Foto: Shutterstock

Strašno iritira kada vozite iza nekoga ko je uključio ili zaboravio da isključi zadnje svetlo za maglu, a na putu vidljivost nije toliko ugrožena. Ovo jarko svetlo izuzetno smeta i vidu i živcima. Nažalost, ovo nije jedini slučaj kada pogrešno korišćenje svetala može čak da izazove i nezgodu na putu. Osim toga, ni kazne za nepravilno korišćenje svetala u Srbiji nisu male. 


Smeta i kada neko nije shvatio da vozi sa dugim svetlima ili kada neko ima “ćoravi” far. Od toga kako koristite svetla zavisi koliko dobro ćete videti, ali i koliko će možda neko drugi manje videti. Svetla na automobilu treba da se koriste pravilno, a svedoci smo da je nekim vozačima i to problem.

Evo samo par primera kada nepravilno korišćenje svetala može da dovode do udesa: duga svetla koja zaslepljuju vozače iz suprotnog smera ili one ispred. Zaslepljuju! Dakle, nekog ste učinili slepim na nekoliko sekundi, a taj neko za to vreme prelazi metre i metre puta bez vida i ne može bezbedno da upravlja vozilom.

Foto: Shutterstock

Imate loše podešeno jedno prednje svetlo čiji je snop previše usmeren na gore i vozite iza nekoga kome to strašno smeta i iritira ga do te mere da pokušava da skrene sa puta kako bi vam se sklonio. Nisu uvek sve situacije na putu idealne da se pomeramo sa strane.

Gusta je magla, a vi palite duga svetla da “bolje” vidite i shvatate da ste i sami obnevideli, jer farovi bacaju svetlost na sve kapljice vlage pred vama čineći da sve što vidite bude jedna belina, a od puta pod vama ni traga ni glasa.

Po izuzetno gustoj magli su potreba kratka ili svetla maglu, a čak i sva četiri migavca da bi vas vozila iza videla, i naravno zadnje svetlo za maglu. Ono se koristi, jedino i isključivo, kada je vidljivost na putu manja od 50 metara. Kada ne vidimo prst pred okom.

Foto: Shutterstock

Ovo svetlo je izuzetno jarko kako bi po gustoj magli uspelo da obasja vaše vozilo. To znači da kada je magla retka, kada je vidljivost veća od 50 metara, ovo svetlo lagano “ubija” sve koji voze iza vas, jer je prejako. Koliko god ti mučenici iza skretali pogled, ovo malo svetlo remeti koncentraciju u vožnji.

Neko kome smeta će želeti da se po svaku cenu skloni iz vaše blizine pa će napraviti glupost, neko će se patiti i zamoriti se mnogo brže tokom takve vožnje, a neko će, zaslepljen, možda i panično odreagovati .

Kazne za pogrešna svetla

Vozač koji noću vozi samo sa dnevnim svetlima i kada zadnja svetla nisu uključena (auto režim), može da plati kaznu u iznosu od 20.000 do 40.000 dinara (ili zatvor u trajanju do 30 dana), dok za ovaj prekršaj dobija i 6 kaznenih poena, kao i oduzimanje dozvole na tri meseca.

Ko za vreme magle nema uključena kratka svetla, odnosno svetla za maglu ili obe vrste svetala, kazna je od 10.000 do 20.000 dinara, 4 kaznena poena i 30 dana zabrane upravljanja vozilom.

Istu novačnu kaznu, ali sa dva kaznena poena, dobija vozač koji zaustavi vozilo ili parkira na putu, noću i u uslovima smanjene vidljivosti bez pozicionih, odnosno parkirnih svetala.

Ko po magli vozi sa dugim svetlima, može da plati kaznu od 5.000 dinara, a sa 3.000 dinara kazniće se onaj ko koristi zadnje svetlo za maglu kada je na putu nema, odnosno kada vidljivost nije ugrožena.

 

U narednom periodu svetla su najvažnija

Nekoliko meseci pred nama biće u znaku lošije vidljivosti na putevima. Mrak pada ranije, magla i zagađenje su česte pojave, a redovne kiše i sneg se očekuju.

Zato je važno da svetla na vozilu, kao najvažniju stavku, razumemo bolje i koristimo ih kako treba. Naša je odgovornost ne samo da ih uključujemo, već i da znamo koja se aktiviraju automatski (ako imamo takvo vozilo), koja su stalno uključena, a koja treba da ugasimo.

Foto: Promo

Ovo se odnosi i na bicikliste čija svetla moraju da budu pozicionirana pravilno kako bi imala efekta.

Svetla su potrebna i ujutru i predveče, jer je vidljivost u ovim delovima dana smanjena. Moraju da budu funkcionalna, dobro podešena da ne zaslepljujete druge, a posebno treba voditi računa o zadnjem svetlu za maglu.

Ovo jarko svetlo se, kako smo već naveli, uključuje tek onda kada je na putu gusta magla, a vidljivost manja od 50 metara. Za sve druge uslove vožnje u magli, dakle kada nije toliko gusta, ova svetla imaju kontraefekat na sve vozače koji voze iza jer ih strašno zaslepljuje.

Pet osnovih saveta u vezi svetala za sve vozače

1. Ako ste vozač, dobro se upoznajte sa tim kako svetla na vašem automobilu funkcionišu. Morate da znate koja svetla se pale automatski, a koja morate sami da uključite. Nekada automatska dnevna svetla zakažu.

2.  Ne oslanjajte se mnogo na “auto” podešavanja kada je jutro ili sumrak. Može da se desi vam farovi neadekvatno osvetljavaju put, dok se ona pozadi nisu ni uključila jer sistem nije prepoznao da je vidljovst smanjena. Opasno je i kazna je paparena.

3.  Tokom zime redovno proveravajte svetla, da li sve lampice rade, a trebalo bi da u narednom periodu više vodite računa i o čistoći svetala.

4.  Svetla za maglu su dizajnirana tako da vam poboljšaju vidljivost kada je ona smanjena. Prednja bacaju snop šire i nisko, pa kada je magla nikako nemojte koristiti duga svetla jer će te biti zalepljeni. Zadnje svetlo za maglu uključujte samo kada je napolju jako gusta magla i kada se vidi manje od 50 m.

Foto: Shutterstock/Goran Jakus

5.  Biciklisti i motociklisti bi trebalo takođe morali da povedu računa. Biciklisti da se opreme najboljim svetlom kojim mogu i da ga pravilno pozicioniraju, pogotovo što se tiče ugla osvetljavanja. Jedino tako će biti sigurni da oni vide bolje, ali i da će ih drugi vozači primetiti. Za sve važi i pravilo da tokom narednog perioda nose kacige i odeću jarkih, reflektujućih boja.

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Svi komentari (1)