Foto:Promo/BMW

U Srbiju je stigla 8. generacija jednog od najvažnijih modela bavarske kompanije BMW. Reč je o Seriji 5, o kojoj mnogi decenijama unazad i kroz sve njene kultne generacije, sanjaju. Da li su sanjali da će ova svetski priznata biznis limuzina dobiti i potpuno električnu verziju to nismo sigurni, ali ono u šta jesmo jeste da se ovaj novitet, kao i sve “petice” do sad - vozi fantastično.

Prvo da kažemo da se međunarodna prezentacija nove Serije 5 odigrala u Srbiji i to na relaciji Beograd-Fruška Gora. Ovo je zaista retkost i drago nam je da je nemački proizvođač izabrao Srbiju kao lokaciju gde će predstavnicima sa istočnih, bliskoistočnih, pa čak i nekih afričkih tržišta predstaviti svoj važan novitet.

Nova generacija je donela puno toga drugačijeg, a osim dizajna ipak je najvažnije to što sada, uz konvencionalne motore, “petica” dolazi i kao potpuno električna. Ali hajmo redom – dizajn. Nova biznis limuzina nije dobila veliki „gril“ kako su mnogi očekivali budući da je to trend kod aktuelnih BMW modela.

Foto:Promo/BMW

Tako ovde imamo masku hladnjaka (poznatu i kao “bubrezi”) proporcionalnih dimenzija, vrlo atraktivnu, odnosno dosta moderniju u odnosu na onu sa prethodnika. Ko voli, svideće mu se i to što okvir „grila“ može da bude i osvetljen, te i to što noću jasno može da najavi svoj dolazak.

Foto:Promo/BMW

Sa strane “petica” sada dosta liči na druge limuzine ovog proizvođača, a nama je za oko zapao C stub i nova oznaka koja ga krasi.

Foto:Promo/BMW

Nova „petica“ je 97 mm duža nego pre (5.060 mm), 32 m šira (1.900 mm), 32 mm viša (1.515 mm), i sad ima međuosovinsko rastojanje od skoro 3 metra (2.995 mm).

Pozadi izgleda potpuno drugačije nego ijedna Serija 5 do sad. Ukusi su različiti, ali svakako poređenje sa drugim modelima nije toliko profesionalno, te se mi ovde nećemo time baviti, ali ćemo skrenuti pažnju na to da zadnji deo vozila uživo izgleda baš dobro.

Foto:Promo/BMW

Hajmo unutra. Novi enterijer je, slobodno možemo da kažemo, jedan od najnormalnijih, ali i najnaprednijih u klasi. Ovo „najnormalniji“ se odnosi na velike ekrane, njihovu postavku, i način na koji rade.

Foto:Promo/BMW

Tu je zakrivljeni stakleni displej, koji obuhvata instrument tabla (12.3 inča) i glavni ekran multimedije (14.9 inča). Grafika je perfektna, ali se otisci prstiju vide na ekranu, što uvek kvari utisak.

Najeća novost je „proširena realnost“ pri korišćenju navigacije, a za ostale nove sisteme asistencija bi morali da napišemo poseban tekst koliko ih ima, pa slobodno računajte da možete da imate sva najmodernija pomagala.

Foto:Promo/BMW

Takođe, pojedini detalji su preuzeti sa nove „sedmice“, poput sistema ventilacije i generalno table i komandi na vratima.

Foto:Promo/BMW

Sa svim novim automobilima premijum klase treba vremena za upoznavanje, jer je tehnologija napredovala do te mere da nema onog “sedi, pali, vozi”, već se morate upoznati sa vozilom koje će vam zato zauzvrat pružiti puno toga.

Mislimo da nema potrebe da govorimo o vrhunskim materijalima i izuzetnoj završnoj obradi. Možda da skrenemo pažnju na to da mesta napred ima i više nego dovoljno, dok je pozadi nešto komotnije nego pre. Naime, nova Serija 5 ima 20 mm duže međusovinsko rastojanje što je doprinelo dodatnom prostoru u kabini.

Foto:Promo/BMW

Prtljažnik, zavisno od verzije, nudi 520 litara u konvencionalnim verzijama, dok one na struju zbog baterija raspolažu sa 490 litara zapremine.

Foto:Promo/BMW

Smestili smo se u udobna sedišta, dohvatili ste debelog obruča volana i – gas! Ju, izvinite, nema “gasa”, ima struje. Ali, ne brinite, pored prve ikada “petice” na struju u serijskoj proizvodnji, a čiju ćemo vožnju opisati, tu su i oni “stari, dobri” konvencionalni motori sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovo “stari” uzmite s rezervom, jer su svi motori zapravo novi. Tako imamo sledeće verzije u ponudi:

(Ne)očekivani dizelaš 520d (197 HP. 400 NM), zatim benzince 520i (190 HP. 310 Nm) i 530i (+ xDrive) od 258 KS i sa 400 Nm. Posebna ljubav za 540i xDrive rednog “šestaka“) od 381 KS i sa 540 Nm. Tu je potom i plug-in hybrid – 530e sa 299 KS.

Mi smo vozili električne verzije, prvo onu slabiju, odnosno e-Drive40 koja dolazi sa jednim elektromotorom smeštenim na zadnjoj osovini, a koji pruža snagu od 340 KS, dok je baterija kapaciteta 81,2 kWh. Prema fabričkim podacima, domet može biti i do 600 km.

Foto:Promo/BMW

Ovo je takoreći optimalna verzija za sve one koji žele električnu “peticu” s kojom neće emitovati štetne gasove, a za uzvrat će dobiti izuzetno udobnu i uglađenu vožnju jedne moderne biznis limuzine. Neće mu faliti ni zabave, jer se ova verzija odlično snalazila po krivudavim putevima na Fruškoj Gori, dok za potrošnju iz kompanije kažu da iznosi 18,9 kWh na 100 km. Možda bi najkraći opis bio da je ovo i dalje “petica” samo iz budućnosti koja nam se u međuvremenu desila.

Ali, ko želi nešto više (a to bi svako ko ima novca da uopšte razmišlja o kupovini nekog premijum, pa još električnog automobila, negde možda i trebalo da želi), tu je najsnažnija verzija na struju – gospođetina i5 M60. Ova verzija dolazi sa istom baterijom (81,2 kWh), ali sa 2 elektromotora, jedan je smešten na prednjoj osovini i ima 261 KS, a drugi je na zadnjoj i nudi 340 KS, što osim ukupne snage od čak 601 električnog “konja”, znači i da M60 ima i tzv. E-4×4 pogon.

Foto:Promo/BMW

Vožnja ovog modela će nam definitivno ostati u pamćenju – jer imali smo preko 600 KS i čak 820 Nm obrtnog momenta dostupnog odmah. To ukratko znači da smo se lansirali do “stotke” kao u kakvom crtanom filmu. M60 verzija do 100 km/h stiže za 3,8 sekundi, a teška je 3,2 tone.

Nerealna ubrzanja iz mirovanja mogu biti još luđa aktiviranjem “launch” kontole, dok pri preticanjima ili kada je tokom vožnje potrebna dodatna doza snage (recimo na stazi) sada imamo i Boost taster iza obruča volana, a koji je nešto najzabavnije što je BMW mogao da ubaci u ovaj model i oduševi sve ljubitelje brzine – pa čak i neobičnim svemirskim zvukom koji se u Boost modu čuje.

Foto:Promo/BMW

Upravljanje je na nivou konvencionalne „petice – predvidljivo i direktno, a volan lep i debeo kako i dolikuje ovom modelu. Oslanjajne je sjajno podešeno, izuzetno udobno, čak i u „sport“ režimu kad vas sedišta fino „zagrle“. Bez obzira na to što je ovo električna limuzina od 5 metara i preko 2 tone, može joj se „verovati“ kroz krivine kao i standardnoj „petici“, te je vožnja izuzetno zabavna. Naravno, sve ovo važi nakon što shvatite kako radi usporavanje/kočenje kod automobila na struju (za one koji nikad nisu probali).

Foto:Promo/BMW

Na auto-putu nova “petica” se iz rasnog trkača pretvara u pravu lađu, odnosno krstaricu koja je idealna i za duga putovanja. Što se tiče dometa na struju, to naravno zavisi od načina vožnje, ali u BMW-u kažu da je oko 500 km.

Treba reći da BMW sa novom “peticom” prvenstveno cilja na tržita Južne Koreje, Kine, SAD, pa tek onda Evrope i to Velike Britanije i Nemačke. Ipak, ovo je važan BMW-ov model pa se od njega očekuje dobra prodaja i u drugim zemljama, što nas dovodi do cene.

Foto:Promo/BMW

U Srbiji nova Serija 5 startuje sa cenom od 57.972 evra za osnovnog benzinca, dok dizelaš kreće od 61.852 evra. Verzija na struju i5 eDrive40 kreće od 79.990 evra, a naša omiljena – i5 M60 košta od 109.990 evra.

Usudićemo se da kažemo da se dizajn BMW-ovih modela kod mnogih “prima” kasnije. Tako da ni, kao ni skoro sve prethodne generacije, ni ova neće biti izuzetak – kada za najviše 10 godina svi odlepe za njom.

Bonus video: Vozili smo novu BMW Seriju 7 na struju