Koliko ste se puta našli u situaciji da na reklami vidite da je neki proizvod na popustu, bilo da je reč o robi široke potrošnje ili neki ozbiljniji asortiman robe, poput nameštaja ili bele tehnike, a da na rafu ili u magacinu baš tog proizvoda nema? I tu nije kraj. Često se dešava da cena neke robe nije ista u objektima istog trgovinskog lanca ili naručena roba preko interneta nije onog kvaliteta koji je prikazan na onlajn stranici i fotografiji. Šta raditi kada je potrošač obmanut i kada su njegova prava uskraćena i kako ih ostvariti? O tome je u emisiji "Probudi se" na TV Nova govorio Dejan Gavrilović iz udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva".
Samo u poslednjih desetak dana aktuelne su bile tri priče: koliko skuplje plaćamo maslac u odnosu na zemlje regiona, poznati trgovinski lanac sportske opreme koji ne prodaje originalne patike, obaveštenje o preuzimanju DHL pošiljke.
Gavrilović ističe da, pre svega, nedostaje zakonska regulativa odnosno njeno sprovođenje i odgovarajući sistem kažnjavanja.
„Nismo imali prilike da vidimo da neki veći trgovac bude kažnjen novčano zbog nekih od navedenih stvari. Ne snose posledice kako od strane nas potrošača, tako od strane nadležnih organa poput tržišne inspekcije, sudova itd. Mi smo se u mnogim slučajevima obraćali inspekciji, ali uglavnom smo dobijali negativne odgovore, osim za neke sitnije stvari“, dodaje.
„Trgovac ne bi smeo da obmanjuje potrošača da mu prodaje neku brendiranu robu, a da je to u stvari falsifikat. To je čak i krivično delo. Tu je procedura sledeća: potrošač uloži reklamaciju, on ga naravno odbije jer nijedan trgovac neće da prizna da je prodao ‘fejk’ patike, a onda je na potrošaču da on dokazuje da je u pravu. Zakon je tako postavljen, tržišna inspekcija to podržava, kao i čak i Ministarstvo trgovine koje je nadležno za to“, navodi Gavrilović.
U slučaju ‘fejk’ patika, dodaje Gavrilović, jedina opcija je da se one pošalju fabrici na analizu.
„To zvuči apsurdno i teško, što i jeste, ali to tako funkcioniše zato što u Srbiji ne postoji institucija koja potrošača može da zaštiti“, ističe gost TV Nova.
Celo gostovanje pogledajte u videu na vrhu vesti.
BONUS VIDEO Petar Bogosavljević: Zakon je napravio „lavirint“ u kom mogu da nas varaju trgovci