Foto:Shutterstock

Građani koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju telefonskim pozivima i nude im na prodaju razne proizvode i usluge, mogu kod svog operatora da se upišu u registar "Ne zovi" i na taj način se zaštite od nasrtljivih trgovaca i oglašivača. Uvid u registar moguć je na sajtu RATEL-a, a operatori za sada upis omogućavaju uglavnom u svojim poslovnicama.

Registar „Ne zovi“ konačno je zaživeo 5. januara ove godine, piše N1.

Svi građani koji žele da ih trgovci ne pozivaju ni za kakve ponude, mogu da se upišu u ovaj registar kod svog operatora. Oni koji su to već učinili, mogu da provere da li se njihov broj telefona nalazi u registru koji se vodi pri RATEL-u, a u koji je uvid moguć samo po broju telefona.

Na ovom linku moguće je proveriti da li je određeni broj telefona upisan u registar „Ne zovi“.

To je, od sada, obaveza za svakog trgovca koji prodaju obavlja telefonski – da pre nego što pozove potrošača, proveri da li se on upisom u registar izjasnio da ne želi da bude pozivan.

Pojedini operatori na svojim sajtovima imaju obaveštenja o načinu upisa u ovaj registar, ali je za sada upis najčešće omogućen samo u poslovnicama.

Postupak upisa

Pravilnikom Ministarstva trgovine propisano je da se upis obavlja elektronski, popunjavanjem zahteva na internet stranici operatora ili direktnim pristupom preko aplikacije, koje uglavnom još nisu dostupne.

Prema pravilniku o upisu, operator je dužan da, ako nema tehničkih mogućnosti da zahtev primi elektronski – bilo preko internet stranice ili preko aplikacije – zahtev primi u papirnoj formi, koji korisnik telefonskog broja podnosi lično na prodajnom mestu, na propisanom obrascu.

U zahtev se unosi broj ili više brojeva telefona, označava da li je reč o upisu ili ispisu broja iz registra. Navodi se ime i prezime, kao i JMBG i datum i mesto upisa.

U registru su vidljivi samo brojevi telefona i datum upisa u registar „Ne zovi“.

Većina operatora, za sada, omogućava upis u ovaj registar samo u svojim poslovnicama.

Šta se vidi u registru

Pravilnikom o upisu u registar „Ne zovi“ predviđeno je da je broj vidljiv u registru prvog narednog dana od dana upisa. Isto važi i za ispis telefonskog broja – potrebno je da protekne dan od upisa zahteva da broj ne bude vidljiv u registru.

„Operator je taj koji unosi u registar promene koje se odnose na brojeve telefona korisnika. Promene su vidljive prvog narednog dana od dana kada je operator izvršio upis ili ispis telefonskog broja u registar“, pojašnjavaju u RATEL-u.

Upis ili ispis pojedinog broja u ovaj registar, kako je predviđeno pravilnikom, može da traži samo korisnik telefonskog broja. To mogu da učine i potrošači koji koriste pripejd broj, ali samo ukoliko su registrovani korisnik kod nekog operatora.

Kome se žaliti

U RATEL-u ističu da je obaveza trgovaca i promotera da pre pozivanja provere u Registru „Ne zovi“ da li se određeni telefonski broj nalazi na spisku brojeva koje ne treba zvati.

„U slučaju neželjenog poziva – prigovori se podnose Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine“, precizira RATEL.

Trgovac koji ipak pozove potrošača upisanog u registar, načinio je prekršaj, a za to je, prema navodima iz Republičke unije potrošača, zaprećena kazna od 50.000 dinara za pravno lice.

***
BONUS VIDEO – Startuje registar Ne zovi. Može li nas zaštiti od neželjene ponude i prevara trgovaca?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare