Deca sa zastitnim maskama idu u skolu
Foto:EPA-EFE/FELIPE TRUEBA

Ministarstvo prosvete propisalo je osnovne principe po kojima će se odvijati nastava u osnovnim i srednjim školama, kao i u produženom boravku. Navodimo spisak osnovih principa na po kojima će se odvijati nastava od 1. spetembra.

Najvažnija izmena – školski časovi traju 30 minuta. Pošto je za školovanje najmađih važno da što više budu u školi, oni čak i ako budu pohađali nastavu onlajn, moraće da odgovaraju u školi.

Povezane vesti:

Nastava u školi mora da se organizuje tako da se osigura bezbednost i zdravlje učenika i zaposlenih.

Broj učenika koji istovremeno boravi u školi ne sme da pređe polovinu ukupnog broja đaka u školi.

Svaka osnovna škola donosi svoj operativni plan organizacije i realizacije nastave u skladu sa svojim prostornim i tehnickim mogućnostima, a do 24. avgusta će taj plan morati da ostavi nadležnoj školskoj upravi na saglasnost.

 

Nastava za mlađe osnovce,  do 4. razreda će biti svakodnedvo organizovana u školi uz poštovanje sledećih principa:

  1. Ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe (škola bira najoptimalniji kriterijum za podelu na grupe);
  2. Grupe dolaze u dva definisana termina (na primer od 8.00 casova i od 10.45);
  3. Ukoliko je broj ucenika u odeljenju do 15, odeljenje se ne deli na grupe, već se nastava realizuje za sve učenike istovremeno u jednom terminu;
  4. Za svako odeljenje (grupe) odreduje se učionica u kojoj se održava nastava;
  5. Tokom malih odmora nema promene učionice/kabineta, osim kada je to neophodnozbog specificnosti nastavnih predmeta i korišcenja odredene opreme i nastavnih sredstava;
  6. Preporučuje se fleksibilan ili klizni raspored zvonjenja, čime bi se postiglo i različito vreme kada su ucenici na odmoru i smanjuje se istovremeni boravak ucenika u prostorijama predvidenim za komunikaciju (holovi, hodnici, toaleti i slično);
  7. Učenici jedne grupe imaju do 4 časa dnevno;
  8. Svi časovi obaveznih predmeta realizuju se neposredno u školi i to u učionici i na otvorenom prostoru (u dvorištu), kada je god moguće, po utvrđenom rasporedu;
  9. U realizaciju pojedinih časova uključeni su stručni saradnici i predmetni nastavnici ukoliko postoji potreba (likovna kultura, muzička kultura i fizicko i zdravstveno vaspitanje).
Foto:EPA-EFE/FELIPE TRUEBA

Nastava za učenike od 5. do 8. razreda organizuje se kroz osnovni ili kombinovani model, časovi traju po 30 minuta, pauza između smena 10 minuta i planirano je za redovno čišćenje, provetravanje učionica i drugih prostora u školi koji se koriste za nastavu i učenje. Osnovni model nastave:

  1. U školama koje imaju prostornih i kadrovskih mogućnosti nastava se organizuje svakodnevno u školi;
  2. Ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe;
  3. Ukoliko je broj učenika u odeljenju do 15, odeljenje se ne deli na grupe, već se nastava realizuje za sve učenike istovremeno u jednom terminu;
  4. za svako odeljenje (grupe) odreduje se ucionica u kojoj se ostvaruju casovi nastave;
  5. Grupe dolaze u dva definisana termina u istoj ili suprotnoj smeni u odnosu na učenike prvog do četvrtog razreda u zavisnosti od raspoloživih kadrovskih i prostornih resursa;
  6. Učenici jedne grupe imaju do pet časova dnevno;
  7. Izborni programi/predmeti i drugi oblici obrazovno-vaspitnog rada realizuju se ili neposredno u školi ili putem nastave na daljinu u skladu sa prostornim i tehnickim mogucnostima škole;
  8. Preporucuje se školama da stručna veća nastavnika zajednički pripremaju i dele nastavne sadržaje;
  9. Praćenje i vrednovanje razvoja, napredovanja, angažovanja i ocenjivanja ucenika obavljaće se u toku neposrednog obrazovno-vaspitnog rada, u skladu sa propisima kojima se uređuje ocenjivanje učenika u osnovnom obrazovanju i vaspitanju.
Foto: TANJUG/ ZORAN ZESTIC/ nr

Kombinovani model podrazumeva da učenici po razredima, imaju organizovanu nastavu neposredno u školi ili putem nastave na daljinu. Osnovni postulati su:

  1. Učenici petog i šestog razreda, u skladu sa organizacijom rada škole, u toku jedne nedelje imaju neposredanrad u školi ponedeljkom, sredom i petkom, dok učenici sedmog i osmog razreda imaju neposredan obrazovni rad utorkom i četvrtkom. Naredne nedelje razredi se rotiraju.
  2. Škola može grupisati po dva i više razreda i na drugi nacin, u skladu sa brojem odeljenja po razredu i raspoloživim kadrovskim i prostornim resursima;
  3. Učenici drugih razreda u danima kada nemaju nastavu u školi, imaju nastavu na daljinu gde treba težiti da se svi predvideni nastavni sadržaji realizuju;
  4. Učenici kada nemaju nastavu u školi prate časove koji se emituju putem RTS-a.

 

Prvi dan škole posvećen predavanjima o prevenciji korone

Prvi dan školske godine biće posvećen predavanjima i diskusijama o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini, a edukativni materijali i video filmovi o načinima i značaju prevencije koronavirusa biće postavljeni na sajt škole i na vidljivim mestima u prostorijama škole.

 

Organizacija rada odeljenja celodnevne nastave:

  1. Celodnevna nastava se organizuje za učenike od prvog do četvrtog razreda svakodnevno u školi, a početak i završetak rada u celodnevnoj nastavi utvrđuje škola, po pribavljenom mišljenju roditelja;
  2. Obrazovno-vaspitni rad u odeljenju celodnevne nastave realizuju dva nastavnika, istovremeno;
  3. Nakon časova, prema ranije definisanom rasporedu, nastavnici se rotiraju;
  4. Svi časovi realizuju se neposredno u školi i to u učionici i na otvorenom prostoru (u dvorištu), kada je god moguće.
  5. Ukoliko je broj učenika u odeljenju veći od 16, odeljenje se deli u dve grupe, koje dolaze u istom terminu, utvrđenom za početak rada celodnevne nastave.
Foto: philipimage / Alamy / Alamy / Profimedia

Produženi boravak se organizuje u manjim grupama učenika istog razreda ili izuzetno više razreda, odnosno u homogenim ili izuzetno heterogenim grupama. Preporučuje se organizacija časova nastave i aktivnosti, na otvorenom prostoru, kada god to uslovi dozvoljavaju.

Početak i završetak rada u produženom boravku utvrđuje škola, po pribavljenom mišljenju roditelja.

Bez pevanja i kolektivnih sportova

U uputstvu se navodi da je potrebno potpuno obustaviti sve aktivnosti kod kojih je moguće pojačano stvaranje aerosola (pevanje, vikanje, sport, navijanje), što bi značilo da se na časovima muzičkog ne peva, nema proba školskog hora, na fizičkom nema kolektivnog sporta, a za individualne sportove (gimnastika i sl.) treba proveriti uslove (veličina sale, mogućnost prirodne ventilacije i sl)

Nastava putem Javnog servisa, biće emitovana na kanalima RTS 2 i RTS 3, svakog radnog dana u skladu sa rasporedom, prema utvrđenoj satnici prikazivanja časova.

Povezane vesti:

Učenici petog razreda pratiće nastavu na kanalu RTS 2 sa početkom u 8.00 časova i rasporedom od tri časa dnevno, dok će se nastava za ucenike od šestog do osmog razreda emitovati na kanalu RTS 3, sa pocetkom u 8.00 sati.

Nastava za đake od prvog do četvrtog razreda biće emitovana na multimedijskoj internet platformi RTS Planeta.

Učenici od prvog do sedmog razreda imaće dnevno po tri časa, dok će ucenici osmog razreda imati četiri časa.

Ukoliko aktuelna epidemiološka situacija bude uticala na promenu organizacije rada u školama, moguća je i promena satnice emitovanja casova, o čemu će učenici i roditelji, kao i škole biti blagovremeno obavešteni.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Tagovi

Komentari

Svi komentari (4)