Deset godina kasnije mnoga pitanja ostala su bez odgovora. Da li je tragedija mogla biti sprečena i zbog čega niko nije odgovarao za smrt sedmoro ljudi. Da li je zbog političke promocije vladinih funkcionera napravljeno niz propusta? Da li je afera helikopter bila obrazac po kome je vlast SNS-a rešavala sve naredne krize? To su samo neka od pitanja za goste jutarnjeg programa "Probudi se" Petra Boškovića tadašnjeg načelnika uprave za odnose s javnošću Ministarstva odbrane i člana predsedništva stranke Srbija centar i advokatom i nekadašnjim poverenikom za informacije od javnog značaja Rodoljubom Šabićem.

U vreme nesreće Bošković je bio načelnik uprave za odnose s javnošću Ministarstva odbrane. Vodio je konferenciju za novinare na kojoj su se tadašnji načelnik generalštaba Diković i generali Bandić i Živak obratili medijima. On sada otrkiva da li su u tom trenutku bili svesni svoje odgovornosti i kako je to izgledalo

Tadašnji načelnk generalštaba Diković je u prvom obraćanju medijima izjavio da će u roku od sedam dana obelodaniti sve podatke vezane za pad helikoptera i da će odgovorni biti kažnjeni. To se ipak nije dogodilo, te Boković sada analizira gde je zapelo.

Podsećamo da je jedina presuda povodom pada helikoptera doneta je sedam meseci posle nesreće, kada je Vojni disciplinski sud dvojici generala Ranku Živaku i Predragu Bandiću zbog disciplinskih prestupa zabranio napredovanje u službi u trajanju od jedne, odnosno dve godine. Vojni disciplinski sud je poništio 2016. prvostepenu odluku i postupak vratio na početak.

Tih godina Šabić je bio ste na mestu poverenika za informacje od javnog značaja. Istraga je trajala, ili je bar tako izgledalo, gotovo 15 meseci da bi posle toga tužilaštvo saopštilo da neće optužiti nikoga i da tu nema osnova da bilo ko bude gonjen. Šabić sada komentariše kako je moguće da za smrt sedam ljudi nema odgovornih.

Dva istraživačka portala su krenula sa legitimnim zahtevima da dobiju uvid u spis, konkretno, da vide belešku koja sadrži razloge zbog kojih je beogradski tužilac rekao da nikoga neće goniti. Pravo tužioca je njegovo diskreciono pravo da goni ili ne goni nekoga za krivična dela. To diskreciono ovlašćenje nije bez limita, nije to stvar slobodne volje, to je stvar činjenica i bitnih okolnosti. Prema tome, kada odluči da neće goniti, on treba javnosti da iznese razloge. Zahtev je bio potpuno legitiman, ali je ipak odbijen. Poverenik je u oba slučaja doneo rešenje u kojem je naložio da se to omogući. To nije učinjeno i pored obavezujućeg rešenja poverenika. Izrekao sam dve novčane kazne tužilaštvu. Ni nakon toga nije postupano po rešenju. Tu ima jedna interesantna stvar. I u tom slučaju je beogradski tužilac tražio od Republičkog tužioca da napadne tužbama Poverenika, da traži poništaj tog akta jer sam, navodno, i tu povredio nekakva zakon i ugrozio nekakv javni interes. Međutim, republički tužilac se u tom slučaju nije odlučio da podigne optužnicu.

PROČITAJTE JOŠ:

Tokom akcije spasavanja bolesne bebe iz Novog Pazara naprevljeno je niz propusta. Nije ispoštovana vojna procedura već je general Bandić po ideji tadašnjeg ministra zdravlja Lončara i na zahtev ministra odbrane Gašića izdao nalog posadi da krene u akciju spasavanja bebe iako nije bilo vremenskih uslova za to. U vreme kada izdaje nalog Bandić je na godišnjem odmoru.

Ovde su odgovorni oslobođeni i krivične i vojno - disciplinske odgovornosti

Petar Bošković

Deset godina kasnije nema ni krivične ni političke odgovornosti, cela akcija, ispostaviće se, sprovedena je radi političke promocije tadašnjih ministara. Bošković komentariše da li svi treba da se pomire sa tim.

Ljudima koji su časno poginuli barem spomenik možete da dignete, a ne da ih stavljate pod tepih

Petar Bošković

Zanimljivo je da je u međuvremenu general Bandić postao član Srpske napredne stranke. Bošković je tada komentarisao da je vlast ozbiljno zadužila Bandića i da mu je pomogla nakon afere helikopter.

Nakon vesti da je general Predrag Bandić postao član Srpske napredne stranke (SNS), bivši načelnik Uprave za odnose sa javnošću Vojske Srbije Petar Bošković rekao je za naš portal da bi za njega bilo iznenađenje da Bandić nije pristupio ovoj stranci. Napominje da je vlast „ozbiljno zadužila“ Bandića i da mu je pomogla nakon afere helikopter.

DESET GODINA OD PADA VOJNOG HELIKOPTERA

„Svako leti svome jatu. Vlast je ozbiljno zadužila Bandića, žalosno je reći, ali čudno bi bilo da je bilo gde drugde otišao. Oni su ga izvukli iz afere sa helikopterom. Nije mi iznenađenje što je otišao kod njih, kažem još jednom, svaka ptica leti svome jatu. Oni su od njega napravili generala, štitili su ga, poslali su u Brisel na službu“, rekao je Bošković u izjavi za Nova.rs.

U to vreme su novinari pokušavali da saznaju razloge zbog kojih niko nije kriv za pad helikoptera, tražili su da vide belešku koja sadrži razloge zbog kojih je beogradski tužilac rekao da nikoga neće goniti, ali im to ni posle Šabićeve intervencije kao poverenika za informacije nije omogućeno. On sada pojašnjava da li to znači da su mu ruke bile vezane.

Mediji su u noći tragedije izvestili da je helikopter sleteo, da ga je dočekao ministar zdravlja Zlatibor Lončar iako je letelica pronađena nekoliko sati kasnije srušena na livadi nedaleko od aerodroma. Gosti „Probudi se“ daju svoj sud zna li se ko je obavestio novinare da je helikopter sleteo i da je akcija spasavanja životno ugrožene bebe bila uspešna.

Javnost je bila uznemirana tvrdnjama dve komisije da je primarna odgovornost bila na Omeru Mehiću koji je , kako tvrde, imao alkohol u krvi. Šabić komentariše da li je bilo najlakše svaliti krivicu na nekog ko ne može da se brani.

Elita se smatra neodgovornom za bilo šta. Nažalost oguglali smo na neodgovornost

Rodoljub Šabić

Dakle ni u ovom slučaju kao ni kasnije u rušenju u Savamali nije bilo odgovnosti za one koji su dali nalog. Podsetimo, u Savamali je sva krivica svaljena na šefa smene u policiji koji je jedini osuđen zbog nezakonitog rušenja u Savamali.

Šabić dodaje i da li je moguće da se posle svega ipak dođe do pravde za nastradale, da se pokrene neki novi postupak koji bi utvrdio ko je kriv.

Deset godina kasnije i dalje ne postoji obeležje na mestu pogibije, a na uglednu i iskusnu posadu bačena je ljaga, te bivši načelnik uprave za odnose s javnošću Ministarstva odbrane dodaje može li se to ispraviti.

Zanimljivo je da je Omer Mehić koji je upravljao helikopterom koji se srušio, upravljao letelicom kojom je tadašnji premijer Vučić prevezen do Feketića kada je iz snežnih nanosa navodno spasavao putnike iz automobila. Sećamo se slike kako maltene otima iz naručja dete roditeljima. Bošković analizira sa li se u to vreme smatralo da je to dobra ideja i promocija pa su i ministri u Vladi želeli da nešto slično urade sa slanjem helikoptera po bolesnu bebu i pripremanjem svečanog dočeka na civilnom aerodromu…

NIKO NIJE KRIV ZA SMRT SEDAM LJUDI

Posle pada helikiptera Aleksandar Vučić koji je u to vreme bio premijer Srbije rekao je da preuzima odgovornost za tragediju vojnog helikoptera kod Surčina, da bi i on poslao helikopter po dete da su ga pitali i da ne da Gašića ni Lončara. Mnogo puta je posle toga izgovorio da ne da svoje ljude. Gosti TV Nova ističu da li je afera helikopter bila obrazac po kome je vlast SNS-a, ispostaviće se, rešavala sve naredne krize.

Gašić je smenjen tek naredne godine zbog seksističkih poruka novinarki Zlatiji Labović, sklonjen sa funkcije na dve godine, a onda je postao direktor BIA. Danas je ponovo ministar odbrane.

Deset godina kasnije Gašić je ponovo na čelu ministarstva odbrane. Bošković priznaje da li mu je poznat sistem po kome se stvari zakuvavaju na terenu pred skup 15. marta. Najavljuje se nasilje, oko predsedništva se pravi živi zid, dovoze se traktori i vojna vozila. Imamo ponovo i bivše pripadnike rasformirane JSO. Kao neko ko je radio u tom sistemu odbrane, on sada komentariše kako mu izgleda ovo dizanje tenzija.

Mehić je bio najbolji pilot kog je vojska imala. O kakvo pijanstvu pričanmo kad je on vozio četiri sata?! Informacija o njegovom pijanstvu je procurela sa VMA da bi se sve razvodnilo. Ako gurate stvari pod tepih, kosturi se uvek vraćaju

Petar Bošković

Pad helikoptera u Surčinu

Tog 13. marta 2015. godine vojni helikopter poleteo je iz Novog Pazara za Beograd, da bi se spasio život tek rođenoj bebi jer sanitetsko vozilo zbog odrona nije moglo da nastavi put. I pored loših vremenskih uslova posada predvođena majorom pilotom Omerom Mehićem kreće u akciju spasavanja. Dete preuzima u Raškoj i nastavlja let ka Beogradu. Zbog kiše i magle letelica je neko vreme kružila iznad Beograda, pokušavajući da bezbedno sleti, da bi se nešto pre ponoći izgubila sa radara. Tonski zapis razgovora posade i kontrolore leta otkriva šta se dešavalo kobne večeri.

U nesreći je život izgubilo sedam osoba: beba porodice Ademović stara pet dana iz Novog Pazara, anestetičar iz Novog Pazara Miroslav Veselinović, lekar Dževad Ljajić, mehaničar letač Ivan Miladinović , zastavnik Nebojša Draić, pilot kapetan Milovan Đukarić pilot major Omer Mehić,

Kako su ranije mediji pisali, transport bebe iz Novog Pazara za Beograd inicirao je tadašnji ministar zdravlja Zlatibor Lončar, dok je za vojni deo te akcije, odnosno angažovanje vojnog helikoptera, bio zadužen tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić. Komandant vazduhoplovne brigade general Predrag Bandič koji je u to vreme bio na godišnjem odmoru i daje nalog pilotu Mehiću da i pored loših vremenskih uslova poleti sa posadom kako bi prevezao životno ugroženu bebu. Mediji su javljali da je letelica sletela, da je beba spasena, da je letelicu dočekao ministar Lončar, međutim, helikoptera na aerodromu nije bilo.

Ono što da danas nije poznato jeste zbog čega je pilotu Mehiću rečeno da, svega 20 minuta pre sletanja, sleti na Aerodrom „Nikola Tesla, a ne na VMA. Svega 15 meseci nakon pada Više javno Tužilaštvo saopštilo je da neće biti pokrenut krivični postupak protiv osoba koje učestvovale u i ršenju zadatka, ali i da Komisije nisu utvrdile da je to delo izvedeno iz nehata ili sa umišljajem. Kako su tada saopštili, u predistražnom postupku ustanovljeno je i da je u lancu komandovanja bilo propusta ali da oni nemaju krivično pravnu težinu, već eventualno disciplinsku.

PROČITAJTE JOŠ:

Nakon spasilačke akcije, koja se 13. marta 2015. godine završila katastrofom, nizala su se pitanja – zašto je uprkos nepovoljnim vremenskim uslovima helikopter poleteo ka Raškoj, zašto se zaputio ka Beogradu, a ne ka nekom bližem odredištu, te kako su i zašto vodeći medijski portali uoči tragedije objavili vest da je helikopter Vojske Srbije spasio bolesnu bebu.

Formirane su dve komisije, no i pre nego nego što su počele sa radom, tadašnji premijer Vučić amnestirao je ministre odbrane i zdravlja od optužbi i pitanja da li je spasavanje bebe iskorišćeno za političku promociju.

„Uradili su ono što bi svaki normalan čovek uradio. Ja preuzimam svaku vrstu odgovornosti na sebe. Ja bih, da su me pitali, rekao – idite spasite to dete“, kazao je tada Vučić.

U nastavku je odbijen zahtev opozicije za formiranjem skupštinskog Anketnog odbora koji bi utvrdio okolnosti pada helikoptera, da bi mesec dana kasnije Ministarstvo odbrane objavilo priloge iz izveštaja komisija, uz audio zapise komunikacije kontrole leta i posade helikoptera.

Kao osnovni uzrok pada, naveden je ljudski faktor. Tako je krivica svaljena na poginule pilote, uz dodatak u jednom od izveštaja da im je pronađen i alkohol u krvi.

Iako je premijer ustao u njihovu odbranu, te obećao da će Tužilaštvo ispitati svaku vrstu krivične odgovornosti, vojni analitičar Aleksandar Radić već tada je bio uveren da ni moralno-politički, a ni sudski epilog ovaj slučaj neće dobiti.

“Onoga trenutka kada je predsednik Vlade, a sadašnji mandatar Aleksandar Vučić rekao da ne da ministre, priča o uzrocima i posledicama pada helikoptera Mi-17 je završena. Već kada su pokrenuti predistražni postupci, svaki posmatrač je mogao da pretpostavi da će se čekati da se situacija razvodni, da se zaboravi i da će se u pogodnom momentu, kada krene letnja sezona saopštiti kako nema osnova za nastavak postupka. I to dolazi svega dva dana posle nabavke sva helikoptera, a poruka je jasna – pao je jedan, dobili ste dva. I stavlja se tačka”, navodi Radić.

Zašto je pao jedan od najispravnijih helikoptera koje je Srbija imala, a kojom je upravljala najiskusnija posada?

Prilog pogledajte na početku ove vesti.

PROČITAJTE JOŠ:

BONUS VIDEO: Novopazarski studenti i srednjoškolci obeležavaju deceniju od pada helikoptera

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar