Tender, licitacija, aukcija
Foto: Shutterstock

Niš ekspres je kompanija koja već godinama za usluge prevoza putnika od države dobija veliki novac, a tako je bilo i u 2020. Podaci Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava pokazuju da je ova privatna kompanija prošle godine dobila gotovo 66 miliona evra za ovaj posao i to bez ikakve konkurencije, na tenderu na kojem je bila jedini ponuđač.

Portal Nova.rs će u narednim danima objavljivati tekstove u okviru serijala „Naše pare u njihovim džepovima“ u kojima ćemo se baviti firmama koje su u Srbiji dobile naznačajnije državne tendere.

Što se tiče ponuđača koji su dobili najvrednije ugovore, kada je u pitanju 100 najvećih javnih nabavki, to su: NIS a.d. Novi Sad, Termomont d.o.o. Beograd, Niš ekspres a.d. Niš, MPP Jedinstvo a.d. Sevojno i Kompanija Dunav osiguranje a.d.o. Beograd.

Niš ekspres

Na trećem mestu nalazi se Niš ekspres, ali bi slobodno mogao biti na prvom, jer je jedan njihov ugovor pojedinačno najvredniji. Za jednu javnu nabaku, na kojoj je bila jedini ponuđač, ova firma dobila je 7.726.033.000 dinara odnosno 65.724.386 evra. Poređenja radi, drugi na listi Termomont dobio je 71 million evra za ukupno pet ugovora.

Uslugu prevoza putnika na teritoriji Grada Niša, Niš ekspres već godinama dobro naplaćuje od države. Kako ovu uslugu obavlja ostaje u senci raznih afera kroz koje se ovo preduzeće godinama unazad provlači.

Sporna privatizacija

Protiv vlasnika Zorana Jovanovića pokrenuta je krivična prijava, a prošle godine Tužilaštvo u Nišu otvorilo je predistražni postupak u vezi sa privatizacijom Niš ekspresa.
Ova transakcija odvijala se od oktobra do decembra 2019. godine kada je preduzeće “Bokić Gojko”, inače u stoprocentnom vlasništvu direktora Niš ekspresa Zorana Jovanovića na vrlo specifičan način otkupilo vlasništvo nad ovom kompanijom.

Foto: N1

Zvuči čudno?

Sažeto objašnjeno, Zoran Jovanović je najpre postao vlasnik faktički mrtvog preduzeća “Bokić Gojko”, koje je bilo bez ikakvih prihoda u 2018. godini, a poslovalo je sa gubicima. Firma se zvanično bavila plastikom. Jovanović postaje njen vlasnik, a ujedno je višedecenijski direktor Niš ekspresa. U tom trenutku ima 49 odsto akcija ovog preduzeća, ali se nameračio na ostatak, koji se te 2019. Godine nalazi u rukama Delta real estejta Miroslava Miškovića. I to mu na neki način polazi za rukom.

Direktor ucenjivao radnike

Potom je od radnika, malih akcionara, prema njihovoj tvrdnji pod pretnjom otkaza, otkupio udele dok nije stekao 90 odsto, koliko je potrebno da zakonski uđe u prinudni otkup i tako postane jedini vlasnik.

#related-news_0

Kako su pisale Južne vesti, na taj poslovni potez dugogodišnjeg direktora Niš ekspresa, najpre su ukazali u sindikatu Sloga, do kojih je došla priča radnika koji je dobio otkaz jer njegovi roditelji, bivši radnici Niš ekspresa nisu želeli da prodaju svoje akcije.
Radnik je imao i snimljen telefonski razgovor sa tim pretnjama, a s obzirom na to da se zbog kršenja radnih prava obratio sudu, autentičnost zapisa je proverena i on je uvršten u dokazni materijal.

Sindikat se potom obratio policiji i tužilaštvu sa zahtevom da se ispita poslovanje preduzeća “Bokić Gojko”, ali bezuspešno.

Krivična prijava protiv vlasnika

Protiv Jovanovića je pokrenuta krivična prijava i zbog mahinacija u vezi slučaja srušenih perionica na nekadašnjem zemljištu Niš ekspresa.
Kako su, takođe, pisale Južne vesti, sporne perionice nalazile su se kod kružnog toka niškog Doma zdravlja, n azemljištu Niš ekspresa. Tu je planirana gradnja Delta planete. Grad i inspekcije su godinama vodile administrativni rat protiv perionica i vlasnika. Sve se završilo njihovim rušenjem, zajedno sa garažama Niš ekspresa. Protiv Jovanovića je podignuta optužnica da je počinio krivično delo zloupotreb apoložaja odgovornog lica.

Ništa od toga, nije sprečilo državu da i dalje posluje sa Jovanovićem i Niš ekspresom. Iste godine kad je podignuta optužnica dobio je tender vredan 65 miliona evra…

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare