Podeli
Foto: Bojana Janjić/MSUB

Uklanjanje dela "Toplina" Zorana Todorovića sa izložbe "Refleksije našeg vremena" u Muzeju savremene umetnosti, kako bi se na tom mestu u prizemlju ove institucije napravio prostor za kafanu i postavku Gotjeovih venčanica, naišlo je na žestoku osudu stručne javnosti. Član Upravnog odbora ove institucije Vladislav Šćepanović je čin v. d. direktora MSUB-a Viktora Kiša okarakterisao "nedopustivim", ULUS je to nazvao "diskriminacijom autora", a Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije zatražila je i njegovu smenu.

– Muzej savremene umetnosti nije mesto za zabavu. Možete da zaradite pare, ali je pitanje da li ovo društvo i država brane ideju savremenosti, kojoj bi ova kulturna institucija trebalo da služi – prva je reakcija umetnika Zorana Todorovića, na skidanje njegovog dela “Toplina” iz postavke ovog muzeja. Delo Zorana Todorovića, napravljeno od 1.200 kvadratnih metara filca, sačinjenog od ljudske kose, za šta je bilo potrebno ošišati gotovo 240.000 ljudi, uz video-dokumentaciju, koje je 2009. godine predstavljalo Srbiju na Bijenalu u Venciji, odlukom v. d. direktora Viktora Kiša sklonjeno je sa izložbe “Refleksije našeg vremena” u zgradi Muzeja savremene umetnosti. Umesto ovog dela, koje je bilo postavljeno u prizemlju zgrade na Ušću, “nikao” je kafić.

– Ne vidim to samo kao svoj problem. Jer, to je problem čitave zajednice, i toga kako se prema tome odnosi. Ta izložba, koja je uklonjena, velika je i Muzej ju je pravio sa delima koje se čuvaju u fundusu. Ovakav tip izložbe poslednji put je rađen pre 26 godina. Novi direktor, koji je tu mimo bilo kakvog konkursa, odnosno silom političke volje, nametnuo je i sprovodi program ne konsultujući muzejski stručni savet. A sve zarad komercijalizacije muzeja, što nije njegova funkcija. To je očigledno zadatak koji je dobio od strane Vlade Srbije, prošle, odnosno sadašnje, i on ga izvršava, što je veliki problem. Nemam osećaj da sam ja tim činom lično ugrožen, jer je očigledno da je v. d. direktoru tu bilo zgodno da postavi kafanu, pa da je, umesto mog, tu bio neki drugi rad, on bi ga, takođe, sklonio – kaže Todorović za Nova.rs.

Međutim, umetnik naglašava da u izlagačkom prostoru za kafanu nema mesta, a ukoliko je muzeju baš neophodno tako nešto, može se napraviti kraj same kulturne institucije.

– Muzej je adaptacijom, koja je urađena, jedan autorski rad. Ne možete to da menjate i nešto nadograđujete. Ako postoji takva potreba, a mnogi muzeji to imaju, to bi trebalo uraditi na neki drugi način. Svakako nije način da se tokom izložbe uklanjaju radovi da bi se pravila kafana. Ta izložba, podsećam, ima svoj početak i kraj, učesnike, autore, kustose… A čitav jedan sprat izložbe, gde ima puno različitih umetničkih dela, sklanja se zbog neke putujuće izložbe, jer Kiš računa da može da zaradi novac, smatrajući da će ljude privući Gotjeove venčanice. Sigurno će zaraditi pare na taj način, samo je pitanje da li onda taj muzej obavlja svoju misiju – naglašava Todorović.

Kišov potez osudili su brojni umetnici, a između ostalih i Todorovićev kolega, inače i član UO MSUB Vladislav Šćepanović, koji je ocenio da je nedopustivo skinuti rad umetnika Todorovića sa izložbe “Refleksije našeg vremena” da bi se na tom mestu otvorio kafić.

– Nedopustivo je skinuti rad umetnika Todorovića sa izložbe “Refleksije našeg vremena” da bi se na tom mestu otvorio kafić, kao i skloniti peti nivo izložbe za predstavljanje Gotijeovih venčanica. Njima je mesto u Muzeju primenjene umetnosti. Čestitao bih kustosima na izložbi i na profesionalnom radu u ovako teškim uslovima. Teši me što će uskoro biti raspisan konkurs, jer će to biti prilika da izaberemo kompetentnog direktora. Nadam se da sledeći konkurs neće proći kao prošli, a ja ću se, kao član Upravnog odbora, snažno zalagati da dobijemo kvalitetnog direktora – navodi Šćepanović.

Oglasio se i ULUS, naglasivši u saopštenju da je v. d. direktora uklonio delo, uprkos protivljenju kustosa i programskih urednika MSUB. ULUS podseća da se “nedaleko od desetina splavova i restorana, grubom intervencijom u izlagački prostor, zadire u sam smisao postojanja jedinstvenog Muzeja savremene umetnosti koji ni u jednoj fazi svoje istorije nije imao kafić u svom izložbenom prostoru”. Udruženje likovnih umetnika Srbije konstatuje da je ovde reč o “nečijoj samovolji” i pita “da li se radi o diskriminaciji nekih autora i radova iz partera i sa V nivoa, dok će drugi segmenti ostati dostupni za publiku”, uz apel da se za Gotjeove venčanice nađe prigodniji prostor.

Asocijacija Nezavisna kulturna scena Srbije (NKSS) zatražila je hitnu smenu Viktora Kiša zbog uklanjanja instalacije “Toplina” Zorana Todorovića sa izložbe “Refleksije našeg vremena: Akvizicije Muzeja savremene umetnosti 1993-2019“.

Kiš je takvu odluku doneo da bi pripremio prostor za ugostiteljsku delatnost u muzeju, navodi se u saopštenju NKSS, ocenivši da je on na taj način “mešajući se u nešto za šta nije nadležan, ni stručan” cenzurisao rad umetnika i ugrozio rad kustosa i autora postavke.

“Elementarno poznavanje produkcije i smisla jedne ovakve izložbe treba da uvažava njenu selekciju, organizaciju i postavku. Aktom uklanjanja bilo kog rada vrši se nipodaštavanje i svojevrsni mobing nad zaposlenim i međunarodno uglednim stručnim licima, a samim tim i nasilje nad samom nadležnošću i kvalifikovanošću institucije”, dodaje se u saopštenju NKSS, koja poziva da se finalizuje već sprovedeni konkurs za mesto direktora muzeja i da se uvaži mišljenje kolektiva.

“Bahatost nadležnih institucija koje krše procedure za izbor direktora, bez obrazloženja poništavaju regularno sproveden konkurs i ne uvažavaju stručno mišljenje Upravnog odbora Muzeja savremene umetnosti, pa po ko zna čijem nahođenju i kriterijumima postavljaju osobu bez kvalifikacija na poziciju v. d. direktora, dovodi do potpunog urušavanja ugleda, reputacije i programskog kvaliteta institucije”, zaključio je NKSS.

Reagujući na proteste zbog ovog čina, Todorović ističe da mu lično nije neophodna podrška, ali podseća da je u pitanju gest koji je nekompetentan.

– Takođe, takav gest sugeriše i politiku Vlade Srbije prema tom muzeju, što je vrlo problematično. Direktora je postavila Ana Brnabić, a on očigledno ima instrukciju da Muzej mora da počne da zarađuje pare. To je očigledno osnovna orjentacija, a kafana je zgodan način, kao i izložbe koje nisu izložbe savremene umetnosti, nego nekakve popularne kulture koje mogu da privuku dosta ljudi – zaključuje Zoran Todorović.

Na pokušaj da dobijemo komentar v. d. direktora Viktora Kiša, u Muzeju nam je rečeno da je zauzet i da će nam uskoro odgovoriti na pitanja.

Komentari

Vaš komentar