Holandski teatar igre (NDT 1) podigao je na noge publiku koja je ovacijama ispratila njihove nastupe, u petak 7. i subotu 8. aprila, u Srpskom narodnom pozorištu u okviru 20. Beogradskog festivala igre, saopštili su organizatori ovog festivala.
Ne samo najčuvenija, već i najveća i najskuplja evropska trupa, što joj je donelo nadimak „baletskih Rolingstonsa”, predstavila se domaćoj publici triptihom komada različitih stilova, kreativnih ideja i rukopisa.
Reč je o komadima najznačajnijih koreografa s kraja 20. i početka 21. veka, Jiržija Kilijana, Kristal Pajt i Gabrijele Karizo, koji su „omađijanoj” publici prikazali svu raznovrsnost i virtuoznost savremene igre.
Prvi komad „Trasa”, intrigantni teatar igre u režiji Gabrijele Karizo, odveo je publiku u apokaliptični san, nalik noćnoj mori, sa putnicima, usamljenim i nesnađenim dušama, koje tumaraju duž tog jednosmernog puta koji nikuda ne vodi.
Antologijski „Bogovi i psi” Jiržija Kilijana, prikazani na Beogradskom festivalu igre i 2011. u Sava centru, pokazali su svu maestralnost šestoro igrača ovog ansambla i podsetili nas zašto je Kilijan (76) jedan od najslavnijih koreografa svih vremena. Reč je o njegovom 100. i poslednjem, nedovršenom komadu koji je postavio za Holandski teatar igre (NDT), na čijem čelu je bio četvrt veka. Kako je i sam Kilijan jednom prilikom istakao, ovo je komad koji lebdi između normalnog i abnormalnog, „jer ništa pozitivno ne može da se proistekne bez zdrave doze ludila”.
Posvetio ga je psima, koji su u mnogim religijama i civilizacijama bili poštovani poput bogova. Upravo jedan veliki pas, u trku, pojavljivao se projektovan na crnoj kulisi, posmatrajući odozgo igrače, dok su izvodili svoje bravure u polusumraku tog sveta zamagljenih granica, ispred mistične zavese teške blizu 300 kg i sačinjene od Swarovski kristala.
Na kraju večeri odigrana je moćna i dirljiva vokalno-koreografska tragedija, „Figure u izumiranju [1.0]”. Koreograf Kristal Pajt i reditelj Sajmon Mekberni napravili su duboko uznemirujuće delo o posledicama klimatskih promena, izumiranju brojnih biljnih i životinjskih vrsta i katastrofalnog odnosa čoveka sa prirodom. Kako je umetnička direktorka NDT, Emili Molnar, objasnila na konferenciji za medije u Beogradu, reč je o prvom od tri dela koji će svoju zaokruženu premijeru imati 2025. godine.
Publika u Srpskom narodnom pozorištu tako je imala prilike da vidi ono najbolje što NDT trenutno nudi, „presek onoga što se dešava kod nas u kompaniji ali i u svetu savremene igre”, istakla je Molnar.
U publici su bili i Maja Gojković, ministarka kulture Republike Srbije, ambasador Kraljevine Holandije Just Reinces, brojni umetnici i diplomate koji su uglavnom došli iz Beograda kako bi videli ovaj spektakl.
Bonus video: Beogradski festival igre u Madlenijanumu