Svađaju se dva lika i jedan kaže kako je BMW X6 klasični statusni simbol za besne i bogate, koji samo žele da poziraju i da se hvale unaokolo. Na to će ovaj drugi: “Vidi, BMW X6, i stari i novi model, spadaju u najbolja vozila ikada. To ti je istovremeno i kupe i terenac i karting i luksuzni sportski automobil - sa njim, bre, dobiješ sve u jednom”.
Ko je u pravu i da li je skupi BMW-ov SUV zaista najbolji samo za hvalisanje unaokolo ili ipak nudi mnogo više od toga, rešili smo da proverimo tokom testa na kom se našla poslednja, treća generacija sportskog SUV-a u verziji xDrive 30d.
Pre svega da podsetimo da je bavarski proizvođač sa prvom generacijom X6 izmislio klasu kupe-krosovera – prvi je još davne 2008. ponudio veliki premijum SUV u formi kupea za četvoro. Da li je bio uspešan najbolje govore potezi iz Mercedesa: sačekali su da vide kako će proći neobični X6 i po saznanju da “kida”, 2015. odgovaraju sa GLE kupeom. A gde je Mercedes, tu su i ostali, pa je tri godine kasnije Audi ponudio Q8, a prošle godine je i stigao Porsche Cayenne Coupe.
Dakle, BMW X6 je bio pravi vizionarski model koji ne samo da je uspeo, već je potom otvorio “pandorinu kutiju” i za ostale klase: stižu manji SUV modeli u kupe formi, poput BMW-a X4 (što je praktično X3 ali kupe), zatim Mercedes GLC kupe, nedavno i Audi Q5 Sportback, a uskoro stiže i Porsche Macan kupe…
I tako je krenula deoba modela da više ni sami ne znamo koji je koji. Ali, to što je većina zbunjena sa brojnim modelima, ne znači da su proizvođači napravili loš biznis potez, već naprotiv – što više proizvoda nudite, prodaja je veća. A krosoveri su najtraženija roba.
I tu možemo da stavimo tačku na pitanje “šta im je više, zašto prave takve modele”. Odgovor je lak – dobro se prodaju.
Dizajn koji bode oči
Novi BMW X6 je upadljiv. Jako upadljiv. Toliko da vam na momente bude neprijatno koliko ljudi bulje u vas. Neki sa mržnjom u očima i onim najgorim pitanjima “vidi je, odakle joj ovaj automobil”, a neki gledaju sa znatiželjom.
Srećom, ti momenti neprijatnosti su kratkotrajni i nestaju u trenutku kada pritisnete gas. Ukratko, da će vas svi primetiti – hoće. I to je razlog zbog čega onaj lik sa početka priče misli da ovaj automobil samo tome i služi. Ali, ima tu još mnogo svega.
Ovaj X6 je trenutno jedan od tehnološki najnaprednijih modela na tržištu, uz to opremljen svim mogućim asistencijama. Namenjen je bogatim kupcima koji su spremni to da plate.
Ko ima više od 80.000 evra za automobil kupovinom ovog SUV-a (odnosno SAV-a u BMW terminologiji), dobija sofisticirano, sportski orijentisano premijum vozilo. Dugačko 4,9 metara (+26 mm u odnosu na prethodnika), podignuto od tla za 216 mm, sa međuosovinskim rastojanjem od 2,9 metara (+42 mm) i koje prima pet, odnosno realno četiri putnika. Oni pozadi će imati i malo više mesta za noge i laktove nego pre, jer osim što je duži, novi X6 je širi, ali i niži od prethodnika.
Budući da znamo da je namenjen mlađim kupcima (ili svima koji se tako osećaju), parovima bez dece ili samcima koji su željni atraktivnog vozila i dobrog provoda za volanom, samim tim mesto na zadnjoj klupi ovde nije glavna tema. Za sve koji hoće više mesta pozadi tu je BMW X5 ili X7. Na ovu priču se nadovezuje i “skromniji” prtljažnik od 580 litara (manje od rivala), ali koga briga za to ako može da primi sav prtljag od ono dvoje koji sede napred.
Kako bi bio još upadljivi naš test-primerak je imao i laserska svetla, a nudi se i osvetljena maska hladnjaka. Priznajemo da ovo drugo ne služi ničemu osim privlačenju pažnje, ali laserska svetla su druga priča. Ukratko, tokom noćne vožnje vidite sve (domet snopa je od 300 do 500 m), sa svih strana i to kristalno jasno i bez bojazni da ste nekog zaslepili. Poeni za bezbednost u vožnji.
Kupe forma, odnosno opadajuća linija krova velikog SUV-a sada je još više izražena. Pozadi su tanka LED svetla u L obliku, prvi put prikazana na seriji 8, ali i ovde izgledaju skladno, iako su u stvari preuzeta sa manjeg X4.
Ćuti više i ulazi unutra
Najviše ocene definitivno idu kabini. Koliko je samo dobro unutra gde god da pogledate. Za klasu je kvalitetnije nego kod prethodnog X6, pa nema potrebe da ističemo perfektnu završnu obradu i vrhunske materijale. Za koleno vozača sa desne strane je postavljena meka podloga, a iz ventilacije može da miriše jedan od osam ponuđenih mirisa.
Sada je tu i poslednja generacija BMW-ovog iDrive sistema, kao i digitalna instrument tabla od 12,3 inča. Ekran multimedijalnog sistema u vrhu konzole je besprekornog grafičkog prikaza, dok nam je kao i uvek u BMW modelima, opet bilo potrebno malo vremena da se naviknemo na raspored u meniju.
Ali to ne boli, već je provera bogatog sadržaja zabavna. Kao i kod drugih novih modela iz Bavarske, tako je i kod X6 moguće ažurirati sistem daljinskim putem, pa tako praktično ne može brzo da zastari.
Mesta za sitnice ima dovoljno, pogotovo u velikoj ostavi ispred upadljive staklene ručice menjača. Sve je moderno, sofisticirano i kvalitetno.
Ok, najviše ocene idu i vožnji
Šta da se radi kad je ovo jedan pravi BMW, bez obzira na dimenzije, i to mu ne možete oduzeti. Sada se ovde i sedi drugačije. Udobna sedišta su dizajnirana tako da napokon imam osećaj kao da sedim u pravom kupeu, a ne onako polu-uspravno i visoko kao u klasičnom SUV-u. Još jedan način kojim su Nemci X6 odvojili od X5.
Pod haubom je snažni dizel motor sa rednih 6 cilindara, zapremine 3.000 cm3 koji razvija 286 KS. Koristi blagu hibridnu tehnologiju (elektromotor od 11 KS), koju nećete osetiti, osim kada vam malo pomogne sa Njutnmetrima pri ubrzanju, dok u pozadini obavlja još par poslova koji vas ne zanimaju toliko.
Ne zanimaju vas jer se tiču uštede u potrošnji goriva i manjoj emisiji C02. Da li ikoga ko kupuje BMW sa 3.0 motorom zanima bilo kakva potrošnja? Više ih zanima tih 650 Nm koji su dostupni već pri 1.500 o/min. Zanima ih ubrzanje ovog džina koji do “stotke” stiže za 6,1 sekundu.
Kratki Q&A: Da li smo pri brzoj vožnji kroz krivine imali utisak da je ovo ogroman SUV? Ne. Da li smo osetili da ima 2,2 tone? Ne. Da li smo poželeli da zauvek ostanemo ovde i da se slatko navozamo? Da.
Da bi odgovori bili ovakvi, uloženo je mnogo inženjerskog rada, mozganja i preznojavanja. Zato se srdačno zahvaljujemo: svakom od 6 cilindara, svim mehaničkim i električnim “konjima”, svakom Nm i neverovatnom ubrzanju. Zatim unapređenom, preciznom upravljanju koje je pri nižim brzinama (u gradu) mekše, a pri većim postaje čvršće i direktnije, upravljanju na sva 4 točka koje omogućava da veliki X6 ne bude “slon u staklarskoj radnji”, već je sada okretniji na manjem prostoru.
Hvala i na perfektnoj 8-stepenoj automatici koja se nikad ne zakašlje, i na pametnom oslanjanju koje pruža udobnu i stabilnu vožnju, xDrive pogonu na svim točkovima, kao i različitim režimima rada koji lako menjaju ćud ovog modela – iz sposobnog terenca u agresivnog sportistu.
Dakle, pored imidža i značke, ovde se debelo plaća IQ i iskustvo konstruktora, jer su oni omogućili da novi X6 bude uglađen na auto-putu, besan i žedan na stazi, tih i čistiji po gradu i sposoban na terenu.
Da li cena ovde može biti mana?
BMW X6 u xDrive 30d verziji startuje sa cenom 82.500 evra. Da li je to mana kada znamo da oni kojima je namenjen imaju taj novac? Najvažnije je da nije skuplji od direktnih rivala.
Kada malo zagrebemo ispod površine dolazimo do zaključka da novi X6 ispunjava želje onima za koje je i napravljen. Uostalom, ovo je lifestyle model, dakle nije neophodan, a uprkos tome je prodat u skoro pola miliona primeraka do sad.
U svakom slučaju, možda se X6 neće svideti svima, ali činjenica je da je u svemu bolji od svog prethodnika.
Sviđa nam se:
Kvalitetan enterijer, udobna sedišta
Performanse velikog SUV-a
Napredne tehnologije i sistemi asistencija u vožnji
Ne sviđa nam se:
Slaba preglednost pozadi
Štediše i ekolozi bi rekli i: potrošnja u gradu od 10 litara
Oni kojima nije namenjen bi rekli: visoka cena i skupa registracija
Tehnički podaci: BMW X6 xDrive 30d (G06)
Motor: twin-turbo dizel, 6 cilindra/redno
Zapremina: 2.993 cm3
Snaga: 286 KS
Obrtni moment: 650 Nm pri 1.500-2.500 o/min
Pogon: Na sva četiri točka
Menjač: 8-stepeni automatski (Stepronic)
Ubrzanje do 100 km/h: 6,1 s
Najveća brzina: 235 km/h
Dimenzije (d/š/v): 4.935/2.004/1.696 mm
Međ.rastojanje: 2.975 mm
Rastojanje od tla: 216 mm
Prečnik zaokreta: 12,6 m
Zapremina prtljažnika: 580-1.530 lit.
Masa vozila na testu: 2.185 kg
Početna cena za 30d: 82.500 evra
Cena testiranog primerka: 111.223 evra
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: