Beogradska autobuska stanica Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

Sezona godišnjih odmora odavno je počela. Za put su, pored turista, spremni i vozači vanlinijskih autobusa, koji su do obala Jadranskog, Jonskog ili Egejskog mora već prevezli hiljade ljudi. Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan ističe da MUP pojačano kontroliše vozače i autobuse koji prevoze turiste, jer je cilj da se ljudi bezbedno i propisno odvezu do svojih destinacija. Direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Aleksandar Seničić naglašava da zakon vrlo jasno propisuje koje su obaveze prevoznika i vozača, kao i da je turistička agencija kao organizator putovanja odgovorna i za organizaciju prevoza. Ukazuje da se ulazi u puk turističke sezone i apeluje na putnike da se pripreme za gužve i visoke temperature.

Aleksandar Seničić kaže da najveći broj prevoznika nisu turističke agencije, već preduzeća koja se bave isključivo tim delatnostima, dok pojedine turističke agencije imaju i deo firme koja se bavi prevozom.

Razgovor Olivere Perkovski sa Zlatkom Belencanom i Aleksandrom Seničićem
Najčešće je, dodaje, organizovano tako da postoji jedan zaposleni ili više njih koji rade kontrolu svih potrebnih dokumenata da bi se uopšte krenulo na neki put.

„S druge strane, kad je reč o tehničkim uslovima, to je zakon vrlo jasno propisao i mora se voditi računa da se i sami tehnički pregledi obavljaju na vreme“, ukazuje Seničić.

Kako i gde sve MUP kontroliše prevoznike

MUP pojačano kontroliše vozače i autobuse koji prevoze turiste, jer je cilj, ističe Zlatko Belencan da se ljudi bezbedno i propisno odvezu do svojih destinacija koje su odabrali za godišnji odmor.

Za početak će, kaže, kontrolu obavljati na mestima gde se ukrcavaju putnici, pre svega da bi smanjili eventualni stres, ali da bi i odmah mogli da reaguju oni koji organizuju prevoz.

„Zatim, u drugoj fazi vršiće se kontrola kada budu ulazili u zemlju na odgovarajućim mestima. Recimo benzinskim pumpama, da bi na tim mestima, eventualno, ako se uoči nedostatak na vozilu ili neispravnost vozača, mogao da dođe drugi vozač ili da se zameni autobus“, objašnjava Belencan.

Potrebna dokumentacija za vozače

Ističe da vozač mora imati odgovarajuću kategoriju, zatim individualnu digitalnu karticu za digitalni tahograf, putni nalog, ugovor o radu i mora imati lekarsko uverenje, odnosno kopiju lekarskog uverenja, ukoliko se ne radi o preduzetniku.

Posebno ukazuje da su uočili da pojedini vozači još uvek nisu upisali međunarodnu oznaku u svojim vozačkim dozvolama. To znači da moraju u nastavku svog obrasca da stave određenu oznaku da može biti na nivou međunarodnog transporta.

Takođe, na mestima kontrole, vozačima će se raditi alko-test i provera na korišćenje psihoaktivnih supstanci.

„Mi i ovom prilikom želimo srećan put. I mi smo ovde kao stručni partneri da učesnicima u saobraćaju pomognemo da propisno i bezbedno stignu na svoje lokacije“, poručuje načelnik Uprave saobraćajne policije.

Ko je odgovoran za organizaciju prevoza

Seničić naglašava da zakon vrlo jasno propisuje koje su obaveze prevoznika i vozača i koje su njihove uloge u organizovanom prevozu.

„Dakle, turistička agencija kao organizator putovanja je odgovorna i za organizaciju prevoza. Kada govorimo o autobusima odgovornost agencije jeste da izabere pouzdanog prevoznika koji ima ispravne autobuse, da se proveri dokumentacija, da sve ono što je neophodno da se ispuni kako bi sigurno putovanje prošlo, da se zaista ispuni“, precizirao je direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija.

Ukazuje i na nepredviđene okolnosti kada se krene na put, kada se dešavaju kvarovi autobusa koji ne mogu da se predvide.

„Putnici moraju da znaju da se u tom slučaju traže najbezbednija lokacija, da putnici izađu iz autobusa da bi došlo do zamene itd. Ali imamo i problema, konkretno i kod polazaka autobusa iz Beograda i iz drugih većih gradova. Nekako nismo dobro organizovali mesta sa kojih se polazi. Čini mi se da postoje mnogo nebezbednih mesta koje se koriste za polazak i izlazak putnika na putovanju. Ali verujem da ćemo i sa izgradnjom nove autobuske stanice u Beogradu najveći deo tog problema rešiti“, zaključuje Seničić, piše RTS.

***

BONUS VIDEO: Vozač autobusa davi ženu koja je gađala jajem autobus sa pristalicama SNS-a

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar