizik zovu se „mule“. Za ovakve ilegalne i opasne poslove angažuju se mahom osobe bez kriminalnog dosijea, kako ne bi bili upadljivi kontrolama na graničnim prelazima.

Za svote od nekoliko hiljada evra mule su spremne da prenesu drogu vrednu nekoliko desetina puta više, a ona se najčešće pakuje u kese ili kapsule.

Bonus video: U Nišu zaplenjeno 520 kg marihuane

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar