Foto:universalmusic.rs/Žarko Andrejić

Sama reč "umetnik" je kod nas izgubila pravo značenje i koriste je mnogi pripadnici estradnog kiča. Umetnik je kod nas sada i neka estradna pevaljka bez završene škole, a pravi umetnici među većinom samo mogu imati status nekih tamo ludaka koje niko ne sluša i ne vidi, kažu za Nova.rs članovi pijanističkog dvojca LP Duo koji večeras nastupaju na Kolarcu.

Posle silnih nastupa širom planete, od Evrope, preko SAD do Singapura, krajem februara prošle godine LP Duo konačno je svirao, po prvi put u karijeri, u Južnoj Koreji. Bili su to poslednji nastupi pred opšte zatvaranje i „apokalipsu“ koja je usledila, sećaju se za Nova.rs Sonja Lončar i Andrija Pavlović, članovi ovog beogradskog klavirskog tandema, jednog od naših najpriznatijih pijanističkih dvojaca u inostranstvu.

LP Duo Foto:universalmusic.rs/Žarko Andrejić

– Na prvom koncertu pola publike je bilo sa maskama, malo se osećala tenzija ali nekako nismo još uvek bili svesni toga šta će se sve dalje dešavati. Već na sledećem koncertu su nas dočekale termalne kamere na ulazu i apsolutno svi u publici bili su pod maskama. I kada smo izašli na scenu bili smo u šoku, sve je delovalo apokaliptično. Pred sam koncert rekli su nam da je naš nastup jedan od poslednjih pred opšte zatvaranje koje je usledilo nekoliko dana pošto smo se vratili u Beograd – priseća se Sonja Lončar.

I kad su stigli ovde, u Srbiju, uspeli su 6. marta da održe koncert u Narodnom pozorištu kada je „još uvek sve delovalo normalno…“

– U narednim danima krenulo je otkazivanje koncerata. I u početku smo jako teško podneli situaciju u kojoj se koncerti zakazani širom sveta otkazuju i apsolutno nemamo ideju kada će se stvari vratiti u normalu. Ta stara ,“normala“ više ni ne postoji, svet nikad više neće biti isti. Jedna od važnijih stvari koje smo naučili, a pogotovo u proteklih godinu i po dana, jeste da u stvaranju nekad nije najvažniji ishod. Iako nismo imali koncerte, svakodnevno smo stvarali, komponovali, razvijali hibridni klavir. Taj nametnuti višak vremena nam je na kraju prijao, imali smo priliku za neka nova isustva i saznanja. Ponekad mi se čini kao da nikada toliko nismo radili i stvarali kao poslednjih godinu i po dana i jedva čekamo da to podelimo sa publikom na koncertima – priznaje Lončareva, koja je sa Pavlovićem još 2004. godine osnovala LP Duo.

I posle iznuđene pauze konačno izlaze na scenu Kolarca večeras od 19.30 sati, zbog čega Andrija Pavlović kaže za naš sajt da će obradovati sebe i publiku „jednim bliskim susretom u koncertnoj dvorani“, posle toliko vremena, i uživo razmeniti esencijalnu energiju, neophodnu za normalno funkcionisanje.

– Jer šta bi život bio bez umetnosti i muzike? Vratili bismo se u (potrošačko) kameno doba. Sviraćemo veliki opus, gotovo tri cela albuma, od kojih novi, ,“LP Duo plays Božičević“ izlazi u novembru. Prvi singl sa ovog albuma „Sustainable development“ je objavljen danas. Rešili smo da pokrenemo novu ediciju „LP Duo plays..“ gde izvodimo dela svih fantastičnih kolega kompozitora. Otud i kompletna dela za dva klavira genijalnog Ivana Božičevića, koje smo snimili u prethodnom periodu. Božičević je prvi u toj ediciji, ali ne treba zaboraviti da su u našoj kompletnoj diskografiji i mnoga izdanja drugih kompozitora koja su objavljena u inostranstvu (Chiel Meijering – Donemus, Holandija; Kim Helweg – Helicon Records, Danska). Takođe, izveli smo i snimili i veliki broj dela domaćih kompozitora, sa željom da sačuvamo delove naše kulture koja se veoma uspešno urušava i poništava godinama – smatra Pavlović, dodajući:

– Album je spoj minimalističke tradicije i bolje budućnosti čiji se ključ nalazi u iskustvu i znanju starom stotinama godina. Većina ljudi donosi najvažnije životne odluke bez ikakvog znanja. Živimo u društvu po meri naše sopstvene infantilnosti.

Već posle Kolarca nastavljaju dalje. Iako su navikli da sviraju širom sveta u prestižnim dvoranama i koncertnim prostorima, 28. oktobra ih čeka zanimljiv „nastup“ na jednom od najpoznatijih festivala elektronske muzike Sonar.

– Festival Sonar je nama uvek bio posebno blizak zato što je jedna od glavnih misija ovog festivala spajanje umetnosti i nauke. Jako smo se obradovali kada je usledio poziv da nastupimo u okviru programa koji je posvećen veštačkoj inteligenciji. Oni prate naš rad već neko vreme, pre svega kroz projekat „Beyond Quantum Music“, i ovom prilikom ćemo pretpremijerno prikazati neke delove nastupa koji pripremamo za ovaj projekat. Zbog nestabilne epidemiološke situacije, nažalost, ovoga puta nećemo uživo nastupiti u Barseloni, ali nas to svakako očekuje u bližoj budućnosti. Sa umetnikom Laslom Antalom snimili smo na Kolarcu jako zanimljiv materijal koji će 28. oktobra biti emitovan na svim Sonarovim platformama kao i u okviru njihovog TV programa – objašnjava Sonja Lončar.

I dok su prvi poodavno u saradnji sa profesorom čuvenog Oksfordskog univerziteta Vlatkom Vedralom počeli da spajaju muziku i kvantnu fiziku u pionirskom projektu „Kvantna muzika“, pitamo ih kakvu novu barijeru ruši projekat „Beyond Quantum Music“?

– Upravo tako, mi smo svoju pionirsku zakletvu, koju smo dali pre više od tri decenije, sve vreme dosledno ispunjavali, pa je tako i sa uspešnim projektom „Kvantna muzika“. Nastavak ovog projekta „Beyond Quantum Music“ ima za cilj da kroz umetnost pokuša da odgovori na neka od najfundamentalnijih pitanja prirode samog života. Projekat se proširio i na otvorenom konkursu na ovu temu primili smo više od stotinu radova umetnika iz celog sveta. Odabrani radovi biće deo velike izložbe koja će pratiti naš originalni multimedijalni koncert koji pripremamo za sledeću godinu u saradnji sa Ars Elektronikom Linc, TodaysArt festivalom Amsterdam, Muzikološkim institutom SANU i Visokom školom za muziku, teatar i medije iz Hanovera – najavljuje Pavlović, a na pitanje vide li jednoga dana da još jedan njihov izum-hibridni klavir postane „normalna pojava“, Sonja Lončar priča:

– Hibridni klavir „Duality“ je nastao iz naše potrebe da akustični zvuk klavira proširimo uz pomoć digitalnog sveta. Oduvek smo kombinovali sintisajzere sa klavirima, ali ideja da ceo taj zvuk zapravo dolazi iz samog klavira nas je i dovela do ovog pionirskog poduhvata. Uz pomoć ovog mehanizma svaki akustični klavir će moći da se poveže sa kompjuterom i to otvara potpuno nove svetove u istraživanju zvuka i komponovanju. Sigurna sam da će ovaj način korišćenja klavira biti inspirativan za mnoge pijaniste i kompozitore, i očekujem da ovako unapređen instrument može da postane nova normalnost.

Osvrćući se na istoimeni naziv prethodnog albuma dua – „Duality“ naša sagovornica ukazuje kako je dualnost nešto što svi živimo svakoga dana:

– U poslednjih nekoliko godina na društvenim mrežama pogotovo, ali i van njih, primećujem negativnu promenu na temu prihvatanja različitosti. Stvari se olako zabranjuju, zauzimaju se samo ekstremni stavovi i ta zona komunikacije često ne postoji. Razumevanje dualnosti jedino može da vodi u zajedničko napredovanje u svakom smislu. Mi to, između ostalog, učimo i kroz naš rad u LP Duu. U muzičkom i u životnom smislu se trudimo da savladavamo prepreke, da izlazimo iz zadatih zona i kroz dualnost sjedinjujemo u zajedničkoj istini.

Prošlog juna organizovali su zanimljiv „eksperiment“, strimujući uživo anplagd nastup iz svog studija za koji su naplaćivali ulaznice. Na taj korak su se odlučili jer im je bilo važno, kako navodi naš sagovornik, da u tom trenutku opšteg straha i beznađa održe kontakt sa publikom.

– Zato smo i otvorili vrata našeg studija, da ljudi mogu da zavire u naš svet iza zavese. Ali, nadamo se da ovo neće postati praksa – mislim na strah i beznađe. Muzika mora da se vrati svom primarnom smislu, a to je da bude spona sa ljudskim osećanjima i vrlinama. U suprotnom, potpuno ćemo se odvojiti od svog unutrašnjeg sveta, a ako i to predamo-prodamo-iznajmimo drugima na korišćenje, crno nam se piše – ocenjuje Pavlović.

Prošle godine kada su svi oni koji se bave performativnom umetnošću bili onemogućeni da obavljaju svoj posao, članovi LP Dua upozoravali su da su umetnici ovde, praktično, postali socijalni slučajevi. Ali, i da je stanje u ovdašnjem kulturnom životu i pre pandemije bilo katastrofalno. Šta, posle svega, umetnicima ovde preostaje?

Umetnici su toliko malo imali i pre ove situacije da prosto ne znam šta uopšte može da preostane. Ovo je pitanje koje izaziva gorak ukus u ustima, zato što je biti umetnik u Srbiji jedan krajnje nezavidan položaj. Nažalost, sama reč „umetnik“ je kod nas izgubila pravo značenje i koriste je mnogi pripadnici estradnog kiča. Umetnik je kod nas sada i neka estradna pevaljka bez završene škole, a pravi umetnici među većinom samo mogu imati status nekih tamo ludaka koje niko ne sluša i ne vidi. Medijskog prostora za umetnost ima toliko malo da je jako teško promeniti sliku, proširiti krug ljudi koji bi, sigurna sam, umeli da razumeju. Istina postaje nešto sasvim drugo i tu novu istinu ne umem da prihvatim – odsečna je Sonja Lončar.

Pored zajedničkog rada, oboje imaju i svoje zasebno polje interesovanja, od profesure, do solo muzičkih izleta. Svi ti radovi i projekti, a ima ih poprilično, kako nam priča Andrija Pavlović, „ulivaju se i slivaju poput vode“ u muzičku deltu LP Dua:

– A zatim u beskrajni okean kreativnosti iz koje se zagrevanjem stvaraju oblaci pa ubrzo zatim i kiša koja navodnjava sve naše umetničke useve. Međutim, ukoliko ljudi nastave da žive ovako pohlepno, ubrzo će se otopiti Antarktik, doći će do strašnih poplava i suša, što je već sve opisano u starim spisima koje niko ne čita, pa je pitanje koliko ćemo dalje kliktati trake umetnika na Jutjub i Spotifaj kanalima…

Još davno su izjavili da im je želja da jednoga dana dele scenu sa Čikom Korijom. Čak je, kako nam kazuje Sonja Lončar, klavirski duo Korije i Herbija Henkoka bio jedna od inspiracija kada je nastajao LP Duo. Pijanista je, nažalost, preminuo zimus, pa se nameće pitanje imaju li još uvek neki „spisak želja“?

Uvek je tu naš omiljeni Riči Sakamoto, kao jedan od umetnika koji spaja akustični klavir sa sintisajzerima u svom ogromnom kompozitorskom i izvođačkom opusu. Imamo divan kontakt sa Dejvidom Klejtonom, koji je možda najpoznatiji kao član grupe Simply Red, ali je u svojoj neverovatnoj karijeri sarađivao i sa Dejvidom Bouvijem, Bobom Marlijem, grupama Kraftwerk, Depeche Mode… Zbog korone je naša saradnja trenutno stopirana, ali nadamo se da će se to ostvariti u narednom periodu, zato što uz uzajamno veliko poštovanje postoji i ogromna bliskost i povezanost u muzičkom smislu.

I dok su neki njihov zvuk opisali kao susret elegancije klasike, džez slobode i moći rokenrola, LP Duo bi ga okarakterisao ovako:

Citatom rada našeg poznatog konceptualnog umetnika Miroslava Miše Savića: „Zagrejani kružeći zvuk klavira“.

Bonus video:

Glas, dirka, bas

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar