Objavljivanje časopisa Ogled, (O)gled, časopis
Foto: Časopis (O)gled/Promo

Časopis "(O)gled" o novim medijima i umetnosti nedavno je doživeo svoje prvo izdanje, a umetnik koji je u fokusu prvog broja magazina jeste Vladimir Nikolić.

Časopis „(O)gled“, koji je nedavno predstavljen u Muzeju Jugoslavije, donosi tekstove, koji se kreću od usko stručnih autorskih analiza posvećenih temama iz istorije umetnosti ili savremene umetničke prakse, do šire postavljenih literarnih tekstova, intervjua, studijskih prikaza.

Objavljivanje časopisa Ogled, (O)gled, časopis
Foto: Časopis (O)gled/Promo

U glavnom tekstu prvog broja, u uvodnom eseju „Umetnost mnoštva“, Jovan Čekić otvara pitanja mesta čoveka u novom, kompleksnom, umreženom svetu, koji zahteva nomadsku raznolikost umetničkih pristupa.

„Savremena umetnost od instalacije prelazi na umrežene slike mišljenja, koje zahvaljujući novim tehnologijama sve manje zavise od prostorno-vremenskih koordinata i ograničenja koje diktira dispozitiv umetnosti i još radikalnije dovodi u pitanje ne samo granicu između umetnosti i života, već, isto tako, i sve druge granice, pre svega onu između čoveka i mašine. Algoritam je postao najvažniji koncept našeg sveta“, piše Čekić.

Objavljivanje časopisa Ogled, (O)gled, časopis
Foto: Časopis (O)gled/Promo

Časopis donosi i razgovor sa Zoranom Todorovićem, umetnikom i osnivačem Odseka Novi mediji na Fakultetu likovnih umetnosti, koji ističe da je „umetnost stvar mišljenja“ i dodaje:

„Tu se generišu neki mogući oblici otpora, strategije i pravci kretanja koji se preklapaju sa mogućim  obrascima subjektivacije, sasvim izvesno u nekom novom antihumanističkom registru i u nekom drugačijem poimanju javnosti“. 

Umetnik izdanja – Vladimir Nikolić u intervjuu naglašava da je „fizička stvarnost i ona koju proizvodimo mi sada u ozbiljnom disbalansu“ i napominje:

– I verovatno je Sezan bio u pravu – požurite ako hoćete nešto da vidite, jer stvarnost nestaje. To se u teoriji igara zove Zero-sum game. Na to se sada svodi odnos između fizičkog sveta i naše kulture – Igru nulte sume. Kada sve postane slika, na gubitku su i slika i realnost“.

Tekst Anice Tucakov „Osamsto metara Vladimira Nikolića“ posvećen je video radu „800m“ iz 2019, koji je ove godine prvi put predstavljen na izložbi u Muzeju MAXXI u Rimu u okviru izložbe „Herojske priče iz bivše Jugoslavije“ (Bigger Than Myself Heroic Stories from Ex-Yugoslavia), a Jasmina Čubrilo piše o Nikolićevom video radu „Komunistička slika u doba svoje digitalne reprodukcije“ (2017).

Igor Simić pruža pregled osnovnih aspekata montaže u oblasti novih medija, tu je i putopis Džona Berdžera sa putovanja po Srbiji, „Nemilosrdna umetnost“ Pola Virilija, izvod iz knjige Ričarda Simora „Mašina koja cvrkuće“, ili iz dela „U jesen“ u kome Karl Uve Knausgor piše nerođenoj kćeri o tome kako posmatramo svet, kao i tekst kakva otkrića nam je donela nedavna restauracija panela Gentskog oltara Jana Van Ajka, ali i esej Petra Jevremovića „Kratka apologija svetlosti ili priča o srećnom pesniku“ koji zaključuje:

Objavljivanje časopisa Ogled, (O)gled, časopis
Foto: Časopis (O)gled/Promo

Želi li umetnost, vizuelna umetnosti, doista da bude i vizuelna i umetnost, ona se, neizostavno, mora vratiti svetlosti“.

Bonus video:

Čitanje knjiga

Komentari

Svi komentari (0)