e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Sintetička goriva su CO2 neutralna i predstavljaju spas za benzince i dizelaše, ali trenutna cena im je astronomska. Ipak, očekuje da će u budućnosti biti jeftinija od naftnih derivata.

Goriva koja se dobijaju iz vode i vazduha zvuče kao naučna fantastika, ali sirovine za proizvodnju e-goriva su upravo vodonik koji se dobija elektrolizom vode, kao i CO2 izdvojen iz atmosfere, o čemu je naš portal već pisao.

Najzgodnija stvar vezana za e-goriva je ta da postojeće automobile ne bi trebalo hitno poslati na smetlište istorije, jer ako počnu da koriste e-goriva i njihov pogon postaje CO2 neutralan.

E-goriva imaju gustinu energije koja je ekvivalentna derivatima fosilnih goriva, poput benzina ili dizela. Glavni uslov jeste da proizvodnja e-goriva bude klimatski neutralna, odnosno da se za nju koristi energija iz obnovljivih izvora na mestima gde je ima na pretek.

Osnova bi i dalje bila proizvodnja električne energije, samo što bi se ona prvenstveno koristila za dobijanje vodonika postupkom elektrolize, koji bi se zatim hemijskim postupcima spajao sa ugljenikom iz CO2 koji se nalazi u atmosferi.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Ali, zašto bi takva goriva bila CO2 neutralna, kad njihovim izgaranjem ponovo dolazi CO2 u atmosferu? Jednostavno, sav CO2 koji izlazi iz izduva već je ranije povučen iz okoline kao sirovina za proizvodnju e-goriva. Stoga njihovo korišćenje ne stvara nikakav dodatni CO2. Naravno, sve to pod uslovom da se za proizvodnju e-goriva koriste CO2 neutralni izvori energije poput vetra, sunca, vode, geotermalne energije i nuklearne energije jer – za proizvodnju e-goriva troši se oko pet puta više struje nego kad bi se ta struja direktno koristila u baterijama za pogon automobila.

Sintetička e-goriva nisu stvar daleke budućnosti te se već uveliko razvijaju i proizvode. Porsche zajedno sa Siemensom na jugu Čilea gradi prvu veliku fabriku e-goriva iz koje bi već ove godine uz pomoć energije vetra trebalo da izađe prvih 130.000 litara CO2 neutralnog e-goriva. Do 2026. Porsche i Siemens planiraju da proizvedu čak 550 miliona litara tih goriva godišnje.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Zvuči kao da bi e-goriva mogla da spasu benzince i dizelaše, ali veliki problem je cena proizvodnje. U Porscheu tako predviđaju da bi jedan litar „veštačkog goriva“ trenutno na tržištu mogao da košta kao 10 litara običnog, što je ogroman iznos u odnosu na cenu ionako preskupih klasičnih goriva. Ali u Porscheu su optimistični i predviđaju da bi do 2026. uz masovnu proizvodnju e-goriva cene mogle da se spuste na nivo koji bi mogao da bude konkurentan klasičnim benzincima i dizelima.

e-goriva, e goriva, e-gorivo, e gorivo, auto, automobil
Foto: Shutterstock

Kako piše Auto Klub, nemačka studija koju je sprovelo Udruženje proizvođača mineralnih ulja 2017. godine predviđa da bi cena e-goriva 2030. godine mogla da se kreće između 0,90 do 1,40 evra. Bosch koji takođe radi na razvoju sintetičkih goriva iste godine je prognozirao cenu od 1,20 do 1,40 evra za 2030. godinu i oko jednog evra za 2050. godinu. Ako se te prognoze ostvare, e-goriva bi mogla u budućnosti biti i jeftinija od naftnih derivata.

Bonus video: Zbog skupog goriva Nebojša je prešao na e-trotinet – da li je pogrešio?

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar