e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Goriva koja se dobijaju iz vode i vazduha zvuče kao naučna fantastika, ali sirovine za proizvodnju e-goriva su upravo vodonik koji se dobija elektrolizom vode, kao i CO2 izdvojen iz atmosfere. Da se ozbiljno razmišlja u ovom smeru svedoči i činjenica da je stvorena eFuel Alijansa kojoj su se pridružili Mazda, Porsche, Audi, Iveco i mnogi drugi.

Sredinom jula Evropska komisija objavila je nacrt paketa mera nazvan „Fit for 55“, koji uključuje 13 predloga zakona kako bi se već ionako ambiciozan plan usmeren na smanjenje klimatskih promena učinio još ambicioznijim. Nama su, naravno, najzanimljiviji saobraćaj i automobilska industrija. Brojka 55 u naslovu paketa mera ukazuje na cilj smanjenja emisije CO2 privatnih vozila za čak 55 procenata do 2030., sa ciljem smanjenja za 100 posto, dakle na nulu, već do 2035. Da li to znači definitivni kraj za automobile pokretane motorom sa unutrašnjim sagorevanjem?

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Evropa je prva odlučila da stavi potpis na smrtnu presudu autima kakve smo poznavali do sada, ali verovatno neće sve ići tako glatko, jer postoje i snažni otpori, ne samo od strane autoindustrije. Pomalo je i nejasno zašto je čitava javnost i politika toliko usmerena na automobile i automobilsku industriju, kada su automobili odgovorni za tek 12 odsto ukupne emisije gasova koji izazivaju efekat staklene bašte.

Mnogi proizvođači već su objavili da će u potpunosti izbaciti motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ali nekolicina je rešila da pokuša na drugi način. Iako se u predlogu mera Evropske komisije ne spominje kao mogućnost, sve češće se spominje ideja o tzv. e-gorivima koja se dobijaju iz obnovljivih izvora energije u postupku koji je CO2 neutralan.

Jer, čim se malo dublje analizira ideja potpuno električnog pogona, jasno je da strujom pokretani automobili nisu potpuno čisti. Iako prilikom vožnje ne ispuštaju nikakve gasove, značajno doprinose emisiji CO2 prilikom proizvodnje samog vozila, posebno baterije, a vrlo je bitno i na koji je način proizvedena električna energija kojom se puni baterija.

baterije, električni automobili
Foto: Shutterstock

E-goriva imaju gustinu energije koja je ekvivalentna derivatima fosilnih goriva, poput benzina ili dizela. Glavni uslov jeste da proizvodnja e-goriva bude klimatski neutralna, odnosno da se za nju koristi energija iz obnovljivih izvora na mestima gde je ima na pretek.

Osnova bi i dalje bila proizvodnja električne energije, samo što bi se ona prvenstveno koristila za dobijanje vodonika postupkom elektrolize, koji bi se zatim hemijskim postupcima spajao sa ugljenikom iz CO2 koji se nalazi u atmosferi.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Dakle, koliko prirodi uzmete, toliko date nazad – balans ugljen-dioksida je nula. Distribucija derivata potrošačima ostala bi slična kao što je i danas, čime bi se izbegla velika i skupa ulaganja u infrastrukturu.

Kako piše Auto Klub, najzgodnija stvar vezana za e-goriva je ta da postojeće automobile ne bi trebalo hitno poslati na smetlište istorije, jer ako počnu da koriste e-goriva i njihov pogon postaje CO2 neutralan. Takođe, rešava se problem vazdušnog transporta, pogona brodova, ali i vozova.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Postrojenja za proizvodnju e-goriva, za razliku od današnjih rafinerija, pomagala bi klimi i životnoj sredini uzimanjem CO2 iz atmosfere. Klimatski neutralna goriva mogu se dobiti iz raznih izvora, od otpadne biomase koja bi se inače raspadala u životnoj sredini, pa sve do morskih algi, sa čime Mazda uz pomoć akademske zajednice eksperimentiše u Japanu.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil, Mazda
Foto: Mazda

Mazda je upravo i prvi proizvođač automobila koji se pridružio eFuel Alijansi, koja okuplja organizacije i zainteresovane strane koje podržavaju stvaranje i korišćenje CO2, neutralnih e-goriva i vodonika, u cilju smanjenja emisije u sektoru saobraćaja i transporta.

Zanimljivo je da su se alijansi pridružili Porsche i Audi, proizvođači koji su daleko odmakli u razvoju električnih pogona, očito svesni svih ograničenja. Od zvučnih imena poznatih iz sveta transporta i autoindustrije tu su još Iveco, Bosch, Siemens, ZF, Mahle i mnogi drugi.

Bonus video: Leteći automobil sa BMW motorom u Slovačkoj

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare