polovni automobili
Foto: Shutterstock

Na ulicama po Srbiji voze se sve noviji automobili. Neretki su i "ganc novi", ali sve češće viđamo dobro očuvane polovnjake stare po nekoliko godina. Srbi ih najviše uvoze iz Nemačke, Francuske i Italije, a ove godine oni koji su planirali da kupe polovnjaka, ili su odustali ili pristali da plate i do 30 odsto veću cenu nego što je to bilo prošle godine. Novi propisi u Evropi sada bi mogli da budu dodatni udar, imajući u vidu da sve više razvijenih zemalja pribegava borbi protiv zagađenja vazduha.

Cena je počela da raste još početkom prošle godine. Prvo za nekih desetak odsto kao posledica korona krize i pada tražnje, a onda tokom leta i mnogo osetnije. Nabavka pojedinih modela tako je već početkom ove godine bila skuplja za 20 do 30 odsto.

Praktično, automobili koji su koštali oko 7.000 evra sada sada su skuplji i do 2.000 evra.

Ako Nemačka bude promenila svoj Zakon o garancijama, a to je trenutno jedna od gorućih tema u ovoj evropskoj ekonomiji, polovni automobili koji iz te zemlje stižu u Srbiju mogli bi da budu skuplji od 10 do 20 odsto.

Ako se uzme u obzir da je cena polovnjaka u Evropi već skočila zbog korona krize i slabije prodaje, praktično se može reći da stiže i drugi novi udar na džep na uvoz automobila u Srbiju.

Nemačka je, naime, nedavno najavila izmene Zakona o garancijama, koje bi trebalo da uskladi sa Direktivom EU o prodaji robe, a koje u prevodu znače i dodatno poskupljenje.

Nemačko udruženje dilera automobila, pritom, očekuje da bi usvajanje izmena zakona donelo dodatni rast cena polovnih automobila za 10 do 20 procenata i praktično kraj prodaje starijih polovnih vozila.

Državno udruženje nezavisnih trgovaca motornim vozilima čak je i apelovalo na nemačko Savezno veće u pokušaju da spreči usvajanje ovih izmena.

„Promene su nesrazmerno nepovoljne i neodržive za trgovinu motornim vozilima“, navodi se u saopštenju BVfK.

Prema podacima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15 odsto ukupne prodaje, odnosno prvih registracija, a čak 85 odsto čine polovna vozila. Pritom je skoro 80 odsto polovnih vozila starije od 10 godina, što nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi oko 17 godina.

Podsetimo, kada Srbija zabrani uvoz polovnjaka sa Euro 3 motorom, naši vozači će automobil koji danas košta oko 3.000 evra plaćati najmanje 500 evra više, a najstariji auto koji će biti moguće uvesti u našu zemlju imaće 15 godina.

U junu prošle godine čak tri miliona vozila sa dizel motorima standarda evro 4 i evro 5 stajalo je na placevima u Nemačkoj i čekalo kupce većinom sa naših prostora, jer su tim vozilima novi propisi zabranili ulazak u gradska jezgra u mnogim nemačkim gradovima.

Tokom 2019. godine iz Nemačke je na istočno i jugoistočno evropsko tržište izvezeno 226.000 vozila, dvostruko više u odnosu na 2018. godinu. Korona je prošle godine delimično zaustavila priliv polovnjaka, mada podaci govore da je tokom 2020. u Srbiju stiglo samo 750 korišćenih vozila manje nego 2019.