Glavni problem zagađenja vazduha u Srbiji leži u nekontrolisanoj upotrebi malih toplana i individualnih ložišta, zagađenje od saobraćaja u gradovima ima daleko manji udeo u ukupnom zagađenju, pa je nejasno zašto država subvencioniše električne automobile umesto da rešava ključne probleme načina zagađenja, piše portal Autonomija.
U martu ove godine doneta je uredba po kojoj se izdvaja do 120 miliona dinara za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila, a ta odluka je „višestruko pogrešna“, rekao je programski direktor Regulatornog instituta za obnovljivu energiju i životnu sredinu Mirko Popović.
„Država subvencioniše kupovinu hibridnih vozila sa 2.500 evra umesto da subvencioniše ekološkiju i energetski efikasniju proizvodnju toplotne energije koja je veći zagadjivač. Elektirčna vozila jesu ekološka, ali to nije glavni uzročnik problema. Za 2.500 evra bi jedno domaćinstvo moglo da kupi efikasnije grejno telo, na primer. Možemo samo da nagadjamo da li se iza subvencija tih vozila kriju neki privatni interesi“, rekao je Popović.
Prema navodima eksperata, jedna od mera koja bi značajnije poboljšala kvalitet vazduha od električnih automobila jeste uspostavljanje sistema daljinskog grejanja.
Nikola Blagojević iz Mreže dobre energije ocenio je da je Vojvodina idealna za korišćenje geotermalne energije, koja se ona ne koristi dovoljno, kao što se ne koristi ni biomasa.
„Biomasa kao nusproizod poljoprivrede je vrlo atraktivna za Vojvodinu i trenutno je njegova investicija isplativa za veće sisteme (kao što su) farme, industijski pogoni, ne toliko za individualna domaćinstva. Centralna i južna Srbija teško da mogu da se baziraju na geotermiji, jer prosto struktura tla je potpuno drugačija i tu treba tražiti drugačije sisteme“, smatra Blagojević.
Pratite nas i na društvenim mrežama: