Foto: N1

Korona je mnogo toga promenila u našem životu, našu svakodnevicu i navike. I ne odnosi se to samo na društveni život. Neki su, baš zbog pandemije, odlučili da koriste elektronske usluge i da tako plaćaju račune, na primer. Istraživanja pokazuju da, iako 95 odsto ljudi koristi mobilni telefon i internet, tek nešto više od milion građana ima registrovane naloge u e-Upravi.

Od 58 odsto građana Srbije koji su pokušali da neku administrativnu proceduru završe preko interneta, samo bi se devet odsto vratilo na šalter. Gužvi i redova se ipak nismo rešili, jer se ovom broju moraju dodati i oni koji nikad nisu koristi elektronske servise.

„Nemam poverenja dok ne vidim u rukama“, navodi jedan od anketiranih građana, dok njegov sugrađanin objašnjava da je izvadio kovid propusnicu preko interneta, ličnu kartu…

Da nije bilo korone, možda bi se manje ljudi odlučilo za elektronske usluge. Na ovaj način zakazivala se vakcinacija i pi-si-ar testiranje i izdato je 1,4 miliona digitalnih sertifikata.

„Popularne su sve više i usluge na sistemu plati, elektronski dnevnik, usluga Bebo dobro došla na svet, preko koje se prijavljuju novorođenčad, takođe prijava dece za upis u vrtić, imamo preko 186.000 za elektronski upis dece u vrtić. Srbija ima državni centar za upravljanje i čuvanje podataka, tako da građani mogu sa sigurnošću da budu uvereni da su njihovi podaci zaštićeni“, navodi Ana Milovanović iz NALED-a.

Istraživanja pokazuju da je nedovoljna informisanost razlog što mnogi još ne koriste elektronske usluge. Ali važna je i modernizacija lokalnih samouprava. Zato je u planu izrada interaktivne mape Srbije.

„Građani će imati uvid u to koliko su lokalne samouprave modernizovane, ali i na koji način pružaju javne usluge, koliko su njihovi kapaciteti što ljudski što materijalni, na koji način obavljaju postupke, koliko su efikasni i na taj način želimo da uključimo što više građana u reformski proces na lokalu i da prate digitalne tokove“, navodi Milovanovićeva.

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku 95 odsto domaćinstava u Srbiji ima mobilni telefon i internet. Elektronske usluge najviše koriste mladi u gradovima. Portal e-Uprava, za sada ima 1,35 miliona registrovanih naloga.

Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu Mihailo Jovanović rekao je, gostujući u Beogradskoj hronici, da broj korisnika usluga e-uprave raste iz nedelje u nedelju.

„Ima mnogo usluga koje olakšavaju građanima mnoge stvari – od prijavljivanja deteta po rođenju još u porodilištima, upisa u vrtiće, škole i slično“, kaže Jovanović i naglašava da je mogućnost greške gotovo nemoguća.

Sve više ljudi koristi e-upravu i sve više je registrovanih korisnika iako veliki broj usluga građani mogu da koriste i bez registracije, objasnio je Jovanović.

„Ako ste registrovani rešenje za porez na imovinu vam dolazi u elektronsko sanduče, računi za infostan takođe“, naveo je direktor Kancelarije za informacione tehnologije i elektronsku upravu.

Kada je reč o starijim građanima, Jovanović kaže da su već radili edukaciju ali da će se ona nastaviti i dalje.

„Kada im je nešto potrebno i stariji građani brzo nauče da koriste usluge elektronske uprave, što je posebno evidentno bilo tokom pepidemije korone“, kaže Jovanović.

Preko elektronske uprave građani već godinama mogu da zakažu termine za izdavanje ličnih dokumenata koji mogu da se zakažu i dva meseca unapred. Gužve se, kaže, međutim uvek stvore pred letnje odmore, pa termina gotovo da nema.

„Obično se krajem maja svi sete da zakazuju termine za izdavanje pasoša, pa se termini brzo popune. Zamena vozačke dozvole takođe može da se obavi preko e-uprave i novi dokument vam dolazi na kućnu adresu za par dana“, objasnio je Mihailo Jovanović za RTS.

BONUS VIDEO – Đorđe Marković: Operateri mogu da podignu cenu usluga, ali korisnici nisu navikli

Pratite nas i na društvenim mrežama:
Facebook

Twitter
Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar