Nakon skoro 50 godina, jedan japanski komad je na repertoaru srpskog pozorišta, a reč je o drami "Akademiji smeha" u režiji Milice Kralj, koja će premijerno biti izvedena u Ateljeu 212 u okviru glavnog programa 31. Beogradskog letnjeg festivala BELEF.
Drama savremenog japanskog pisca Kokija Mitanija zasnovana je na istorijski istinitim činjenicama. Naime, početkom Drugog svetskog rata japanska vlast je uvela dužnost pozorišnog cenzora koji je pregledao i odobravao sve drame koje su se igrale u pozorištima Japana. Na ovom istorijskom faktu pisac vešto gradi komediju koja se bavi pitanjima umetničke i slobode govora, odnosom vlasti prema pozorištu, ali i pitanjem cenzure i lične i umetničke građanske hrabrosti. Mitani gradi izuzetnu komediju istovremeno postavljajući pitanje imamo li pravo na smeh, na komedije u kriznim vremenima.
Koki Mitani je japanski dramski pisac, scenarista, glumac i reditelj, rođen u Tokiju 1961. godine. Diplomirao je dramaturgiju na tokijskom Nihon Univerzitetu. Za svoj rad u oblasti dramske književnosti nagrađen je japanskim Ordenom Purpurne ogrlice.
Uloge su poverene vrsnim glumcima Ljubomiru Ljubi Bandoviću i Urošu Jakovljeviću.
Prevod sa japanskog je uradio Darko Nedeljković, rediteljka je Milica Kralj, scenografkinja Milica Bajić Đurov, kostimografkinja Selena Orb, kompzitorka Janja Lončar.
Drama „Akademija smeha“ ( Warai na Daigaku ), premijerno je izvedena u tokijskom pozorištu Aojama, nakon čega se izvodi širom Japana i u inostranstvu. Predstava je nagrađena uglednom japanskom Yoimuri pozorišnom nagradom. Po njoj je snimljen i film u režiji Hošija Mamorua i u produkciji Toho studija.
Bonus video: Predstava „Kao i sve slobodne djevojke“ Ateljea 212