Milica Tomić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

U ovom momentu oluje u kojoj živimo svedoci smo da sfera umetnosti postaje deo kulturne industrije koja se zasniva na konzumerizmu i zabavi, kaže Milica Tomić čijom izložbom i performansom se večeras otvara Oktobarski salon.

Ako danas obratite pažnju na fasade zgrada Borbe, one u Makedonskoj 25, Kulturnog centra Beograda, Univezitetske biblioteke, Salona Muzeja grada Beograda, list Danas, Legata Vojislava M. Jovanovića Marambe ili na brojne bilborde, pozvani ste na Oktobarski salon!

Oktobarac, 59. po redu, otvara se danas od 18 časova na svim tim lokacijama, a do 4. decembra na jednoj od naših najuglednijih likovnih manifestacija predstaviće se više od 50 umetnika i kolektiva iz Srbije, regiona i sveta. Među njima su: Predrag Nešković, Želimir Žilnik, Uroš Đurić, Mihael Milunović, Božidar Mandić, Slaven Tolj, Drijant Zeneli, Ibro Hasanović, Nemanja Cvijanović, Kleman Kožitor, Olivija Plender, Teresa Margoljes…

Milica Tomić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Jedna od novina koju inicira ovogodišnji Salon jeste programska celina „Umetnik u fokusu“. Ovoga puta to je čuvena umetnica Milica Tomić, koja će i predstaviti radove nastale tokom poslednjih 20 godina u svim prostorima Kulturnog centra Beograda.

U prostoru ispred ulaza u ovu instituciju i knjižaru „Vulkan“, u bazenu ugašene fontane Milica Tomić će večeras od 19 časova izvesti performans „Beogradska ekstenzija Edinburške izjave: Ko profitira, a ko pošteno zarađuje“.

U pitanju je, kako Tomićeva objašnjava za Nova.rs, ekstenzija rada Raše Todosijevića iz 1975. godine.

– Nekoliko umetnika i kritičara pozvano je na ponovno izvođenje i aktuelizaciju pitanja svojevremeno pokrenutih u okviru projekta „Oktobar 75“, koji je inicirala Dunja Blažević u Studentskom kulturnom centru 1975. godine, kao kontraizložbu Oktobarskom salonu, koji je u to vreme predstavljao neku vrstu birokratske kulturne manifestacije sa građansko-modernističkim tendencijama – ukazuje umetnica koja će za beogradsko izvođenje uraditi prostorno-semantičku ekstenziju rada Raše Todosijevića, uvođenjem aktuelnh pozicija i funkcija unutar „sistema umetnosti“.

Milica Tomić Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Kada je reč o ovogodišnjem Salonu Milici Tomić je najznačajnije što je konačno, kako ističe, otvoren prostor za promišljanje o ulozi institucija u umetnosti u našem društvu.

– Mene zanima ta borba unutar institucija. Moja umetnost je kritična, promišlja i pokušava da razume koja je uloga čoveka u društvu jer umetnost i predstavlja simptom društva. U ovom momentu oluje u kojoj živimo svedoci smo da sfera umetnosti postaje deo kulturne industrije koja se zasniva na konzumerizmu. Naš prostor kao umetnika je sužen, nemamo više mogućnost da razmišljamo jer se sve svodi samo na uživanje i konzumaciju, na igru koja ne haje za mišljenje individue – smatra naša sagovornica.

Naglašava i da je koncept Salona dobar, jer otvara institucije i daje umetniku šansu da pita šta se desilo.

– Preispitivanje je užasno važno u ovom trenutku kada se svet survava. Gledamo kako taj liberalni svet odlazi i upada u ambis i mi s njim. Možda je sada poslednji momenat da kažemo – „Stani i razmisli“ – apeluje Tomićeva.

Na izložbi predstavlja, kako kaže, fragmente mišljenja, fragmente svog života koji je vezan za Kulturni centar Beograda.

– To nije nikakva retrospektiva, nego pokušaj da svoju produkciju u poslednjih 20 godina promatram kroz ulogu institucija koje su se za to vreme transformisale – kaže na kraju Milica Tomić.

Bonus video: Mrđan Bajić na otvaranju svoje izložbe

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare