Umetnik čije je delo sklonjeno – Todorović: Kiš brka pojmove

Kultura 03. nov. 202012:55
Podeli:
Zoran Todorović, Viktor Kiš, Foto:Privatna arhiva/Goran Srdanov/Nova.rs

Zatečen sam, prva je reakcija umetnika Zorana Todorovića na jučerašnju odluku Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda da sva uklonjena dela sa postavke "Refleksije našeg vremena" iz centralnog izlagačkog dela Muzeja savremene umetnosti, među kojima je i njegovo, budu vraćena na isto mesto.

Nakon što je ovaj čin sklanjanja dela, iza koga stoji v. d. direktora Muzeja savremene umetnosti Viktor Kiš, izazvao veliko negodovanje u kulturnoj javnosti, juče je reagovalo Ministarstvo kulture koje je pozvalo nadležni Zavod da „utvrdi stanje na terenu“. Rezultat utvrđivanja jeste taj da je MSUB „sporne radove izvodio bez utvrđenih uslova za preuzimanje mera tehničke zaštite i saglasnosti na projekat i dokumentaciju Zavoda“, zbog čega je ovoj instituciji dat rok od sedam dana da sve vrati u prvobitno stanje.

– Ne znam baš tačno šta se desilo i kako se sve odigralo, niti znam šta je konkretna akcija… Pitanje je da li se izložba „Refleksije našeg vremena“ vraća u prvobitno stanje ili se samo obustavlja ta adaptacija. Takođe, ne znam ni kakav je bio obim adaptacije, koju je Kiš zamislio, pa više ne znam ni šta konkretno da kažem – kaže za Nova.rs Todorović, čija je instalacija „Toplina“, napravljena od 1.200 kvadratnih metara filca, sačinjenog od ljudske kose (za šta je trebalo ošišati gotovo 240.000 ljudi), uz video-dokumentaciju, koja je 2009. godine predstavljala Srbiju na Venecijanskom bijenalu, uklonjena.

Odmah nakon toga čina, umetnik je za naš sajt izjavio da se zbog sklanjanja dela postavke, kako bi na tom mestu bio oslobođen prostor za putujuću postavku Gotjeovih venčanica „Love Is Love“ i „neku vrstu kafea“, ne oseća lično ugroženim, ali da Muzej savremene umetnosti nije mesto za zabavu.

„Možete da zaradite pare, ali je pitanje da li ovo društvo i država brane ideju savremenosti, kojoj bi ova kulturna institucija trebalo da služi“, poručio je pre dva dana, a sada ponavlja sličan stav:

– Muzej nije mesto koje bi trebalo da bude profitabilno. U tom smislu ne treba da se prave programi, koji bi se tamo privlačila publika, koja ih inače ne prati. Jer, to nije muzejska publika. Zna se kakva je orijentacija te ustanove – kaže umetnik.

Komentarišući izjavu v. d. direktora MSUB-a Viktora Kiš za naš sajt da „apsolutno svaki muzej na svetu ima i restoran i kafe, i to iz poštovanja prema publici“, kao i da MSUB ima obavezu da „kreira sadržaje namenjene različitim ciljnim grupama”, Todorović naglašava da čelni čovek ove institucije „brka pojmove“.

– On ne razlikuje popularizaciju programa muzeja od pravljenja popularnih programa u muzeju. Muzej ima svoju misiju, i ta misija je, pre svega, vezana za strategiju društva. To je institucija koja čuva koncept savremenosti, u izvesnom smislu, u ovom društvu. Bez takve ustanove društvo jednostavno nestaje i dezorjentiše se. Ne treba da se povlađuje publici. Ta publika, koja odlazi u muzej, ona se neguje i obrazuje u toj instituciji, jer je to i kulturna i obrazovna i naučna ustanova. Ona ima svoju metodologiju, kojom gradi svoju kolekciju, a ona je svedočanstvo i potvrda šta je novo i staro u sferi umetnosti. Muzej nije mesto za promociju onih sadržaja, koji su popularni u nekom širem smislu i gde bi ljudi trebalo da dolaze da bi punili kasu muzeja. To nije smisao te ustanove!

Na pitanje da li očekuje da će i njegova instalacija „Toplina“ biti vraćena u centralni izlagački prostor MSUB-a u roku od sedam dana, kako je Muzeju savremene umetnosti naloženo od strane Zavoda za zaštitu spomenika, Todorović kaže da ne zna šta da misli.

– Zapravo, ne očekujem ja ništa!

Podsetimo, u januaru 2019. raspisan je konkurs za direktora MSUB, a Upravni odbor ove instutucije prosledio je svoju odluku Ministarstvu kulture, koje je tri meseca kasnije za čelno mesto Muzeja savremene umetnosti predlaže Vladislava Šćepanovića. Međutim, Vlada Srbije se o tom predlogu nikada nije izjasnila, i iznenada, početkom 2020, mimo konkursa, postavila Viktora Kiša za vršioca dužnosti ove institucije. Zbog toga, Todorović ponovo za naš sajt podseća da Kiš sve što radi i što je do sada uradio, radi, iako je na tom mestu mimo svakog konkursa, odnosno političkom odlukom i voljom.

Viktor Kiš na otvaranju izložbe „Refleksije našeg vremena“ Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

– Radi tako, jer ga je Vlada Srbije, odnosno Ana Brnabić na to mesto postavila. To nije moglo proći bez njene odluke. A konkurs za izbor direktora bi morao da bude raspisan, kao i da bude sproveden do kraja. Ili, da sprovedu konkurs koji je već bio u toku. Oni su, praktično, izabrali direktora na konkursu. Ako nisu bili zadovoljni tim konkursom trebalo je da ga ponište, ponovo pokrenu proceduru i sprovedu je do kraja. Jer, vrlo je neobočno da se na mestu direktora pojavi čovek koji nije ni učestvovao na tom konkursu, niti se pojavio kao zainteresovano lice – zaključuje Zoran Todorović.

Viktor Kiš je reagujući na saopštenje Ministartsva kulture i zahtev Zavoda za zaštitu spomenika juće obavestio javnost „da će staklena pregrada u Muzeju savremene umetnosti biti vraćena u prvobitno stanje“.

Kiš je otkrio da je Muzej savremene umetnosti prošle nedelje obavio usmenu konsultaciju sa Zavodom povodom promene enterijera i da mu je tom prilikom rečeno da takva vrsta radova „ne zahteva dozvolu Zavoda, jer nisu u pitanju građevinski radovi“.

 

Komentari

Vaš komentar