Dizelaši su danas postali nepoželjni u društvu, ali vozila sa ovim tipom motora i dalje imaju veliki broj fanova koji se u njih kunu. Šta vama prvo padne na pamet kada pomislite na dizel? Možda neprijatan zvuk, štedljiva vožnja, ili sve više cene ovog goriva u poslednjih nekoliko dana. Svako ima neku svoju asocijaciju na dizel, ali retko ko ovo gorivo povezuje sa spotskim automobilima. Ipak, brojni proizvođači su ponudili automobile sa velikim dizel motorima i ozbiljnim performansama, a mi predstavljamo 10 najsnažnijih serijskih modela sa dizel agregatom ikada.
Dizel je oduvek označavan kao „prljavo“ gorivo, i kao takvo nedostojno sportskih automobila. Prednost dizel motora u odnosu na benzince jeste manja potrošnja, pa proizvodnja performantnih modela koje pokreće ovo gorivo baš i nije razumna odluka.
Međutim, gde postoji tržište, postoji i proizvod. Poslednjih dvadesetak godina videli smo brojne automobile koji su po performansama pravi sportski modeli, a pokreće ih dizel agregat. Radi se uglavnom o velikim SUV modelima, ali i limuzinama, većinom nemačkih proizvođača. Međutim, zbog ekologije i dizelgejt skandala, više ovakvih automobila neće biti, pa se sa priličnom sigurnošću može reći da se na ovoj listi nalazi 10 najsnažnijih serijskih dizel modela ikada, bez velike šanse za promenom u budućnosti.
Na listi dominiraju vozila Volkswagen Grupe i BMW-a, a zanimljivo je da se Mercedes nije upuštao u ove izazove, jer je njihov najsnažniji dizel ikada stigao svega do 340 KS.
10. Volkswagen Touareg V10 TDI
Možda i začetnik ovog segmenta performantnih dizelskih automobila bio je Volkswagen Touareg, sa svojom prvom generacijom. Pre dvadeset godina, ovaj SUV je ponuđen i sa petolitarskim V10 TDI agregatom koji je izazvao veliku pažnju javnosti.
Što se snage tiče, motor je isporučivao tada prilično fascinantnih 313 KS i 750 Nm obrtnog momenta, a Touareg V10 TDI je u ponudi bio pet godina. Na njegovo mesto je nakon redizajna došao model sa oznakom R50 koji je iz istog agregata dobijao 350 KS i 850 Nm. Što se performansi tiče, Touareg V10 je za 7,8 sekundi stizao od 0 do 100 km/h, dok je model za oznakom R50 u tome bio bolji za 1,1 sekundu.
9. BMW 750d xDrive
Najluksuzniji automobil bavarske kompanije je od 2016. do 2020. imao performantnu dizelsku izvedbu 750d xDrive. Radi se o najsnažnijoj varijanti motora B57, sa čak četiri turbo punjača.
Ovaj pogonski sklop se nakon toga ugrađivao u nekoliko modela BMW-a, a ukupna snaga iznosi 400 KS i 760 Nm. Ono što je zanimljivo jeste da je ova verzija nudila iste performanse kao i 750i kojeg je pokretao benzinski agregat. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h bilo je potrebno svega 4,6 sekundi, dok je maksimalna brzina bila elektronski ograničena na 250 km/h.
8. BMW X6 M50d (G06)
Radi se o još jednom modelu bavarske kompanije koji je pogon dobijao iz dizelskog agregata oznake B57 sa četiri turbo punjača. Ova verzija se proizvodila svega godinu dana, od 2019. do 2020.
Snaga je apsolutno ista kao kod verzije 750d xDrive, odnosno 400 KS i 760 Nm. Zbog veće mase, perfomanse su nešto slabije, pa je modelu BMW X6 M50d bilo potrebno 5,2 sekunde da stigne do stotke, dok je maksimalna brzina ista – 250 km/h.
7. Alpina D5 S Touring
Manje turbo punjača, ali više snage. Tako se u jednoj rečenici može uporediti ovaj karavan sa prethodna dva modela na ovoj listi. Alpina koja se bavi modifikacijama BMW-ovih modela u ponudi ima model D5 S Touring koji se bazira na Seriji 5 karavan.
Što se pogona tiče, ponovo se radi o šestocilindarskom rednom motoru oznake B57, ali u ovom slučaju sa „samo“ tri turbo punjača. Međutim, sa 408 KS i 800 Nm, Alpina D5 S Touring je najbrži dizelski karavan na tržištu. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno je 4,4 sekunde, dok najveća brzina iznosi 286 km/h.
6. Porsche Panamera 4S Diesel
Poput BMW-a X6 M50, i najsnažnija dizelska Panamera je svega godinu dana bila dostupna u prodaji. Ipak, sasvim dovoljno da se nađe na ovoj listi jer je četvorolitarski V8 dizel agregat imao impresivnu snagu.
Sa 422 KS i 850 Nm, dizelska Panamera je bila brža od benzinske 4S varijante, kao i od hibrida 4 E-Hybrid. Da vlasnici ove verzije nisu imali čega da se stide najbolje govori podatak da je za ubrzanje do stotke bilo potrebno svega 4,3 sekunde, dok je maksimalna brzina bila 285 km/h.
5. Bentley Bentayga Diesel
Prvi SUV britanskog proizvođača luksuznih automobila poznat je po širokom rasponu pogonskih jedinica, jer su dostupni V8 i W12 benzinac, ali i hibridna varijanta. Međutim, na početku prodaje u ponudi se nalazila i dizelska verzija. Radi se o već spomenutom agregatu koji je i Porsche koristio za Panameru.
Kako piše Auto Klub, Bentayga je imala nešto više snage, ali i slabije performanse. Sa 435 KS i 900 Nm, model koji se prodavao od 2017. do 2019. imao je ubrzanje od 0 do 100 km/h za 4,8 sekundi i maksimalnu brzinu od 270 km/h.
4. Audi SQ7 TDI
I dok su Mercedes i BMW za svoje najekstremnije verzije modela GLE i X5 nudili benzinske agregate, Audi se odlučio za dizel. SQ7 TDI imao je isti agregat kao i Bentayga, sa 435 KS i 900 Nm obrtnog momenta u vidu blagog hibrida.
Performanse u vožnji su bile slične, ali je ipak moralo da se zna ko se nalazi na višoj lestvici, pa je Audijev SUV bio malo sporiji od Bentayge. Ipak, razlika je bila neznatna, jer je SQ7 do stotke stizao za oko 5 sekundi, dok je maksimalna brzina bila elektronski ograničena na 250 km/h.
3. Audi SQ8 TDI
Ponovo isti agregat, ali u nešto drugačijem karoserijskom obliku. Između 2019. i 2020. na tržištu je bio dostupan Audi SQ8 sa četvorolitarskim V8 dizel agregatom u blago hibridnom izdanju, a snaga je bila potpuno ista kao i kod modela SQ7.
Performanse su bile impresivne za jedan SUV težine 2,4 tone. Audi SQ8 je od 0 do 100 km/h ubrzavao za 4,8 sekundi, dok je maksimalna brzina takođe bila 250 km/h.
2. USSV Rhino GX
Na drugom mestu nalazi se automobil za koji verovatno nikada niste čuli. Radi se o blindiranom vozilu kalifornijske kompanije US Specialty Vehices koje je postavljeno na šasiju pick-up modela Ford F-450. USSV Rhino GX, kao što ime nagoveštava, je pravi nilski konj među modernim SUV modelima. Težak je 4 i po tone, dugačak 5,7 metara, a može da smesti i do sedam osoba.
Ovo terensko vozilo je dostupno sa dva dizelska motora: 6,7-litarskim V8 agregatom, ali i još snažnijim V10 motorom zapremine 6,8 litara. Verzija sa 10 cilindara ima 446 KS i 1.166 Nm obrtnog momenta.
1. Audi Q7 V12 TDI
Kompanija iz Ingolštada nikad se nije ustručavala kada su dizelski motori u pitanju kod modela Q7. Verzija sa šestolitarskim V12 dizel motorom se proizvodila od 2008. do 2012. godine, a težina automobila je bila čak 2,6 tona.
Iako je imao više snage nego moderni SQ7, performanse nisu bile toliko impresivne. Sa 500 KS i 1.000 Nm obrtnog momenta, Q7 V12 TDI je do stotke stizao za 5,5 sekundi, dok je maksimalna brzina bila 250 km/h. Ipak, dizel je radio ono što dizel najbolje radi – štedeo gorivo. Prosečna potrošnja je bila 11,3 litara na 100 kilometara, što uopšte nije puno za V12 agregat i 500 KS.
Bonus video: Dizel motor u novitetu zbog kog rado psujemo – Kako se pokazao Peugeot 308
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare