Noa Verthajm Foto: Printscreen/YouTube/Israel

Dok traje rat, igračima je veoma teško da nastupaju, ali mnoge izraelske trupe prepoznale su da predstave nude trenutke opuštanja i radosti, kaže za Nova.rs umetnička direktorka kompanije "Vertigo" Noa Verthajm.

Piše: Milica Pavlović

„Šta se preporodi prvo, posuda ili svetlost“. Na ovo pitanje odgovor daje komad “Mana” koji će ovdašnja publika moći da vidi na predstojećem Beogradskom festivalu igre. „Mana” je posuda svetlosti, a izraelska koreografkinja Noa Verthejm nastoji da ispita prostor prikazan u jednom uzdahu, prostor između unutrašnjeg i spoljašnjeg, između želje za letenjem i one za povratkom kući. Mogućnost povezivanja sa zemljom. „Mana“ ima za cilj da prenese svetlost i doprinese izlečenju. Noa Verthajm, umetnička direktorka i koreografkinja kompanije “Vertigo” donosi na scenu jedinstven spiralni pokret koji dobija energetski zamah…

Rođena je u Americi 1965. godine, a odrasla u Izraelu gde je počela da uči igru u Netaniji, nakon tri godine vojne službe Noa Verthajm je 1990. završila studije umetničke igre na Jerusalimskoj akademiji za muziku i igru. Već 1992, zajedno sa Adijem Šaalom, osnovala je trupu “Vertigo” sa sedištem u Jerusalimu. Zatim su u dolini Ela zajedno izgradili Vertigo Eco Art Village, gde danas žive sa svoja tri sina. Pod umetničkim rukovodstvom Verthajm, koja je postala počasni član Akademije za muziku i igru u Jerusalimu, trupa se razvijala dobivši međunarodna priznanja, a ušla je u treću deceniju s impresivnim repertoarom originalnih dela čiji izraziti koreografski jezik inspiriše publiku i čitavu zajednicu.

Foto: ziv barak

Trupa “Vertigo” je osnovana s idejom razvijanja kreativnosti koja uključuje umetnost, čovečanstvo i prirodu. Trupa je uspostavila vodeću poziciju na savremenoj izraelskoj i međunarodnoj sceni. “Vertigo” je jedna od četiri velike vodeće kompanije umetničke igre Izraelu, koja stalno nastupa na najvažnijim scenama i festivalima u svetu. Kompanija je postala svetski ambasador izraelske umetnosti. Kroz jedinstveni umetnički kreativni izraz i pokret Noe Verthajm, „Vertigo“ je posvećen širenju granica igre, kroz podizanje društvene i ekološke svesti.

I ta jedna od najboljih trupa savremene igre u svetu, izraelski “Vertigo” gostuje na 22. Beogradskom festivalu igre po drugi put. Trupa će nastupiti u beogradskom Narodnom pozorištu 13. i 14. marta. Ipak, svi znamo da je daleke 2017. godine, kada su nastupili u Sava centru sa komadom “Jedan, jedan i jedan”, svet izgledao mnogo drugačijie.

Foto: ziv barak

U razgovoru za Nova.rs Noa Verthajm otkriva detalje o novom komadu “Mana”, kojeg će videti beogradska publika:

– „Mana” otelotvoruje koncept „doma“ – svetog prostora u kome se oblikuje budućnost, cveta kreativnost i rađaju nove mogućnosti. Unutar ovog stvaralaštva nailazimo na duboke kontraste: punoću i prazninu, svetlost i tamu. Ove dualnosti odražavaju sam univerzum, mesto bogato kontradiktornostima, a opet nam nude priliku da tražimo zrak čak i mraku. Dom nije samo fizička struktura; to je unutrašnje svetilište. Čak i usred najizazovnijih i najburnijih događaja, možemo otkriti odsjaje svetionika koji nas vode ka lepoti, umetnosti i procesu izlečenja i oporavka. U ovom komadu, ideje čine tkivo, pozivajući publiku da istražuje i razmišlja o transformativnoj snazi umetnosti i njenoj povezanosti sa ljudskim duhom.

Imajući u vidu trenutne krize i nesreće, kao i situaciju u Izraelu, šta se dešava s umetnošću? Konkretno sa savremenom igrom, oblašću u kojoj je Izrael decenijama dominirao?

– Sve što se dešava oko nas duboko je ostavilo traga i na umetničku igru. Dok traje rat, igračima je veoma teško da nastupaju, ali mnoge izraelske trupe prepoznale su važnost umetnosti u podršci zajednicama. Predstave nude trenutke opuštanja i radosti, i “Vertigo” je svesrdno prihvatio ovu misiju. Kompanija je uspela da se okupi i nastavi rad. Odsustvo inostranih umetnika dovelo je do porasta poziva za lokalne kompanije za nastupe širom Izraela, što je rezultirao dubljim povezivanjem sa različitom publikom. Međutim, otkazivanje Međunarodne izložbe savremene igre u Tel Avivu već dve godine zaredom ostavilo je značajnu prazninu za izraelske umetnike i nemogućnost da prikažu svoj rad svetskoj umetničkoj zajednici. Takođe, ograničilo je međunarodne pozive na festivale, važne svetske pozornice i događaje, stvarajući prepreku širem prepoznavanju.

A vaši igrači?

– Uprkos izazovima, zabeležili smo smo, ipak, neke iskorake. Tokom 2024. godine bili smo na turnejama po SAD i Tajlandu, dok nas ove, 2025. očekuju gostovanja u Nemačkoj, Luksemburgu, Rimu, ali i na Beogradskom festivalu igre. Ova dostignuća odražavaju otpornost i posvećenost izraelskih umetnika, koji nastavljaju da stvaraju, inspirišu i dele svoju umetnost sa svetom, čak i onda kada su suočeni sa užasnim nedaćama. Neki od njih su i u vojsci, protiv svoje volje i uverenja. Jednostavno, zato što su mladi.

Foto: ziv barak

Ovo je drugi put da gostujete na Beogradskom festivalu igre. Kako vas sećanja vezuju za prethodni nastup?

– Naša prva poseta Beogradu je jedno od najznačajnijih iskustava, jer smo imali čast da učestvujemo na prestižnom Beogradskom festivalu igre pod vizionarskim vođstvom Aje Jung. Bila je privilegija biti deo tako cenjenog događaja, deliti scenu sa neverovatnim umetnicima iz celog sveta. Aja je uz svoje saradnike ukazala toplu i ljubaznu dobrodošlicu celom našem timu. Sećam se i zadivljujućeg nastupa Dimitrisa Papajoanua, nakon čega je usledila inspirativna večera na kojoj smo imali privilegiju da se lično upoznamo sa njim. Publika je oduševljeno dočekala naš komad “Jedan, jedan i jedan”…. Ovacije, a u sali više od 3.000 ljudi! Važno je da istaknem da je umetnički kvalitet Beogradskog festivala igre – apsolutno nedodirljiv. U pitanju je festival koji duboko odjekuje kako kod publike tako i kod umetnika širom sveta.

Foto: ziv barak

Šta očekujete ovoga puta?

– Očekujem magiju pozorišnog trenutka. Sjajno odigranu predstavu i radost publike. Očekujem dijalog sa svim drugim umetnicima koji učestvuju na ovom festivalu, od kojih neke dolaze iz Afrike, Australije, Azije, ali i Libana, Palestine… Iskoristila bih ovu priliku da se od srca zahvalim Aji Jung što je pozvala “Vertigo”, ali i sve ostale trupe sa kojima delimo jezik naše umetnosti. Ovo je hrabra selekcija! Možda najhrabrija do sada! Svi znamo da je Beogradski festival igre predstavljao najbolje izraelske umetnike tokom više od dve decenije svog trajanja, međutim ovo je poziv koji stiže u izazovnim vremenima. To je gest koji duboko cenim i smatram ga jedinstvenom i značajnom demonstracijom podrške izraelskim umetnicima. Gest koji umetnost stavlja iznad svih podela i sukoba.

Bonus video: Aja Jung

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar