Pretpostavljam da se ta izložba radi tu po nečijem nalogu, pošto to sigurno nije ideja v. d. direktora. Nemam direktna saznanja, ali verujem da je to po nalogu premijerkinog kabineta, kaže za Nova.rs član Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti Vladislav Šćepanović povodom predstojeće izložbe Gotjeovih venčanica u prostoru te ustanove.
Izložba venčanica francuskog kreatora Žan-Pol Gotjea u Muzeju savremene umetnosti, koja će biti otvorena 21. novembra, još jedan je u nizu događaja koji je prema našim saznanjima duboko podelio ovu ustanovu, a preti i da preraste u novi javni skandal.
„Gotje je više od savremenog svetski poznatog modnog dizajnera – on je umetnik“. Ovim rečima v. d. direktora Muzeja savremene umetnosti Beograd Viktor Kiš brani izložbu venčanica francuskog kreatora koja će biti otvorena u MSUB 21. novembra. Toj izložbi nije mesto u Muzeju, odgovara član UO MSUB i likovni umetnik Vladislav Šćepanović.
Uprkos protivljenju stručne javnosti i umetnika koji su se mogli čuti proteklih dvadesetak dana da modnom kreatoru Žanu- Polu Gotjeu nije mesto u MSUB, ova ustanova „po ugledu na najveće svetske muzeje ugostiće jedno od najpoznatijih imena svetske dizajn scene“, navodi se u saopštenju Muzeja savremene umetnosti.
Precizira se da će to biti evropska premijera izložbe „Ljubav je ljubav: radost venčanja za sve“, uz ekskluzivitet samo za našu publiku – svetsku premijeru osam do sad neviđenih venčanica. A izložba u Muzeju savremene umetnosti daleko pre otvaranja, zakazanog za 21. novembar, ustalasala je javnost.
Sa idejom da Gotjea ugosti u MSUB i napravi improvizovano mesto za predah, uz kafu iz automata i grickalice, v. d. direktora Viktor Kiš je krajem oktobra uklonio nagrađivana dela iz centralnog nivoa zdanja. Među njima je bila i instalacija „Toplina“ Zorana Todorovića, koja je Srbiju predstavljala na Bijenalu u Veneciji. Ovaj potez je izazvao žestoku osudu u stručnoj javnosti. Sve se završilo reakcijom Ministarstva kulture i nalogom Zavoda za zaštitu spomenika grada Beograda da Muzej, zbog „spornih radova“ vrati sve u prvobitno stanje u roku od sedam dana.
Ali, od Gotjea v. d. direktora Kiš, koji je na čelu Muzeja mimo konkursa, nije odustao.
– Direktora je postavila Ana Brnabić, a on očigledno ima instrukciju da Muzej mora da počne da zarađuje pare. To je očigledno osnovna orijentacija, kao i izložbe koje nisu izložbe savremene umetnosti, nego nekakve popularne kulture koje mogu da privuku dosta ljudi – ocenio je tada za naš sajt umetnik Zoran Todorović.
Isti stav imao je i umetnik i član UO MSUB Vladislav Šćepanović, rekavši za naš sajt da „Gotjeu nije mesto u Muzeju savremene umetnosti, već u ovom novom tržnom centru“, pri kome ostaje:
– Pretpostavljam da se ta izložba radi tu po nečijem nalogu, pošto to sigurno nije ideja v. d. direktora. Nemam direktna saznanja, ali verujem da je to po nalogu premijerkinog kabineta. Sve što sam video vezano za tu Gotjeovu izložbu nije mi se nimalo svidelo – podseća za Nova.rs likovni umetnik i član UO MSUB.
Posle čitave bure oko uklanjanja dela i planova za „odmorište“ jedini „kompromis“ jeste taj što će izložba biti na petom nivou ovog zdanja. Čak četiri meseca publika će moći da vidi 38 venčanica visoke mode kreiranih u periodu od 1990. do 2020. godine u okviru izložbe naslovljene „Ljubav je ljubav: radost venčanja za sve“.
Obrazlažući značaj postavke MSUB, koji je nedavno ostao i bez pi-ara, navodi da je to finale izložbe „Modni svet Žan Pol Gotjea: od trotoara do modne piste“ koja je u 12 gradova sveta (Montreal, Dalas, San Francisko, Madrid, Roterdam, Stokholm, London…) privukla više od dva miliona posetilaca, obarajući rekorde. U ovoj ustanovi podsećaju da se organizovanjem izložbe koja visoku modu prikazuje kao vrhunsku savremenu umetnost MSUB našao u društvu svetskih muzeja, poput Metropoliten muzeja, Luvra, Viktorija i Albert muzeja…
Bravo to the @mbamtl for this beautiful exhibition #loveislove ! #mariagepourtous pic.twitter.com/IEZ0D2GkUZ
— Jean Paul Gaultier (@JPGaultier) May 25, 2017
No, kao neko ko se u svojoj doktorskoj tezi bavio uplivom kreativnih industrija i društva spektakla u umetnost, Vladislav Šćepanović naglašava da se ovakvom izložbom nekome kome nije mesto u muzeju daje legitimitet:
– Zašto bi neko iz sveta mode želeo da se nađe u bilo kom muzeju savremene umetnosti. Pa, da bi za svoje delo stekao legitimitet. A čovek koji je na čelu MSUB ne razume savremenu umetnost, on misli da će nečim, za šta misli da je svetska atrakcija, napuniti muzej. Politika muzeja ne treba da bude dovođenje Gotjea i njegovih venčanica, jer se time maši poenta ove institucije. Sve je počelo sa izložbom „Čistač“ Marine Abramović… – podseća naš sagovornik i dodaje:
– Oni sada misle da će sa Gotjeom ponoviti taj uspeh i posetu, ne uviđajući razliku između Marine Abramović, koja je svetsko umetničko ime i Gotjea, čije delo u ovom kontekstu nema veze sa umetnošću. V. d. misli da će velikim događajima, kakvi god oni bili, skrenuti pažnju. U pozadini je potreba za senzacijom, koja nema veze sa umetnošću, niti sa ulogom Muzeja savremene umetnosti.
Međutim, Viktor Kiš ocenjuje u saopštenju da je ponosan na „tim MSUB koji je u ovoj krizi i komplikovanim uslovima, kada nam je umetnost najviše potrebna, omogućio da predstavimo delo ovog umetnika Srbiji“ i dodaje:
– Gotje nije brend, nego ideja jednakosti, ideja podrške, ideja raznolikosti i tolarancije, a ako iko treba da promoviše toleranciju u društvu to su umetnici – mišljenje je v.d. direktora MSUB, koji je za ostale nivoe Muzeja predvideo izložbu „Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993 – 2019„, ali u redukovanom izdanju.
Sa tim se nikako ne slaže Šćepanović, koji smatra da je naša publika željna upravo bogate zbirke muzeja, koju nije mogla da vidi 12 godina, ili zaista aktuelnih svetskih umetnika.
– Gotje se najavljuje kao veliki svetski događaj, a čelnici Muzeja bi trebalo da imaju daleko bolji osećaj za ono što je u svetu aktuelno. Nisam apriori zastupnik teze aktuelnosti, međutim sada bismo trebali da imamo izložbe crnih umetnika koji su u svetu vrlo popularni. Trebalo bi dovesti Kehindu Vajlija koji je radio portret Obame, ili veliku nigerijsku umetnicu Njideku Krozbi koja je napravila čudo na prošlom Venecijanskom bijenalu. Trebalo bi da se fokusiramo na čitav niz umetnika, koji su sada aktuelni na svetskoj sceni, a ne nekoga koji je odavno izašao iz aktuelnosti – smatra naš sagovornik, uz ocenu da će Gotjeova izložba verovatno privući posetioce u Muzej savremene umetnosti jer su ljudi, po prirodi, znatiželjni.
– Biće sigurno više posetilaca nego sad. Ova katastrofalno mala poseta muzeju odraz je uređivačke politike direktora Muzeja. To je isključivo njegova odgovornost – zaključuje Vladislav Šćepanović i na kraju podseća da je Upravni odbor MSUB definisao uslove konkursa za novog direktora Muzeja savremene umetnosti. Očekuje da, čim prođe resorno ministarstvo, bude i raspisan s obzirom da se „ulazi u zakonski rok“ za izbor novog direktora.