Glavno pitanje o padu helikoptera bez odgovora

Hronika 13. mar. 202113:45 > 13:49
Podeli:
Foto: N1

Pad transportnog vojnog helikoptera Mi-17, u kome je tragično stradalo sedam osoba, među kojima je i petodnevna beba, ni šest godina kasnije ne prestaje da intrigira javnost. Svaki vid odgovornosti je izostao, tužilaštvo je utvrdilo da nema istrage, međutim, na jedno pitanje javnost Srbije ni dan danas nije dobila odgovor: Da li su političari stravičnu nesreću tog 13. marta 2015. godine pokušali da upotrebe u političke svrhe, odnosno za prikupljanje jeftinih poena?

U padu vojnog helikoptera poginuli su: major Omer Mehić, kapetan Milovan Đukarić, mehaničari zastavnici Nebojša Drajić i Ivan Miladinović, lekar novopazarske bolnice Dževad Ljajić i njegov kolega anestetičar Miroslav Veselinović, kao i petodnevna beba iz novopazarske porodice Ademović.

Foto: REUTERS/Đorđe Kojadinović

Tog 13. marta 2015. godine, pre tačno šest godina, vojni helikopter poleteo je za Beograd, kako bi se spasio život tek rođenoj bebi. Zbog loših vremenskih uslova, letelica je neko vreme kružila iznad Beograda, pokušavajući da bezbedno sleti, da bi se nešto pre ponoći izgubila sa radara. Dva i po sata kasnije helikopter je pronađen, a posada nije preživela.

Cilj je bio jedan – spasiti bebi život, međutim, naknadno je utvrđeno je tokom realizacije akcije došlo do niza propusta. Ipak, pitanje koje i dan danas mori građane jeste zašto je tog 13. marta odlučeno da pilot Mehić sleti baš na aerodrom „Nikola Tesla“, iako je njegova sugestija bila da to bude aerodrom u Batajnici ili VMA. Takođe, građane more i  da li je zapravo cela nesreća pokušala da se iskoristi u prikupljanju političkih poena?

Mediji su ranije pisali da je, samo 20 minuta pre sletanja, Mehiću rečeno da je prihvat bebe organizovan na Aerodromu “Nikola Tesla”, a tokom vojne istrage ustanovljeno je i da je ministar zdravlja Zlatibor Lončar hteo da prisustvuje sletanju.

Zlatibor Loncar
Zlatibor Lončar Foto:TANJUG/SAVA RADOVANOVIC

Ipak, sumnju da je ovaj događaj želeo da se iskoristi u cilju političke promociju dodatno je podrila činjenica da su brojni portali i novine objavili vest da je akcija uspešno završena, a potom je, nakon saznanja o pogibiji posade s detetom, obrisali.

Najpre je agencija Beta prenela vest da je beba stigla u Beograd, gde ju je preuzela ekipa Instituta za majku i dete, nakon čega je došlo do ispravke. Za novinskom agencijom, ubrzo su i preostali portali preneli istu vest. Sa druge strane, dnevni listovi Politika, Naše novine i Alo u izdanjima za 14. mart, takođe, objavile su vest o uspešnoj akciji.

Zbog brojnih glasina u javnosti o korišćenju tragedije o političke svrhe govorio je čak i sam ministar Lončar.

„Kad sam stigao na Aerodrom Nikola Tesla, već su bile stigle ekipe hitne pomoći i lekara iz instituta. I nije bila nijedna novinarska ekipa. Pa zar zaista verujete da niko od novinara, da su ekipe čekale na aerodromu, ne bi odmah objavio fotografije ili snimak?“, tvrdio je Lončar.

„Pilot pijan, majka nezrela“

Ipak, kako to obično biva, dok je javnost tražila odgovornost od političara, prevashodno ministra Lončara, koji je rukovodio medicinskim delom akcije, kao i Gašića, koji je bio zadužen za vojni deo, tabloidi bliski režimu ostrvili su se na stradalog pilota.

Pročitajte još:

Tako su nakon tragedije krivicu svalili na pilota Mehića, optužujući ga da je pijan vozio helikopter. Tvrdili su i da je alkohol u krvi nađen kod jednog letača-tehničara.

Sa druge strane, na jednom prorežimskom portalu, u danima nakon tragedije, osvanuo još jedan u nizu skandaloznih naslova, koji bi, valjda, trebalo da rasvetli okolnosti koje su dovele do nesreće. Reč je o naslovu: „Izgiboše svi zbog nezrele majke!“

Šumovi u lancu komandi

Podsetimo, tokom istrage o ovom slučaju počinjeni su brojni propusti. Tako tadašnji ministar odbrane Bratislav Gašić nije pozvao i obavestio kabinet načelnika Generalštaba Vojske Srbije, kako nalaže stroga vojna procedura, na šta je i upozoren, već direktno brigadnog generala, komandanta 204. vazduhoplovne brigade Predraga Bandića, koji je zatim pozvao pilota.

Foto: Vesna Lalić

Prva procena Vojske je bila da su meteorološki uslovi loši, pa čak i ispod minimuma za poletanje, a Bandić je potom pozvao svog komandanta RV i PVO, generala Ranka Živaka, obavestio ga o zahtevu ministra i prvoj proceni uslova.

“Razmenili smo par informacija o hitnosti situacije, uslovima, ostvarenoj komunikaciji o stanju na terenu, pri čemu mi je brigadni general Bandić rekao da ima izričito naređenje ministra odbrane za navedeni zadatak”, rekao je Živak tokom istrage koju je sprovela Vojska, pisao je Insajder.

Pročitajte još:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar