Otvaranje Područne jedinice Agencije za sprečavanje korupcije. Foto:TANJUG/ DIMITRIJE NIKOLIĆ

Grad Niš, na čelu sa tadašnjom gradonačelnicom Draganom Sotirovski iz redova SNS, tokom prošle godine nemilice je trošio novac građana. Državna revizorska insitucija, naime, otkrila je brojne nepravilnosti u finansijskim izveštajima Grada – od trošenja budžetskog novca u kafanama, do davanja na korišćenje lokala bez ikakve naknade. Nepravilnosti su tolike da je Više javno tužilaštvo u Nišu formiralo predmet povodom izveštaja.

Tokom četiri godine koje je Dragana Sotirovski provela kao gradonačelnica Niša, opozicija i novinari imali su brojne primedbe. Neke od njih potvrdio je izveštaj Državne revizorske institucije (DRI), u izveštaju u kojem je ova insitucija “prečšljala” finansije ovog grada.

Izveštaj na 313 strana, ukratko, daje negativno mišljenje na finansijske izveštaje Niša.

Novac građana se trošio u kafani

Jedna od najinteresantnijih stvari na koje DRI ukazuje jeste da je veći deo ugostiteljskih usluga plaćen bez zvaničnog spiska i odgovarajućeg dokaza o tome ko je i zbog čega koristio te usluge.

Kako se navodi u izveštaju DRI, tadašnja gradonačelnica Sotirovski dala je izjavu da je 15. septembra bila na radnom ručku povodom dana srpskog jedinstva, kojem je prisustvovalo 200 osoba, ali nije navela ni ko su gosti, niti u kom objektu su bili.

“Ovu izjavu, na naš zahtev, subjekt revizije je povezao sa računom Tami trejd u iznosu 602.000 dinara na kome je navedeno da je usluga izvršena 22. septembra.2023. godine (a u izjavi Gradonačelnice stoji da je usluga izvršena 15.9.2022. godine)”, navodi se u izveštaju DRI.

To je samo jedan od primera – u računima sa “Tami trejdom” nije bilo pojedinačnih cena, količina i specifikacija, i to za najmanje 701.000 dinara, a još jedan sporni ugovor bio je “težak” dva miliona dinara.

Gradonačelnica je potrošila još 300.000 dinara za ugostiteljske usluge sa službene, sa koje je takođe plaćala dobra i usluge u različitim objektima, kao što su Ikea, JP Putevi, Martini Vesto, Eko petrol, Maxi…

Poslovni prostor izdavao se bez naknade

Revizori su ukazali i na probleme prilikom izdavanja stanova i poslovnih prostora koji su u vlasništvu Grada. Recimo, najmanje 55 stanova Grad je dao na korišćenje bez ikakve naknade.

Poslovni prostori, najmanje 37 objekata, takođe se izdaju, odnosno daju na korišćenje bez ikakve naknade.

Pored toga što nisu plaćali kiriju, pojedini zakupci nisu plaćali struju, pa su nagomilali ogromne dugove, zbog čega veliki broj lokala, preciznije 51 objekat, stoje prazni i ne mogu da se izdaju. Primera radi, jedan lokal u Mesnoj zajedinici “Donja Studena” ima dug za struju od 10,5 miliona dinara.

Dragana Sotirovski Foto: Dimitrije Nikolic/ATAImages

Problem je i što se podaci Uprave za imovinu i održivi razvoj i Gradske uprave ne poklapaju. Prema Upravi za imovinu, Grad ima 555 poslovnih prostora, a prema Gradskoj upravi 476.

Na kraju, Grad Niš nije evidentirao svu svoju imovinu u poslovnim knjigama, I to najmanje 754 poslovnih prostora, 2.448 jedinica stambenog prostora, 16 sportskih objekata. Takođe, Grad je u knjigama evidentirao i manje površine nego što neki objekti imaju. Recimo, objekti vrtića „Mara“ upisani su kao da su 4.052 kvadrata manji nego što zapravo jesu, a nije upisana ni puna površina sportskih objekata, galerije „Sinagoga“, Istorijskog arhiva i 160 stanova koji su u vlasništvu JP Gradska stambena agencija.

Neko je dobio sat – ne zna se ni ko, ni zašto

Grad Niš je tokom prošle godine potrošio tačno 813.000 dinara na poklone. Jedan od njih je “svarovski” sat, koji je kupljen 18. jula, a plaćen je 27.000 dinara.

Međutim, nije navedeno za koga je sat kupljen, niti kojim povodom. Grad Niš ove podatke nije dostavio revizoru ni u toku revizije.

Pod izgovorom vanrednih situacija poslovi se dodeljivali bez tendera

Državni revizori utvrdili su i da su firme “Vodomonteri” iz Lalinca i “Sim puk gradnja” iz Malošišta dobijala poslove preko niškog Štaba za vanredne situacije, vredno skoro pet miliona evra, i to bez tendera, iako nije bilo potrebe da se zaobiđe Zakon o javnim nabavkama.

Treba imati u vidu da su ove firme angažovane da hitno saniraju posledice elementarnih nepogoda.

Interesantno je, međutim, da su revizori utvrdili da nije bilo hitnih intervencija, već da su ove firme jednostavno radile novu i održavale postojeću vodovodnu mrežu.

Za usluge vredne 4 miliona nema dokaza da su obavljene

Na kraju, revizori su ukazali na to da su četiri firme – Milka Pantović PR, Agencija za konsalting Konkurenta, LLP consulting i Dejan Milenković PR, dobile ukupno više od četiri miliona dinara za veštačenja i pružanje savetodavnih usluga iz oblasti pravne analize i kontrole sprovođenja javnih nabavki, ali da ne postoji nijedan dokaz da su te usluge i obavili.

Više javno tužilaštvo formiralo predmet

Koliko je ovaj izveštaj problematičan, možda najbolje govori činjenica da je zbog njega Više javno tužilaštvo u Nišu formiralo predmet.

Kako su iz Posebnog odeljenja za suzbijanje korupcije rekli za Južne vesti, nakon “upoznavanja sa izveštajem” preduzeće mere i radnje za koje imaju ovlašćenja prema Zakonu o krivičnom postupku, ali i da je na osnovu pisanja medija formiran i predmet u vezi sa angažovanjem privatnih firmi „Vodomonteri“ i „Sim puk gradnja“ preko Štaba za vanredne situacije i da su u toku provere navoda iz novinarskih tekstova.

BONUS VIDEO Kako je gradonačelnica Niša posle samo šest godina otišla u političku penziju

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare