U detinjstvu sam najviše voleo špice britanske produkcije Džozefa Artura Ranka, s oskudno odevenim čovekom koji udara u gong. Svaki film Rankove produkcije počeo bi pojavljivanjem čoveka golog do pojasa, u tesnim gaćama, pored koga se nalazio ogroman gong.
– Kada bi ovaj atleta maljem udario u gong, ja bih zatreperio. Pomislio sam da kao i on izađem polugo i kažem: „FEST je otvoren“ – izgovorio je pred punom salom Sava centra Bob Rafelson, nedavno preminuli američki reditelj, scenarist i producent.
Respektujući beogradsku košavu te februarske večeri 2007, Rafelson se na bini pojavio ipak nenametljivo obučen, ležerno i s neskrivenim šarmom, širom raširenih ruku prema publici na srpskom poručio:
“FEST je otvoren”.
Da biste imali slobodu da snimate film kakav želite, morate da odustanete od ideje da ćete se obogatiti. Za mene je to srećno rešenje, s tim što nemam novca da kupujem skupa odela. Osim patika. Patike koštaju jednako za sve, a ja uvek veoma pažljivo i dugo tragam za udobnim patikama koje će mi dobro stajati, objasnio je američki autor novinarima.
Za ulogu u filmu “Poštar uvek zvoni dva puta” Džek Nikolson je primio honorar koji je bio veći od budžeta svih filmova koje je do tada ovaj poznati autor snimio. Rafelson je među 147 glumica za Nikolsonovu partnerku, uprkos želja producenata da to bude Meril Strip ili Džejn Fonda, ipak izabrao Džesiku Lang, jer mu je, kako je rekao, “trebala glumica koja je senzualna, ali iznutra jaka i donekle perverzna”.
Na prvom FEST-u Rafelson se pojavljuje kao koproducent u Hoperovom “Goli u sedlu”, gde je “ugurao” Nikolsona u epizodu kojom dobija prvu nominaciju za Oskara. Njegova kompanija „BBS“ producirala je možda i najbolji film Pitera Bogdanovića „Poslednja bioskopska predstava”. Takođe nominacija za Oskara. Bogdanović s istim filmom i Sibil Šepard dolazi u Beograd (FEST-1973). Sam Rafelson sa “Pet lakih komada” (FEST 1972) dobija dvostruku nominaciju za najbolji film i scenario.
Jednog poznatog novinara interesovalo je da li je za FEST (1972) planiran film “Fajv izi pizi”. Ponovio je pitanje, jer su se organizatori zgledali, da bi Dejan Đurković, najbrže reagovao, upitavši kolegu da li je mislio na „Fajv izi pisis“ (Five Easy Pieces): E, da baš taj – odgovorio je znatiželjni novinar. Kako je Hoperov “Easy Rider” kod nas, u početku, postao “Vozač zavitlant” na kraju i “Goli u sedlu”, zapravo nosi sasvim drugo značenje, radnju. Pred bioskopom “Kozara” 1971, uz rumene obraze Mama Mišel, to su razjasnili Piter Fonda i Peca Popović. Ovo su samo neke od anegdota iz monografije “FEST – Zaveštanje od četiri slova” (Una Čolić, Bibilioteka grada Begrada) posvećene poluvekovnom životu poznatog međunardnog filmskog festivala.
Nenada Polimca, novinara “Jutarnjeg lista” Bob Rafelson je u Beogradu upozorio: „Ovako ćemo, ako mi se vaše prvo pitanje učini zanimljivim, nastavljamo intervju, ako ne, prekidamo“.
Dugo su razgovarali. Iz tog intervjua pamtim duhovit odgovor da li je Samson Rafelson, poznati scenarist, koji je sarađivao i sa Ernstom Ljubičem, Bobov ujak?
„To je delimično tačno“, odgovorio je Bob. „Kad god bi se Samsonu svideo neki moj film, on bi tvrdio da mi je stric. Ako to nije bio slučaj, on bi postajao moj dalji rođak“.
Zanimljivo je da su i Samson i Bob Rafelson preminuli u 89. godini. Samson 1983. a Bob prošle subote. Bio je počasni gost 35. FEST-a kada mu je Radoslav Zelenović uručio “Zlatni pečat“ Jugoslovenske kinoteke za ukupni doprinos filmskoj umetnosti.
– Video sam na FEST-u zanimljiv srpski film “Klopka”. Čujem da je to drugi film tog reditelja (Srdana Golubovića). On ima znanja, inteligencije i ako ustraje u onome što ga zanima, mogao bi da napravi nešto čime će se ponositi – rekao je Bob Rafelson, pre 15 godina u Beogradu
Razgovarao je sa domaćim i stranim autorima, među njima i sa Emirom Kusturicom. Ali i sa tadašnjim predsednikom Srbije Borisom Tadićem. Šta su pričali, od subote zna samo Boris Tadić.
Bonus video: Marjanović – Priča o Sarajevo film festivalu postaje legendarna