Foto: Image Capital Pictures / Film Stills / Profimedia

Prošla godina donela je kinematografske vrhunce za studijske blokbastere poput "Barbika" i "Openhajmer", dok su indi dragulji poput "Prošlih života" naišli na toplu dobrodošlicu kod kritičara i publike. Međutim, neki filmovi ne uspevaju da ostave trag na blagajni ili da pronađu svoju publiku ili opsesivnog kritičara koji će podržati njihovo puštanje u distribuciju.

Ponuda filmova je tolika da je često jako teško pronaći skrivene bisere, a zbog toga su i osmišljeni ovi godišnji pregledi. Magazin „Varajeti“ zamolio je pisce i urednike da predlože svoje omiljene filmove slabije primećene tokom godine. Ovo je njihova lista najpotcenjenijih filmova u 2023.

“Crveno nebo” (Afire) – r. Kristijan Pecold

Ovaj film je kod nas premijerno prikazan na ovogodišnjem Palićkom festivalu, gde je proglašen najboljim ostvarenjem, a od ovog četvrtka ulazi u bioskopsku distribuciju. Zarazna pesma „In My Mind“ grupe Wallners otvara i zatvara pažljiv portret nemačkog reditelja Kristijana Pecolda o mladom piscu po imenu Leon, koji odlazi u porodičnu kolibu na Baltičkom moru kako bi završio svoj drugi rukopis. Dok se njegovi cimeri provode plivajući, flertujući i zaljubljujući se, Leon se mota po kući tražeći inspiraciju – ali uglavnom gubi vreme. Kada ga drugi pozovu da im se pridruži, nervozno ih odbija, govoreći: „Moj rad mi to ne dozvoljava.“ Pametan i zavodljiv, „Crveno nebo“ je drugi deo Pecoldove trilogije započete filmom „Undine“ (2020), i govori o mogućnosti da budete deo sveta, a opet dopustite da vam život isklizne iz ruku.

“Cat Person” – r. Suzan Fogel

I dok je kratka priča iz „Njujorkera“ „Cat Person“, postala viralna, ambiciozna filmska adaptacija nije imala istu sreću. Sa napetim odnosom između Margot, studentkinje koju igra Emilia Džons, i Roberta, starijeg i nezgrapnog muškarca koji počinje da joj se udvara, „Cat Person“ koristi horor žanr da ilustruje neugodnu napetost između dvoje ljudi koji nisu u mogućnosti da komuniciraju. Linije između čudnovatog i zlokobnog konstantno se pomeraju, a Džons i Braun stručno rade na suptilnim neslaganjima koja se grade i rastu. Finale gubi nit, ali će se sa filmom „Cat Person“ povezati svi koji se upuštaju u upoznavanje preko interneta.

“Fancy Dance” – r. Erika Trembli

Godina 2023. pripada glumici Lili Gledston. Dok dobija pohvale za svoj rad na filmovima „Ubistvo pod cvetnim mesecom“ Martina Scorsesea i „Nepoznata zemlja“, film Erike Trembli „Fancy Dance“, koji je prikazan na „Sundance“ festivalu ranije ove godine, još uvek traži distributera. Smešten u indijanskom kraju severoistočne Oklahome, „Fancy Dance“ je priča o odrastanju devojke Džeks, koja zajedno sa svojom sestričinom traži Tavija (Houli Grej), koji je nestao. Na putu, dve žene upadaju u mnogo problema – kradu automobile, novac i varaju ljude na kartama. Svi bi trebali da imaju priliku da vide Lili Gledston kako sija i dožive njen glumački sjaj, i ne dozvole da ovaj film nestane.

“Land of Gold” – r. Nardip Kurmi

Duboki i emotivni debitantski film reditelja i scenariste Nardipa Kurmija prati putovanje kamiondžije i njegovog mladog meksičkog skitnice, ali stiže do prelepe raskrsnice između obaveza (profesionalnih, kulturnih i porodičnih) i šireg ljudskog razumevanja. U želji da podrži očekivanja u vezi sa odnosom između Kirana (Kurmi, koji takođe igra glavnu ulogu) i Elene (Kerolin Valensija), „Land of Gold“ donosi referendum o politici, roditeljstvu i ličnoj odgovornosti sa iznenađujućim emotivnim dimenzijama, dok kamera beleži prelepe slike. Kurmijev debi je suptilan, ali obećavajući, i najavljuje dolazak filmskog stvaraoca koji ima mnogo toga da kaže.

“Last Stop Larrimah” – r. Tomas Tenkrid

Dokumentarac HBO-a zasnovan je na stvarnom zločinu koji se dogodio u malom mestu u Australiji. Kada jedna osoba od 11-člane zajednice nestane, svako postaje osumnjičeni. Ono što počinje kao film o malom gradu koji je zatečen time da je zločin mogao da se desi u njihovoj zajednici, ubrzo se razotkriva sa slojevima  koji prikazuju duboke nesuglasice i zavisti. Svaki stanovnik mesta Larima je složen lik, a događaji koji se odvijaju u lokalnom kafiću su dovoljno jaki za jednu mini-seriju. Do kraja ćete biti jednako gladni za karakterističnim lokalnim pitama ovog grada kao i za odgovorima.

“Master Gardener” – r. Pol Šreder

Džoel Edžerton tumači lik Narvela Rota, ozbiljnog baštovana u najnovijem filmu Pola Šredera. Ovaj film predstavlja vrhunac nove trilogije o muškarcima koji se bore sa problematičnom prošlošću, a započela je sa „First Reformed“ i „The Card Counter“. Film je priča, sa bogatom fotografijom, o čoveku koji ne može da čuva svoje tajne onako skrivene kako bi želeo. Kada mu gazdarica, bogata žena koja ga zapošljava da vodi njen vrt (Sigurni Viver), dovede svoju problematičnu nećaku da radi s njegovim pažljivo održavanim biljkama, shvata da možda nije moguće zauvek da se skriva od sveta.

“Domaćinstvo za početnike” (Of an Age) – r. Goran Stalevski

Film Gorana Stalevskog je proglašen za najbolje ostvarenje na nedavno održanom festivalu “Merlinka” u Beogradu. Australijski pisac i reditelj stvara vrtlog ljubavne drame u filmu koji se fokusira na mladića koji razvija intiman odnos sa bratom svog partnera za ples, tokom 24 sata. Dezorijentišuća i očaravajuća privlačnost prvog ljubavnog iskustva preplavljuje režiju Stalevskog koji koristi ručni kameru, dok njegov scenario istovremeno prikazuje toplinu pronalaženja svog saputnika, s tugom zbog nedovoljnog vremena da to potraje. Dok se centralni lik filma uči prihvatanju svoje seksualnosti tokom filma, Stolevski odbija da dopusti da njegova ljubavna drama postane banalan prikaz samoprihvatanja jednog gej mladića. Zbog toga je dodatno osvežavajuć. „Domaćinstvo za početnike“ je dragulj ispunjen toplinom i prelepom melanholijom.

“Monica” – r. Andrea Paloro

Trejsi Lizet, proslavljena zahvaljujući seriji „Transparent“, zasluženo je dobila nominaciju za najbolju glavnu ulogu na „Indie Spirit Awards“ za svoj doprinos u suptilnoj drami „Monica“ reditelja Andreje Palora. U filmu, Lizet tumači trans ženu koja se vraća kući svojoj udaljenoj porodici kako bi se brinula o umirućoj majci. Film nije premašio prag od 200.000 dolara na blagajni ove godine, što je šteta s obzirom na univerzalne emocije koje režiser i su-scenarista Paloro izvlači iz priče o dvema ženama koje prevazilaze neizrečene traume svoje prošlosti kako bi pronašle novo razumevanje u sadašnjosti. Lizet je senzibilna snaga u glavnoj roli, pružajući tako autentičnu ulogu da čak i najintimniji trenuci filma nose emotivnu težinu epa.

“Monster” – r. Hirokazu Koreda

Nakon filmova „Broker“ i „Kradljivci“, reditelj Hirokazu Koreda stoji iza filma „Monster“, svog najemotivnijeg i najdirljivijeg dela do sada, koje prati priču o majci koja traži odgovore od škole u vezi sa neobičnim ponašanjem svog sina. Kada je Japan izabrao film „Perfect Days“ kao predstavnika zemlje u kategoriji Oskara za strani film, kritičari i filmofili su stavili „Monster“ u drugi plan kao nešto što nije obavezno za gledanje. Predivna muzika preminulog Ričija Sakamota i izuzetna gluma doprinose jednom od najboljih filmova godine, sa završetkom koji ostavlja prostor za tumačenje.

Bonus video: Generacija Z pozitivno iznenadila stručnjake – Žele da gledaju manje seksa i nasilja u filmovima i serijama