„Prosvetni radnici postali agenti koji prodaju udžbenike“

Društvo 10. mar. 202118:35
Podeli:
Aleksandar Kavčić Foto:Ivan Dinić/Nova S

"Distributerska mreža privatnih i stranih izdavača dozvoljava invetnivne marketninške metode, koje podrazumevaju uključivanje direktora i nastavnika u promovisanje udžbenika. Direktori i prosvetni radnici postaju agenti tih kuća i dobijaju naknadu", rekao je profesor Karnegi Melon univerziteta Aleksandar Kavčić, koji je kroz svoju fondaciju pokrenuo projekat besplatna biblioteka.

Kako je objasnio Kavčić, fondacija uz dozvolu izdavača postavlja udžbenike na sajt besplatnabiblioteka.com.

„Nama nije cilj nijednog autora da povredimo, cilj je da promovišemo udžbenike Zavoda, jer Zavod trpi štetu jer je izguran sa tržišta nelojalnom konkurencijom. Udžbenici Zavoda su kvalitetni i treba da se nađu na tržištu. Ako jedan autor ne želi da promoviše udžbenik, ako sve to nije u redu za neke autore, to je ok, vratićemo udžbenike, nije nam cilj da povredimo bilo kog autora“, objasnio je profesor Kavčić.

Rekao je da Zavod ne može marketinški da deluje ka nastavnicima na isti način kako to rade privatni izdavači, jer to nije u strukturi poslovanja.

„Distributivna mreža privatnih i stranih izdavača dozvoljava invetnivne marketninške metode, koje podrazumevaju uključivanje direktora i nastavnika u promovisanje udžbenika. Direktori i radnici postaju agenti tih kuća i dobijaju naknadu. To Zavod ne može da radi. Mi smo od prosvetnih radnika napravili agente kojima je posao da prodaju udžbenike“, kaže Kavčić.

Poručuje da je problem što se mnogo radi na procenat.

Aleksandar Kavčić Foto:Ivan Dinić/Nova S

„Postoje direktori škola, verujte ovo je istina, koji zarađuju procenat. Na udžbenicima, ekskurzijama od agencija, na ketering službama koje donose užinu, izdaju sportske sale, sve to dovodi do urušavanja ugleda, ne možemo imati zdrav sistem ako imamo ovakve pojave. Može se to nazvati korupcijom, mi smo prestali da to zovemo pravim imenom, pa smo previše tolerantni. Borba protiv korupcije mora biti temeljna. Udžbenici su besplatni u velikom broju zemalja Evrope, besplatno su dostupni na sajtovima u raznim zemljama, to nije novina. Red je da to sredimo, da se prodaju po pristojnim cenama, cene štampe nisu visoke“, objasnio je.

Koji će udžbenici biti korišćeni najviše zavisi od roditelja, navodi Kavčić.

„Ako roditelji uspeju da se udruže i preko saveta roditelja mogu zahtevati da se škole opredele za besplatne udžbenike. Oni su besplatni na sajtu, štampa će koštati, ali može da košta vrlo malo. Dva dinara po stranici nije damping cena, zarade i štamparija i izdavač“, naveo je.

Kaže i da razume kritike, jer, objašnjava, na tržištu deluje multinacionalna kompanija koja ima tri izdavačke kuće.

„Kada se nađe u poziciji da je profit ugrožen, ona će gledati u koju tačku da gađa, obično se dešava da gađa gde misli da je najsalbija karika, a to je najčešće pojedinac. Napadi će biti na mene, preko televizije i tabloida, pokrenuće se možda i tužbe. Ja na to gledam kao na nešto što se mora proći, ali to ne urušava ideju, možda je i dobro jer drži temu u fokusu javnosti. Jedini put za multinacionalnu kompaniju je da spusti cenu, da li će to da uradi? Kada je tu radi profita, spuštanjem cena priznaju poraz, nemaju kako da se brane osim napadima. Očekivao sam napade, moje da izdržim, ali da projekat nastavi da radi“, kaže Aleksandar Kavčić.

Na pitanje da li postoji volja resornog ministarstva, Kavčić je rekao da ne zna i da mu deluje kao da se ministarstvo drži po strani.

„Zamislite da su cene udžbenika u štampi dva dinara, sa već dodeljenim budžetom mogu da kupe nove udžbenike svakom đaku. Dok ministarstvo ne odluči da se malo umeša u cene i profitiranje, do tada bar imamo udžbenike na sajtu koji su besplatni u elektronskom obliku“, dodaje.

Komentari

Vaš komentar