Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs, Shutterstock

Zaštitnik građana Zoran Pašalić najavio je da će najkasnije početkom 2026. godine Skupštini Srbije biti podnet predlog zakona o zabrani upotrebe mobilnih telefona u osnovnim i srednjim školama, čak i za vreme velikog odmora. Deo sagovornika Nova.rs smatra da trenutno nije trenutak raspravljati o ovakvoj zabrani te da ima prečih problema koje treba rešavati u prosveti gde se trenutno profesori suočavaju sa otkazima, dok sa druge strane postoje i mišljenja da bi ovakva zabrana mogla da bude korisna te da bi učenici mogli da budu bolje skoncentrisani na nastavu, ako im telefoni nisu pri ruci da im skreću pažnju.

„Kada dete uđe u školu i kada počne nastava, dete ostavlja mobilni telefon i uzima ga tek po završetku časova. Nema korišćenja telefona ni na odmorima, osim izuzetka dece kojoj taj telefon služi zbog njihovog zdravstvenog stanja i specifičnosti njihovih bolesti, naravno to podrazumeva adekvatnu lekarsku dokumentciju“, izjavio je Pašalić o predlogu koji je u pripremi.

On je naveo da bi u svim ostalim slučajevima nastavnici bili zaduženi za komunikaciju sa roditeljima, ukoliko je to neophodno, jer je to njihova dužnost i obaveza.

PROČITAJTE JOŠ:

Ana Dimitrijević, gimnazijski profesor i predsednica Foruma beogradskih gimnazija, smatra da ipak trenutno ima prečih stvari o kojima treba da se priča.

„Mislim da je svaki predlog tog tipa, trenutno u ovoj situaciji u kojoj se nalazimo, potpuno zamazivanje očiju jer mi imamo toliko većih problema, i u prosveti i u državi da je razgovor o mobilinim telefonima sada potpuno besmislen. Na kraju krajeva, ja radim u školi u kojoj postoje kadice za mobilne telefone, gde se oni ostavljaju tokom časa. Svi učenici poštuju to pravilo. Kada se u uvede na početku prvog razreda, prosto su oni na to navikli, a to ostavlja mogućnost da ukoliko im je telefon potreban da ga imaju tokom časa, u skladu sa digitalizacijom pošto naše škole nemaju po 30 računara i tableta koji im obezbeđuju, onda nekada je nama potrebno da oni pristupe internetu i to rade preko svojih telefona“, navela je ona.

Ističe da zna puno ljudi koji imaju decu od prvog go četvrtog razreda osnovne škole, te da njihova deca nemaju mobilne telefone, već imaju pametne satiće.

„Mislim da od prvog do četvrtog razreda to svakako treba da bude pravilo, da njima telefoni nisu potrebni u tom uzrastu i da je veće kontrola potrebna od petog do osmog razred. Što se tiče srednje škole, mislim da bi zabrana izazvala veliki bunt kod dece, a opet sa druge strane mislim da treba uvesti pravila gde bi se ta upotreba na neki način ograničila. Mislim da bi to bilo najbolje rešenje za srednjoškolce“, navela je sagovornica Nova.rs.

Smatra da u ovoj situaciji u kojoj se mi nalazimo sa otkazima prosvetnim radnicima, razrešenjima direktora, nekoliko gimnazija koje ne rade regularno, ona smatra da je sada potpuno bismisleno pričati o zabrani mobilnih telefona.

Foto:Shutterstock

„Imamo nedostatak kadra, nema dovoljno nastavnika što se tiče određenih predmeta i dalje imamo previše učenika u pojedinim odeljenjima po 35 njih… Ovo o čemu se sada priča je kao i priča i o naciolalnim udžbenicama, to su prosto neke teme za neko zdravije vreme. Mislim da prvo treba da rešavamo neke veće probleme, pa da se onda bavimo ovim stvarima. Mislim da to može da se uredi kako bi se upotreba telefona ograničila, a ne mora nužno da se telefon zabrani u školi“, zaključila je Dimitrijević.

Jelena Mitić, psiholog i profesor XIII beogradske gimnazije, smatra da telefoni predstavljaju problem u radu na času, ali je protiv zabrane kao takve.

„Govorim iz ugla psihologa koji radi u gimnaziji. Smatram da mobilni telefoni predstavljaju solidan problem u radu i realizaciji nastave naročito u ocenjivanju i vrednovanju znanja itd. Međutim, sa druge strane sam protiv zabrane kao zabrane, jer smatram da to u adolescentom periodu može da bude izazov. Nekako sam mišljenja da bi tu trebalo da se napravi kompromis. Sa jedne strane, mi ne možemo da se odupremo i da se suprotstavamo ni veštačkoj inteligenciji ni digitalizaciji, a sa druge strane treba da uspostavimo i ozbiljnu dozu poverenja sa učenicima, dogovor, otvorenu i jasnu komunikaciju šta je dopušteno, a šta nije“, navela je ona.

Smatra da treba se nađe neko kompromisno rešenje.

„Sa jedne strane da onemogućimo prevare sa kojima se suočavamo skoro svakodnevno u korišćenju mobilnih telefona, a sa druge strane da digitalizaciju i mogućnost korišćenja u krajnjoj liniji i veštačke inteligencije, usmerimo u pravcu doprinosa i učenikovog obrazovanja i sticanja znanja, kao i našeg rada sa njima. Odupiranju osavremenjavanja gubimo trku, to je sigurno, jer veštačka inteligencija postaje u mnogim profesijama dominantno polje. Mi decu ne možemo od toga da odvajamo, ali treba na pravi način da ih usmerimo kako se to koristi“, istakla je sagovornica Nova.rs.

Osvrnula se i na to što učenici telefone koriste tokom časova kako bi bolje odradili kontrolni ili za igranje igrica.

„Kad pričamo o zabrani mobilnih telefona, isključivo mislim o prevarama kojima se deca služe koristeći mobilni telefon na času da bi odradili bolje kontrolni i o skretanju pažnje kada koriste društvene mreže i igrice, jer im je možda dosadno na času. Više treba da se pozabavimo time zašto oni imaju potrebu da nas prevare kada rade kontrolne ili bilo kakve provere znanja ili zašto je njima dosadno na našem času pa pribegavaju telefona, nego da samo pasivno uvedemo zabranu kao ograničenje, mogućnost da neko poseduje mobilni telefon“, dodala je Mitić.

Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Ističe da ako se već razmišlja o zabrani, da treba da se misli o tome kako će se to sprovesti.

„Oni mogu jedan telefon da ostave na ulazu u zgradu, a drugi da ponesu sa sobom. Deca danas imaju neretko i po dva telefona. Moramo da budemo vrlo potkovani i pripremljeni za to što planiramo da uvedemo. Možda i pre nego što dođemo do tog striktnog ‘NE’ da se vratimo malo unazad i razmislimo gde smo propustili, gde smo dopustili da nas nešto prevlada i da nešto zauzme našu ulogu i da razmislimo kako mi to poverenje i autoritet kod dece možemo da vratimo. Treba da se izgradi poverenje između učenika i nastavnika koje je dobrano poljuljano poslednjih decenija, da nekako učenici nemaju želju da nas prevare i da njima bude zabavnije da slušaju naš čas i lepše da nas slušaju, nego da igraju igrice“, navela je Mitić.

Nada Stankov, školski psiholog, ističe da zabrana upotrebe mobilnih telefona nije nova stvar.

„Zabrana upotrebe mobilnih telefona nije nova stvar, to već od pre dve godine postoji i već je svaka škola trebala da ima svoj pravilnih o zabrani upotrebe telefona. Kako će se odraziti, pa odraziće se na povećanje pažnje učenika i fokusiranost na nastavu i na ono što nastavnik predaje“, rekla je ona.

Smatra da upotreba telefona može da bude korisna ako se koristi u edukativne svrhe.

„Tekovine civilizacije koliko su dobre, toliko su i loše. Ova tekovina civilizacije je u školi u tom nastavnom delu često štetna ukoliko se telefon ne koristi u edukativne svrhe, u istraživačkom radu. Sve ostalo odvlači pažnju – da li je neko zvao, da li ima neka nova poruka, ko se pojavio novi na Instagramu, koja je objava sada ili stori… Pored toliko stimulansa koji sada postoje oko dece, još i ovo je višak“, dodala je sagovornica Nova.rs.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar