Cene stanova u oglasima u startu mogu da zavaraju potencijalne kupce i odvrate ih od kupovine, jer su oglašene nekretnine preskupe. Ipak, u praksi su stvari drugačije. Agenti navode da stan na kraju može da bude prodat i za 20 odsto manje novca nego što piše u oglasu.
Pre nešto više od godinu dana, cene nekretnina u Srbiji našle su se na vrhuncu, a i pored blagog pada u starogradnji, stanovi u oglasima i dalje su preskupi. Tako potencijalnim kupcima deluje da se ni najmanji pad cena nije desio.
Uroš Jovanović iz agencije “Art nekretnine” međutim kaže za Nova.rs da oglasi ipak ne odslikavaju realno stanje na tržištu. Naime, iako je stan oglašen po jednoj, visokoj ceni, postoji realna verovatnoća da će kupoprodajni ugovor biti sklopljen po drugoj, nižoj. Prema Jovanovićevim rečima, oglasi zapravo predstavljaju želje prodavaca.
“Prodavac može da vidi na oglasima da njegov komšija prodaje stan po jednoj ceni, pa onda pomisli da je njegov stan lepši i bolji i oglasi ga po višoj ceni”, kaže Jovanović.
On dodaje da prodavci koji ne žele da usklade cenu sa predlogom agencije rizikuju da stan ne prodaju godinama.
“Stan jednostavno ne može da se oglasi po bilo kojoj ceni. Ako je precenjen, neće se prodati, nevažno da li ga prodaje jedna agencija, njih sedam ili vlasnik samostalno”, objašnjava Jovanović.
Sagovornik Nova.rs kaže da je teško generalizovati, ali da razlika u ceni u oglasu i realne cene može da ide i do 20 odsto.
“To ne znači da će prodavac želeti da spusti cenu toliko, ali ako prilagodi cenu tržištu, stan će prodati u roku od sedam do 10 dana”, kaže Jovanović.
U suprotnom, stan može da stoji u oglasima bukvalno godinama.
Isto iskustvo ima i agentkinja Kaća Lazarević. Ona ističe da vlasnik može da oglasi dvadesetak kvadrata za 90.000 evra, ali takav stan neće prodati, jer za istu cenu može da kupi nekretninu od 65 kvadrata.
Lazarević za „Novu“ potvrđuje da razlika u oglašenoj i prodajnoj ceni može da bude značajna.
“Cene zavaravaju kupce, jer može da se ispregovara, pa da stan bude 10 ili čak 20 odsto jeftiniji”, kaže Lazarević.
“Sa novogradnjom je ipak druga priča, jer investitori jednostavno ne razumeju da ne mogu da prodaju stan koji košta 5.000 evra po kvadratu plus PDV. Međutim, i njima stanovi stoje neprodati”, dodaje.
“Moj savet za kupce je da pre svega angažuju profesionalnu agenciju, koja će umesto njih umeti da pregovara. Iskusni agenti znaju kakve su cene na tržištu, koja je realna vrednost neke nekretnine, ali i kako da objasne prodavcu da jednostavno neće prodati stan ako je skuplji”, kaže Lazarević.
Takođe, kada vide da stan dugo stoji u oglasima i još uvek nije prodat, kupci često misle da nešto sa tom nekretninom nije u redu, ali Lazarević ističe da to ne mora da bude slučaj, već da je samo cena previsoka, te da agencija treba da pregovara.
BONUS VIDEO Pad prodaje nekretnina u Srbiji…