Režiser Džejms Ajvori i producent Ismail Merčant bili su pravi partneri - na ekranu, ali i van njega.
Na vrhuncu slave tokom 80-ih i 90-ih, reditelj Džejms Ajvori i producent Ismail Merčant bili su pravi par, kako na ekranu, tako i van njega. Ljubitelji filma poznavali su ih kao vodeći dvojac „Merchant Ivory“, kompanije koja stoji iza prelepo snimljenih filmova poput „Soba s pogledom“, „Hauardov kraj“ i „Ostaci dana“. Izvan svetlosti reflektora, tesno povezan krug prijatelja i saradnika poznavao ih je kao Džejmsa i Ismaila, dugogodišnje ljubavnike čija se romansa protezala kroz pet decenija i opstala uprkos poslovnim neuspesima i brojnim ljubavnim aferama.
Ta strana njihovog života uglavnom je ostala skrivena sve do smrti Merčanta 2005. godine. Od tada je Ajvori bio otvoreniji u vezi s razgovorima o njihovom odnosu… iako i dalje smatra da to nije bilo toliko tajno. „Znači, trajali smo pola veka kao partneri“, kaže sada 95-godišnji filmski stvaralac i dobitnik Oskara za scenario filma „Skrivena ljubav“ za “Yahoo Entertainment”. „Šta više ima da se kaže?“
Međutim, ispostavlja se da ima dosta toga. Sam Ajvori pokrio je, kako kaže, „sve osetljive detalje“ svog života s Merčantom u svojoj memoarskoj knjizi „Solid Ivory“ iz 2021. godine. Njihova jedinstvena ljubavna priča ponovno se obrađuje i u dokumentarnom filmu „Merchant Ivory“ Stivena Saucija, koji istražuje kreativnu saradnju između Merčanta, Ajvorija i trećeg člana njihovog umetničkog trougla, spisateljice i scenaristkinje Rut Prover Džabala, koja je preminula 2013. godine.
Film će biti premijerno prikazan kao deo “Doc NYC” festivala krajem novembra i pojaviće se u bioskopima sledeće godine. „Merchant Ivory“ uključuje obimne intervjue s mnogim članovima ekipe i glumcima iz „Merchant Ivory Productions“, uključujući Helenu Bonem Karter i Emu Tompson. Neki od njihovih priča dotiču ponekad turbulentan odnos para, uključujući ljubavni trougao sredinom osamdesetih između Bonem Karter, pokojnog kompozitora Ričarda Robinsa i Merčanta.
Ajvori takođe daje opsežne iskaze u dokumentarcu, i povremeno, na trenutke testirajući, odgovara na pitanja reditelja Soucija o svojoj emotivnoj prošlosti s Merčantom. „Nabacivao bih mu pitanje koje nije očekivao, i on bi se možda opirao, i imali bismo neku vrstu dijaloga“, objašnjava Souci, koji je prisustvovao ovom razgovoru s Ajvorijem. „Ali želeo sam da naglasim partnerstvo između Džejmsa i Ismaila, jer ima toliko kompleksnosti. To je deo priče o filmu.“
Na pitanje da li bi bio otvoreniji o svojoj vezi s Merčantom za vreme partnerovog života, Ajvori ukazuje da bi to bilo nemoguće s obzirom na njihove specifične okolnosti.
„Morate se setiti da je Ismail poticao iz veoma konzervativne muslimanske porodice u Indiji. Nije mogao mnogo toga da otkriva o svojim intimnim mislima. Osećao sam da ne bi bilo ispravno izlagati ga gnevu njegove porodice ili ruglu drugih ljudi. Bože, zna se da je Indija prepuna veza poput naše, kao i bilo koja druga zemlja“, dodaje Ajvori. „Ali osećao sam da moram da ga zaštitim.“
Prvi susret Merčanta i Ajvorija dogodio se 1959. godine ispred indijskog konzulata u Njujorku. Reditelj je bio upravo prikazao svoj kratki dokumentarni film „Mač i frula“ pred odabranom publikom, a producent koji je tada bio na obuci, predstavio se nakon projekcije kako bi razgovarao o prikazu indijskog minijaturnog slikarstva. Međutim, kao što dokumentarac aludira, njihov razgovor neizbežno je prešao u ličnije vode. U roku od dve godine, par je osnovao produkcijsku kuću „Merchant Ivory Productions“ i objavio svoj prvi dugometražni film „Householder“ 1963. godine.
Rođen u Berkliju, Kalifornija, i odgajan od strane usvojitelja u Oregonu, Ajvori kaže da se zaljubio u Indiju za vreme svog prvog filmskog hodočašća tamo tokom 50-ih. „Jednostavno mi se svidelo tamo, stvarno vam ne mogu reći zašto“, priseća se. „Kada je Ismail video ‘Mač i frulu’, bio je iznenađen što Amerikanac može da napravitfilm poput tog o Indiji.“ Ajvori je kasnije krenuo za Merčantom nazad u Indiju, gde su se povezali s spisateljicom Jabalom, koja je adaptirala vlastitu knjigu za film.
„Tako je počeo taj trio“, kaže Ajvori s osmehom. „I ostali smo zajedno dok smo pravili filmove.“
Iako je Ajvori jedini preživeli član ovog trojca, Soucijev dokumentarac jednaku pažnju pridaje svim članovima „Merchant Ivory“ tima. „Džejms u filmu stalno ponavlja da ne bi mogao da radi ono što radi kao reditelj bez Ismaila kao producenta i scenarija koje je radila Rut“, objašnjava. „Želeo sam da osiguram da svi učesnici budu uvaženi, jer film zaista govori o svima njima zajedno.“
„Bio sam predsednik, ali Ismail je bio Kongres, a Ruh Vrhovni sud“, dodaje Ajvori. „I stvarno je funkcionisalo tako!“
Saradnički duh glavnog tima „Merchant Ivory“ čini se kao kontrargument teoriji autora, ideji da je reditelj glavni tvorac filma. Međutim, Ajvori – koji sebe naziva „jednim od retkih američkih autora“ – se ne slaže, nudeći nijansirani pristup ovom pojmu. „Mnogi režiseri imali su ekipu poput ove s kojom su radili i kojoj su mogli da veruju. Pravi autor okuplja što više ljudi koji znaju o čemu je reč i kako će pomoći. U osnovi, tražite od njih da vam pokažu, ‘Kako biste ovo vi uradili?’ A onda bih ih blago usmeravao na ovaj ili onaj način.“
Bonus video: Film o počecima rejva i klabinga u Srbiji