Džordž Lois Foto:Tanjug/AP Photo/Bebeto Matthews

Američki dizajner, autor, art direktor i harizmatični oglašivač, koji je potpisao legendarne naslovne strane magazina "Eskvajer", Džordž Lois preminuo je u 91. godini.

Autor koji stoji iza nekih od najhrabrijih fotografija u časopisima i tvorac krilatice „Želim svoj MTV“ umro je preksinoć u svom domu na Menhetnu, potvrdio je za AP umetnikov sin, fotograf Luk Lois.

Bio je poznat po nadimku „Zlatni Grk“, ali i onom koji je glasio „Originalni ludak“, što se čoveku koji je pokrenuo „Kreativnu revoluciju“ s kraja pedesetih i početka šezdesetih nimalo nije sviđao.

Naslovne strane časopisa „Eskvajer“, od Muhameda Alija koji se predstavlja kao mučenik Sveti Sebastijan do Endija Vorhola koji kao da je potonuo u more Kembelove supe od paradajza, definisale su duh šezdesetih.

Kao stručnjak za reklame, osmislio je revolucionarne strategije za Kserok i Stofers i pomogao prvoj muzičkoj televiziji, osmislivši kampanju u kojoj Mik Džeger i druge rok zvezde zahtevaju „Želim svoj MTV!“ 

Inovativni rad nazvao je prosto svojoj „velikom idejom“! Uvršćen je u brojne kuće slavnih vizuelnih umetnosti, a 2008. godine njegov rad za „Eskvajer“ uvršćen je u stalnu zbirku Muzeja moderne umetnosti u Njujorku. Loisov rad hvalili su razni, od Martina Skorsezea, do Tine Braun.

Odlazak Loisa dolazi samo dva meseca nakon što je preminula njegova supruga, Rozmari Levandovski Lois.

Foto:Krasilnikov Stanislav / TASS / Profimedia

Lois, sin grčkih imigranata, rođen je u Njujorku 1931. godine. Zbog rasizma svog irskog komšiluka u njemu se probudila želja „da svojim radom uznemirava i protestuje“. Voleo je da kaže da uspešan oglašivač upija što više uticaja, a ponosio se poznavanjem svega, od sporta do baleta. Tokom čitavog života nije odustajao od jedne navike – svake nedelje bi bar jednom posećivao Metropoliten muzej umetnosti.

Upisao se na Prat institut, gde ubrzo upoznaje svoju buduću ženu i niti jedno niti drugo nisu diplomirali. Nakon što je služio u vojsci tokom Korejskog rata, pridružio se odeljenju za oglašavanje i promociju CBS-a, a pomogao je u osnivanju reklamne agencije „Papert Koenig Lois“. Urednik „Eskvajera“ Herold Hejs, koji je bio poznat kao „meka“ novog novinarstva tokom šezdesetih, s čuvenim esejima kao što su portret Frenka Sinatre Geja Talesea i „Poslednji američki heroj je Džunior Džonson“ Toma Vulfa, pozvao ga je da pređe u časopis. Naravno, prihvatio je. Naslovnice magazina, čiji je autor bio Lois, pokrenule su revoluciju. 

Foto:Krasilnikov Stanislav / TASS / Profimedia

Za naslovnu priču o „Novoj američkoj ženi“, odabrao je fotografiju gole manekenke umotane u kantu za smeće. Na ozloglašenoj naslovnici iz 1970. prikazan je poručnik Vilijam Keli, kako se ceri (vojnik kasnije proglašen krivim za ubistvo nenaoružanih civila u masakru u Maj Laj) s rukama oko vijetnamske dece.

Lois je polovinom sedamdesetih bio među javnim ličnostima koje su vodile kampanju da se bokser Rubin „Uragan“ Karter oslobodi iz zatvora. Pušten je, jer je bio nevin, tek 1985.

Foto:Krasilnikov Stanislav / TASS / Profimedia

Bio je autor nekoliko knjiga, a MOMA je 2008. godine napravila postavku na kojoj je izložila čak 32 naslovnice koje je Lois radio za „Eskvajer“, a potpisao je režiju video spota za pesmu Boba Dilana „Jokerman“.

Kada je počela da se emituje serija „Ljudi s Menhetna“ (Mad Men) svi su se ponovo setili Loisa, s obzirom da je gledaocima dočarala „njegov svet“. Ali, nije bio polaskan. U jednoj od svojih knjiga „Prokleto dobar savet“ napisao da je posredi „sapunica smeštena u glamuroznoj kancelariji gde stilizovane budale maltetiraju svoje seksi sekretarice, piju stalno martini i puše do smrti dok proizvode glupe, beživotne reklame“. A ovako je poentirao:

Osim toga, kada sam imao 30 godina, izgledao sam bolje od Dona Drejpera!

Bonus video: Glas, dirka, bas

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar