Pozorišna kritika – piše Aleksandra Glovacki: Zaštićena zona Niš

Podeli:
Foto:promo/Nisville

Osam predstava trećeg teatarskog uvoda u Nisville džez festival, pod motom ''Zaštićena zona'' i u izboru selektorke Maje Mitić, veoma su različita ostvarenja, povezana muzikom, i to na poseban, džezerski način.

“Naša Odiseja“ Zid teatra iz Holandije otvorila je događaj. Rediteljka Karolina Spaić je u već postojeću predstavu o migracijama i traženju doma ubacila delove koji problematizuju uništavanje prirode. Fragmentarna struktura dozvoljava takav postupak, ali ne garantuje uspeh, pa je rezultat zbrkana predstava, bez pravog fokusa. Kao dobru stranu izdvajamo povezivanje sa lokalnom scenom tokom uvoda, kojim je publika od mosta na Nišavi vođena do Amfiteatra.

‘Naša Odiseja“ Zid teatra iz Holandije. Foto:promo/Nisville

Usledila je brazilska predstava “Čudan“, u izvođenju Mateusa Tiburija, fascinantno ekspresivnog performera, mekanih pokreta. Na žalost, i ovde je reč o tankoj dramaturškoj potki, što je opšta boljka ove vrste teatra.

Foto:Ivan Jovanovic/Nisville

Neobećavajući početak preokrenula je predstava “Lutke od testa“ Mediteranske akademije za glumce. Pet vrsnih, mladih glumica izvelo je ritual pravljenja hleba. Služeći se do polovine samo pokretom i grlenim pesmama juga Italije, nastavljaju toplim pričama starica svoga kraja, u univerzalnoj poruci o trudu i zahvalnosti hlebu koji hrani.

Foto:promo/Nisville

Kao ni na prethodnom festivalskom izdanju, ni ove godine se program nije “usrećio“ tekstualnom predstavom. “Saligia“ beogradskog Ludum Ludum teatra je imala ambiciju da se dotakne svih mogućih civilizacijskih problema u okviru priče o sedam smrtnih grehova, ali je uglavnom ponudila tirade, što ni ekspresivna režija nije uspela da oživi.

Hvale vredna je plesna predstava bugarske Stream dance kompanije “Ljubavni kavez“, koja promišljeno, izražajno, lišeno banalnosti, tematizuje ljubavni trougao i sve strasti koje on sobom nosi – od ljubavi i erotike do bola, usamljenosti i razočarenja. Troje vrsnih izvođača na dragocenu muzičku podlogu Stanislava Genadieva.

Albanska monodrama “Blues for alto sax“ na najbolji način je spojila scenski život i muziku. Tragiku saksofoniste osuđenog na doživotni zatvor ublažava jedino sećanje na muziku, dajući mu snagu za nastavak života.

Blues for alto sax. Foto:Ivan Jovanovic/Nisville

Piti Peta Hofen Show francuske LPM kompanije prilika je bila da se niška publika upozna sa vrsnim izdanjem savremenog cirkusa. Uz žongliranje i akrobatiku, u jednosatnom briju, trojica izvođača su pružili i urnebesnu montipajtonovsku priču, začinjenu crnim humorom i povremenom političkom nekorektnošću, u potpunosti uvukavši publiku u svoj šou.

Piti Peta Hofen Show. Foto:Ivan Jovanovic/Nisville

Završnica je zamišljena spektakularno, odabranim arijama “Fantoma iz opere“ A.L.Vebera, u koprodukciji Art Centra Polifonija iz Severne Makedonije i Nisville fondacije. Odlično izvođenje makedonskih solista i orkestra, kao i prateći video reditelja Ivana Blagojevića, remetilo je loše ozvučenje i neodgovorno ponašanje ljudi koji su tehnički vodili predstavu. Možda samo onim strasnim ljubiteljima opere, jer većina publike je ovacijama pozdravila izvođače.

Fantom opere. Foto:Ivan Jovanovic/Nisville

I to je velika vrednost Nisville jazz theatre festivala, što je u samo tri godine uspeo da formira brojnu publiku, koja sa punom pažnjom prati sve – od monodrame na albanskom jeziku, do operskih arija. U tom smislu, festival je više nego uspeo.

Komentari

Vaš komentar