U okviru prvog Thrillerfesta danas je, takođe po prvi put, održana ceremonija dodele nagrada za najbolje regionalne književne i scenarističke domete u domenu kriminalističkog žanra.
Naime, prvi put su dodeljene Nagrade za najbolji triler, koje je pokrenulo Udruženje pisaca trilera.
Ceremoniju u Domu omladine, kojoj su prisustvovali brojni pisci i scenaristi, otvorila je spisateljica Mirjana Đurđević podsetivši na nepobitnu činjenicu:
– Već godinama u ovoj zemlji živimo politički triler, pa tako ideja da osnujemo prošlog leta u jednom beogradskom kafiću Udruženje pisaca trilera nije delovala tako suludo – kazala je Đurđević, naglasivši da, iako relativno kratko postoje, već broje više od 40 članova, ne samo iz Srbije, već i regiona – iz Slovenije, Makedonije, uz saradnju s kolegama iz Rumunije.
Na prvi konkurs za najbolji triler roman pristiglo je više od 30 romana iz regiona, ali nekoliko poslatih, „zahvaljujući“ Pošti Srbije, nije ni stiglo, objasnila je Đurđević i dodala:
– Nismo zahvalni Sekretarijatu za kulturu i Ministarstvu kulture, koji su poništili konkurse, te laureati priznanja ne dobijaju novčani deo nagrade. Možemo samo da se nadamo da će Ministarstvo naredne godine biti mudrije – kazala je Mirjana Đurđević, preciziravši da laureatima sleduju samo statue, koje su izradili umetnici Veroljub Naumović i Branislav Crvenković.
Svečanoj ceremoniji prisustvovali su i slavni skandinavski triler pisci Ju Nesbe i Malin Sten, gosti prvog Thrillerfesta. Švedskoj spisateljici Malin Sten pripala je čast da uruči nagrade za najbolje scenarističke domete, kad su posredi serije, o kojima su odlučivali članovi UPiT-a.
– Drago mi je što sam deo ovog festivala. Bilo je fantastično, svi su tako ljubazni prema meni, i nadam se da ćete me ponovo pozvati. Takođe se nadam da će ovaj festival postati tradicionalan. Kad je svet ovakav, kakav je danas, važno je da budemo zajedno, da pričamo o stvarima koje volimo, a u ovom slučaju to je triler žanr – poručila je Sten.
Od 11 serija, koliko je bilo u konkurenciji za nagrade, priznanje Bronzani triler otišlo je u ruke scenarista Marka Popovića i Ive Mitrović za seriju „Poziv“. Popović je, primajući nagradu, izrazio zadovoljstvo što je „stigla od esnafa“, dok je Srebrni triler dodeljen Jasmili Žbanić, Elmi Tataragić i Damiru Ibrahimoviću za seriju „Znam kako dišeš“. Ali, s obzirom da su svi oni na Kanskom filmskom festivalu, Elma Tataragić je u video poruci s Kroazete podsetila da su seriju radili s puno ljubavi zbog čega joj je, kazala je, drago što je priznata i od strane kolega iz udruženja.
Zlatni triler za najbolji scenario za seriju otišao je timu koji stoji iza političkog trilera „Sablja“, a predvode ga Goran Stanković i Vladimir Tagić. Tagić, koji se na sceni pojavio uz još jednog scenaristu Dejana Prćića, priznao je da je pisanje scenarija za „Sablju“ bilo veoma teško.
– To je najgora stvar koju sam radio u životu (smeh). I nisam siguran da bih ponovo radio… Pisali smo scenario godinama, i neki iz ekipe su odustali, bilo im je dosta. Rekli su i nama da možemo da odustanemo. Ali Goran i ja smo nastavili i, na sreću, radili s Dejanom kom posvećujem ovu nagradu.
O nagradama za najbolji regionalni triler roman u prethodne dve godine odlučivao je žiri kojeg su činili Jasmina Marković Karović, Dean Duda i Srdan Golubović. Scenarista i reditelj Srdan Golubović naglasio je da su imali veoma težak posao da od šest izuzetnih finalista, koji su pomerii granice žanra, izaberu pobednike. A u finalu su se našli: „Ruka u vatri“ Staše Bajac, „Umri, ljubavi!“ Đorđa Bajića, „Da li i kod tebe pljušti?“ Sonje Ćirić, „Otpadnici, slučaj treći“ Anje Mijović, „Polje meduza“ Ota Oltvanjija i „Žigice“ Jurice Pavičića.
– Nekoliko dana smo većali i pokušali da dođemo do najboljih. Na kraju smo s velikim zadovoljstvom odlučili da Bronzani triler dodelimo prekaljenom autoru domaće kriminalističke proze, čiji stil karakterišu dinamičan narativ i precizni likovi, koji je iznedrio čitljiv i napet roman, obavezno štivo domaće proze – Đorđu Bajiću.
Priznanje Bajiću, kao i ostalim laureatima, uručio je norveški majstor trilera Ju Nesbe, koji je otkrio da je prvi put u Beogradu bio pre 50 godina:
– Većina vas tada nije ni bila rođena…. Iako je Beograd sada u nekoj vrsti konfliktne situacije, podsetio bih da smo i mi kao svet u konfliktu. I, bez obzira na sve, Beograd mi deluje kao bolje mesto nego pre 50 godina. Privilegija je biti ovde. Ne verujem da mi pisci možemo danas dati prave odgovore, ali možemo postavljati prava pitanja – kazao je Nesbe i uručio priznanje Bajiću, koji je istakao da je za njega to „bronza zlatnog sjaja“:
– Da mi je nekad neko rekao da ću primiti nagradu iz ruku Nesbea, kazao bih da nema šanse. Ali, još jedan san sa moje liste sada je štikliran. Neka živi triler i da se vidimo sledeće godine u boljoj i slobodnoj Srbiji – poručio je Bajić.
Srebrnim trilerom ovenčan je „dijaloški triler o raspadu zemlje“ – „Da li i kod tebe pljušti?“ Sonje Ćirić. Počinje, naveo je Golubović, izveštajem tajne službe o jednom razgovoru, a okončava turbulentnim krajem s nepobitnom istinom. Iako je roman na rubu samog žanra, hibridnost samo udvostručuje snagu dela. Laureatkinja Sonja Ćirić skromno je priznala – da je bez teksta:
– Mislim da je ovaj festival došao u pravom momentu, kad živimo u vreme trilera. Da ste birali, ne biste bolje izabrali!
A glavnom nagradom – Zlatnim trilerom ovenčan je uzbudljiv roman koji nijednog trenutka ne upada u zamku, već ga odlikuje pulsirajuća tekstura. Književno zreo i slojevit, sačinjen od uzbudljivih slika, laureat Oto Oltvanji je u delu „Polje meduza“ s lakoćom, obrazložio je Golubović, prevazišao žanr i stvorio jedno od značajnijih naslova savremene književnosti.
Pisac Oto Oltvanji naglasio je, takođe, kako je zatečen, što je ovako objasnio:
– Kad smo jutros ustali ćerka me je pitala da li znam šta je sloboda. Zanemeo sam od pitanja, a onda mi je rekla da u svakoj slobodi ima nečeg malo dosadnog. E pa hajde da nam malo bude dosadno. Za slobodu – poručio je na kraju ceremonije Oto Oltvanji, nagrađen burnim aplauzom.