U okviru saradnje Muzeja naivne i marginalne umetnosti i Galerije Matice srpske, juče je otvorena izložba “Svesno napuštanje realnosti: Ilija Bosilj i Sava Sekulić” u Galeriji Matice srpske u Novom Sadu.
Dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice Srpske, osvrnula se na saradnju između Galerije Matice srpske i Muzeja naivne i marginalne umetnosti u Jagodini: „Izložba Svesno napuštanje realnosti: Ilija Bosilj i Sava Sekulić realizuje se na osnovama izuzetne saradnje i aktuelne razmene izložbi između Galerije Matice srpske i Muzeja naivne i marginalne umetnosti. Sinoć smo imali čast da u Jagodini u adaptiranoj i obnovljenoj zgradi muzeja otvorimo izložbu Pomorišac – Vasa Pomorišac i predstavimo jedan od najuspešnijih projakta koji smo realizovali u okviru obeležavanja jubileja 175 godina Galerije Matice srpske. Večeras našoj publici i sugrađanima predstavljamo jednu izuzetnu gostujuću izložbu i dva autora čija dela nikada do sada nisu izlagana pod krovom Galerije.“
Dr Ivana Bašičević Antić, direktorka Muzeja naivne i marginalne umetnosti, o stvaralaštvu Ilije Bosilja i Save Sekulića je rekla: “Oba umetnika postigla su značajno međunarodno priznanje tokom više decenija kontinuiranog prisustva na svetskoj umetničkoj sceni. I Iliju i Savu zastupaju prestižne galerije u Evropi, odnosno Americi, i nalaze se u brojnim javnim i privatnim kolekcijama, dok se kod nas još uvek doživljavaju kao enigma. Kako je svet otišao u jednom sasvim novom pravcu, u kojem se brišu podele unutar spektra savremene umetničke scene, ovo je istorijski momenat u kom definitivno mora da se okonča sa pogrešnim svrstavanjem ova dva umetnika u pokret naive. Pravi je trenutak da se ispravi greška je na koju je struka, odnosno kritika, ukazivala od samog početka i istovremeno prilika da se autentičnost vizuelnog izraza ova dva umetnika prihvati kao čvrst argument o visokoj vrednosti njihovog stvaralaštva”.
Fabio Čei je u svom govoru istakao: “Kao predsednik italijanske Fondacije Busolera Branka, čija misija je da pružimo podršku naučnom istraživanju i kulturi, ponosan sam na to što smo prošle godine po prvi put u Italiji, u kući „Art Brut“, uspeli da predstavimo tako izuzetne umetnike, koje podržavamo i kojima smo bili domaćini u namenskoj građevini iz 17. veka. Bila je to izložba nastala zahvaljujući važnom sporazumu o partnerstvu sa MNMU i zajedničkim namerama, kao i jedinstvenom vizijom koju delimo sa direktoricom Ivanom Bašičević Antić, te podjednakim interesovanjem za Savu Sekulića i Iliju Bašičevića Bosilja.“
Izložbu dopunjuje dokumentacija među kojom je i pismo Žana Dibifea (Jean Dubuffet) o Ilijinoj umetnosti nastalo kada ga je Dibife uvrstio u svoju kolekciju (koja danas čini Collection dell’Art Brut u Lozani). S obzirom na značaj umetničkih opusa koji su izloženi jer se radi o dva međunarodno najpriznatija autora iz domena sirove umetnosti (raw art) ali i o opusima koji se od samog nastanka kreću na graničnom području savremene i art brut umetnosti, izložba ima i određen teorijsko umetnički aspekat koji doprinosi njenom značaju.
Izložbu prati i bogat katalog sa tekstovima autorke Barbare Safarove, trenutno jedne od vodećih teoretičara art brut umetnosti u Evropi, koja sprovodi novu interpretaciju opusa Ilije Bosilja, kao i kompletiran pregled opusa Save Sekulica. Dizajn kataloga potpisuje Slavimir Stojanović Futro.
Na poziv muzeja Casa dell’Art Brut iz Mairano di Casteggio, ova izložba je bila predstavljena italijanskoj javnosti od 10. juna prošle godine, a zbog velikog interesovanja dvaput je produžavana i trajala je sve do 10. decembra. Koncept izložbe rezultat je dve prethodne izložbe koje je MNMU predstavio u prostoru Kulturnog centra Srbije u Parizu: „Moć vizije“, 2021.godine, i „Svet po Iliji,“ 2022. godine. Kustoskinje izložbe su dr Ivana Bašičević Antić i Marta Morgana Rudoni.
Bonus video: Slika Paje Jovanovića „Odmor bašibozuka“ izložena u Konaku kneginje Ljubice