Časopis "(O)gled" o novim medijima i umetnosti nedavno je doživeo svoje prvo izdanje, a umetnik koji je u fokusu prvog broja magazina jeste Vladimir Nikolić.
Časopis „(O)gled“, koji je nedavno predstavljen u Muzeju Jugoslavije, donosi tekstove, koji se kreću od usko stručnih autorskih analiza posvećenih temama iz istorije umetnosti ili savremene umetničke prakse, do šire postavljenih literarnih tekstova, intervjua, studijskih prikaza.
U glavnom tekstu prvog broja, u uvodnom eseju „Umetnost mnoštva“, Jovan Čekić otvara pitanja mesta čoveka u novom, kompleksnom, umreženom svetu, koji zahteva nomadsku raznolikost umetničkih pristupa.
„Savremena umetnost od instalacije prelazi na umrežene slike mišljenja, koje zahvaljujući novim tehnologijama sve manje zavise od prostorno-vremenskih koordinata i ograničenja koje diktira dispozitiv umetnosti i još radikalnije dovodi u pitanje ne samo granicu između umetnosti i života, već, isto tako, i sve druge granice, pre svega onu između čoveka i mašine. Algoritam je postao najvažniji koncept našeg sveta“, piše Čekić.
Časopis donosi i razgovor sa Zoranom Todorovićem, umetnikom i osnivačem Odseka Novi mediji na Fakultetu likovnih umetnosti, koji ističe da je „umetnost stvar mišljenja“ i dodaje:
„Tu se generišu neki mogući oblici otpora, strategije i pravci kretanja koji se preklapaju sa mogućim obrascima subjektivacije, sasvim izvesno u nekom novom antihumanističkom registru i u nekom drugačijem poimanju javnosti“.
Umetnik izdanja – Vladimir Nikolić u intervjuu naglašava da je „fizička stvarnost i ona koju proizvodimo mi sada u ozbiljnom disbalansu“ i napominje:
– I verovatno je Sezan bio u pravu – požurite ako hoćete nešto da vidite, jer stvarnost nestaje. To se u teoriji igara zove Zero-sum game. Na to se sada svodi odnos između fizičkog sveta i naše kulture – Igru nulte sume. Kada sve postane slika, na gubitku su i slika i realnost“.
Tekst Anice Tucakov „Osamsto metara Vladimira Nikolića“ posvećen je video radu „800m“ iz 2019, koji je ove godine prvi put predstavljen na izložbi u Muzeju MAXXI u Rimu u okviru izložbe „Herojske priče iz bivše Jugoslavije“ (Bigger Than Myself Heroic Stories from Ex-Yugoslavia), a Jasmina Čubrilo piše o Nikolićevom video radu „Komunistička slika u doba svoje digitalne reprodukcije“ (2017).
Igor Simić pruža pregled osnovnih aspekata montaže u oblasti novih medija, tu je i putopis Džona Berdžera sa putovanja po Srbiji, „Nemilosrdna umetnost“ Pola Virilija, izvod iz knjige Ričarda Simora „Mašina koja cvrkuće“, ili iz dela „U jesen“ u kome Karl Uve Knausgor piše nerođenoj kćeri o tome kako posmatramo svet, kao i tekst kakva otkrića nam je donela nedavna restauracija panela Gentskog oltara Jana Van Ajka, ali i esej Petra Jevremovića „Kratka apologija svetlosti ili priča o srećnom pesniku“ koji zaključuje:
„Želi li umetnost, vizuelna umetnosti, doista da bude i vizuelna i umetnost, ona se, neizostavno, mora vratiti svetlosti“.
Bonus video:
Čitanje knjiga